Cycas panzhihuaensis verplaatsen.

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Cycas panzhihuaensis verplaatsen.

Berichtdoor jos944 op 18 jun 2017 11:01

Ik heb 2 maal een cycas panzhihuaensis in de volle grond staan. Deze staan al zo een 5 jaar in de volle grond. De caudex (of hoe heet de stam van een cycas?) Is zo een 5 tot 7 cm hoog.
Een heeft dit jaar een mooie flush gemaakt van 5 bladeren en heeft een standplaats van waar hij zonlicht heeft van zonsopgang tot circa 12 uur. Vanaf 12 tot 16 uur gefilterd zonlicht.

De andere (zelfde leeftijd en zelfde grote) heeft nog geen nieuwe flush gemaakt.
Deze krijgt veel minder zonlicht. Van 10 tot 12 direct zonlicht. De rest van de dag merendeel schaduw.
Nu wil ik deze cycas verplaatsen. Maar hoe goed gaat een cycas met verplanten om.

Of hebben jullie ander advies?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Cycas panzhihuaensis verplaatsen.

Berichtdoor jos944 op 19 jun 2017 08:12

Niemand ervaring met het verplaatsen van een cycas?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Cycas panzhihuaensis verplaatsen.

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 jun 2017 09:13

Volgens de experts en naar wat ik er van weet moet een cycas bij het verplaatsen zo breed mogelijk worden uitgespit. Cycaden herstellen minder snel van wortelschade dan palmen.

In Zuid-Afrika snijden ze bij het verplaatsen de bladeren door de helft eraf, om uitdroging te voorkomen. Maar ik geloof niet dat uitdroging zo snel zal gebeuren in ons klimaat. Wel zou ik -als je het nu doet, met deze hete dagen- een plastic zak over de plant doen als de zon erg fel erop schijnt. Of de bladeren elke dag voldoende benevelen.

Uitspitten verstoort namelijk de vochttoevoer naar de bladeren.

De kroon -het groeihart- van een cycas is het meest kwetsbaar voor uitdroging. Dus die zou ik in ieder geval beschermen tegen felle zon.

Verder zijn het ontzettend taaie rakkers. Het gaat je zeker lukken (met deze tips in je achterhoofd; voorkom dus uitdroging).
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cycas panzhihuaensis verplaatsen.

Berichtdoor jos944 op 19 jun 2017 09:55

Bedankt. :thumb_up:

Misschien plaats ik hem in een hele ruime pot en zet ik hem in mijn tuinkas voor een jaar voordat ik hem op zijn definitieve plek zet.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Cycas panzhihuaensis verplaatsen.

Berichtdoor Remy op 20 dec 2017 13:19

Vorig jaar, in september, een C Revoluta verplaats van de achter naar de voortuin. Ik kon er slecht bij en moest deze met geweld een stuk uit de grond trekken waardoor deze zeer veel wortelschade had. Er zat eigenlijk nog maar 1 goede wortel aan.... Hij is er dit jaar niet minder slecht uit gaan zien en alle bladeren zijn mooi groen gebleven. Ik denk dat het best taaie rakkers zijn, ze worden ook vaak bare-rooted verstuurd, daar hoor je ook goede verhalen over.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten