zamia furfuracea

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

zamia furfuracea

Berichtdoor luyckx op 03 aug 2016 19:57

Hoi allemaal ik ben nieuw hier op het forum,

ik ben de trotse eigenaar van een zamia furfuracea sinds enkele jaren en deze doet het goed. ieder jaar nieuwe bladeren :D en dit jaar als kers op de taart een kegel op komst uit de binnenkern. Deze is er nu al half uit, kan iemand mij vertellen hoe je kan zien of deze kegel een mannelijke of vrouwelijke kegel is???? want ik zou graag een bestuiving willen doen.... Als iemand mischien ook nu een zamia furfuracea in bloei heeft hoor ik het maar al te graag! :thumb_up:


grts luyckx
luyckx
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 aug 2016 19:44
0 bedankjes

Re: zamia furfuracea

Berichtdoor draco op 04 aug 2016 00:39

Mannelijke kegels produceren stuifmeel (pollen) wanneer ze rijp zijn. Waarschijnlijk is dat te controleren door er tegenaan te tikken.
Mannelijke en vrouwelijke kegels hebben verschillende afmetingen. Deze beschrijving is uit Cycads of the World van David Jones: Male cones 9-12 cm x 1,6-2 cm cylindrical. Female cones 18-23 cm x 6,5 -7 cm barrel-shaped (tonvormig).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: zamia furfuracea

Berichtdoor luyckx op 05 aug 2016 11:34

Bedankt! , ik ga de kegel goed opvolgen... :D
luyckx
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 aug 2016 19:44
0 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten