Cycas Revoluta vragen

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor Marcel K. op 04 jul 2016 20:09

Hi allemaal.

Vorig jaar de tuin een klein beetje aangepast en in eerste instantie alleen een Trachicarpus geplaatst. Tijdens een zoektocht op marktplaats ook nog een Cycas Revolta gevonden voor een nette prijs, dus ook deze maar gekocht.
Nadat ik deze gekocht had, eerst in een andere pot gezet met nieuwe aarde en toen in de tuin geplaatst. Waar ik hem gekocht had stond deze ook reeds in een pot gewoon buiten in de tuin.
Afgelopen winter heeft de Cycas overwinterd in de serre en staat nu sinds een antal maanden weer in de tuin.
Wat me echter opvalt is dat de bladeren niet langer de donker groene kleur hebben die in altijd zie bij deze Cycas. Wel krijgt hij volgens mij nieuwe bladeren, flush als ik me goed ingelezen heb :)
Nu wil ik eigenlijk weten of de kleur inderdaad te licht is, wat de oorzaak zou kunnen zijn en ik hieraan eventueel kan doen. Zou het spijtig vinden als de Cycas het niet zou overleven.
Hij staat gewoon buiten dus hij heeft nogal wat water gehad de afgelopen tijd, maar de bladeren waren al lichter van kleur toen hij nog in de serre stond.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt en groetjes uit Zuid Limburg.

P1000548.JPG
P1000548.JPG (166 KiB) 7285 keer bekeken
P1000549.JPG
P1000549.JPG (168.5 KiB) 7285 keer bekeken
P1000547.JPG
P1000547.JPG (171.95 KiB) 7285 keer bekeken
Marcel K.
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 jul 2016 19:39
0 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor Sub T op 04 jul 2016 21:06

Hoi Marcel,
Welkom op het forum! :welkom:
Staan er gaatjes onderin de pot waarlangs overtollig water weg kan?
Als dit oké is kan de gele kleur duiden op een magnesium of ijzer gebrek.
Gedurende het uitlopen van de nieuwe bladeren mag de plant niet verplaatst of gedraaid worden, anders gaat het blad niet mooi recht uitgroeien!
Groetjes Kim
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor Marcel K. op 04 jul 2016 21:23

Hoi Kim.

Dank je wel voor de snelle reactie. Ik heb toen ca. 12 gaten in de onderzijde geboord.
De vergeling kreeg hij al toen hij afgelopen winter in de serre stond, dus toen kan van een teveel aan water eigenlijk geen sprake geweest zijn (de afgelopen weken wel, want zoveel regen pfff :( )
Magnesium en/ of ijzer, is dat te krijgen in een bepaald type mest o.i.d.?

Zie net dat de scheut aan de zijkant ook bladeren krijgt. Als beide een flush krijgen zou je toch moeten zeggen dat de bemesting in orde is.

Wat kan ik doen met die scheut? Gewoon laten zitten of verpotten of ....

Dank je wel voor de tip om de plant niet te draaien / verplaatsen. Dit heeft de vorige eigenaar denk ik wel gedaan want zoals je ziet staan de bladeren wat scheef. Stoort me niet echt, misschien dat de volgende rechter staan.

Gr. Marcel.

P1000553.JPG
P1000553.JPG (154 KiB) 7276 keer bekeken
P1000554.JPG
P1000554.JPG (156 KiB) 7276 keer bekeken
Marcel K.
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 jul 2016 19:39
0 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor draco op 05 jul 2016 00:41

Het vergelen heeft volgens mij te maken met de komst van nieuwe bladeren. De plant onttrekt daarmee voedingsstoffen uit de oude bladeren voor hergebruik. Als de nieuwe kroon volledig is uitgegroeid zullen deze versneld vergelen en kunnen na enige tijd worden afgeknipt. Magnesium is een belangrijk mineraal en het kan zeker geen kwaad om dit toe te dienen in combinatie met een goede plantenmest (NPK + sporenelementen). Meestal wordt 3 à 5 % magnesium gegeven. De voeding voor palmen van mypalmshop bevat magnesium. Dit is ook geschikt voor Cycas en veel andere (groenblijvende) bladplanten. De zijscheut kun je laten zitten. De kans dat die een transplantie overleeft is gering.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor jumbo0 op 07 jul 2016 06:19

Ik heb thuis ook een mooie Revoluta staan, maar ik vroeg me af wanneer hij nieuwe bladeren gaat aanmaken. Is dit een vaste periode, of kan je aan de plant zien wanneer hij kan gaan beginnen nieuwe bladeren aan te maken?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jul 2016 07:08

Dat is meestal in het voorjaar of, wanneer je te warm of overwintert aan het einde van de winter. In het hart van de Cycas zie je dan ineens die puntjes van de nieuwe bladeren verschijnen. Ook zakt de bestaande kroon iets verder door. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor jumbo0 op 07 jul 2016 07:42

Dus nu hoef ik geen nieuwe bladeren meer te verwachten dit jaar?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor Jos Mannaart op 09 jul 2016 21:47

De Cycas hier heeft zowat de hele winter buiten gestaan en staat vol in de zon ( dat is hier met deze zomer zo ongeveer een half uur per week 8-) )
Ook hier nog geen flush maar ik heb begrepen dat dat prima kan gebeuren in juli/augustus?
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Cycas Revoluta vragen

Berichtdoor Jozef op 10 jul 2016 14:32

Ja Jos, de flush is hier een week of 3 geleden gestart. Vandaag maken we het half uur zon per week :lol: weer enigszins goed.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten