Encephalartos: substraat bepaalt groeisnelheid?

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Encephalartos: substraat bepaalt groeisnelheid?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 apr 2016 09:28

De meeste Encephalartos kwekers zetten hun planten op een zanderig/stenig/kleiig substraat om zo goed mogelijk de omstandigheden van een natuurlijk habitat na te bootsen. Idee daarbij is: wat natuurlijk voor een plant is, is goed.

Je kunt je afvragen of deze gedachtengang de juiste is. Encephalartos kan zeker droge en voedselarme grond verdragen. Vraag is of het plantje niet veel liever -zoals alle planten- een ietwat vochtiger en luchtiger substraat waardeert.

Ik zou mijn Encephalartos nooit op humusrijke grond met hoge Ph zetten. Wat ik wel doe is ze op een wat luchtiger, meer vochtvasthoudend medium zetten, zoals kale cocopeat.

Hier op deze foto's is het verschil in groeisnelheid goed te zien: het eerste blad van deze trispinosus komt nog van de kweker en is gegroeid op zand/steengrond. Het tweede blad is gegroeid nadat ik heb verpot tot gewoon cocopeat. Nb. het komt niet door gebrek aan licht, want ze worden flink met tl bijgelicht.

Afbeelding

Ook deze turneri vloog in 2 weken tijd de grond uit. Op een luchtig medium.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Encephalartos: substraat bepaalt groeisnelheid?

Berichtdoor Jos Mannaart op 30 jun 2016 22:22

Denk toch dat weinig licht de lange stengel veroorzaakt.
Bij mijn Cycas zaden kreeg ik binnen ook lange bladstengels maar nu ze buiten staan en de latere kiemers hun blad open vouwen zijn de bladstengels echt stukken korter.
Ik denk niet dat het blad uiteindelijk groter zal zijn dan het eerste.
MAAR ik kan me vergissen :D
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Encephalartos: substraat bepaalt groeisnelheid?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 jul 2016 08:11

Het zou kunnen, want ze staan binnen, Jos. Toch staan ze vlak onder tl-licht, in mijn kweekkas zelfs 24/7

Mijn theorie is dat Encephalartos onder de juiste omstandigheden van vocht en voeding de grond uit schiet. In habitat moeten ze het vaak van kortstondige natte perioden hebben. Er zijn fameuze groeiers onder deze cycaden, zoals E. natalensis die je letterlijk soms kan zien groeien.

Ervaring leert me wel dat een vochtig substraat alleen in de beginfase -bij kiem en eerste groei- werkt. Later kan een vochtig substraat alleen maar nadelig werken. Dan gaan ze rotten.

Om dat te voorkomen laat ik de grond volkomen uitdrogen alvorens ze weer water te geven. In de praktijk komt dat neer op slechts 1x per maand de grond nat maken. Je hebt er dus qua verzorging geen omkijken naar.

Dat geldt mutatis mutandis voor alle Cycaden. Ze staan liever droog dan nat.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Encephalartos: substraat bepaalt groeisnelheid?

Berichtdoor Eduard op 10 jul 2016 11:10

Ja ik kan dit beamen, heb omdat ik voor 90% met varens / boomvarens bezig ben al een paar prachtige soorten in het verleden letterlijk de nek omgedraaid door ze te vochtig te houden. Grond uit laten drogen heb ik dan ook moeite mee :fluiten: doe het wel bij een Zamia furfuracea die ook zo behandeld dient te worden en met succes, ondanks het kleine potje met verarmd droog mengsel blijft deze het al 5 jaar goed doen ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten