Vraag

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Vraag

Berichtdoor tbird44 op 16 maart 2019 06:52

Ik heb ondertussen een flinke collectie palmvarens opgebouwd en ze doen het super goed. Tot nu toe een kleine 25 zaailingen en 5 flinke planten. Er is volgens mij weinig animo voor.
Behalve de gangbare soorten vind je niets volgens mij.

Maar wat is nu de vraag
Op de eerste plaats waar koop ik wat grotere exemplaren

En verder om het forum wat leven in te blazen zou ik graag met foto's jullie collectie zien
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor Bizzz-R op 16 maart 2019 09:53

Avatar gebruiker
Bizzz-R
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 10 dec 2012 10:30
31 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor draco op 16 maart 2019 15:57

Bizzz-R schreef:Hoi, binnen Europa niet eenvoudig om aan grotere exemplaren te komen. Van daarbuiten nog moeilijker vanwege alle Cites ellende die erbij komt kijken.

Het is niet zozeer de Cites die ellende veroorzaakt maar de ongebreidelde hebzucht naar uit het wild geroofde flora en fauna. Ik heb evengoed gebruikt gemaakt van de geboden gelegenheid om inmiddels zeldzame plantensoorten te verwerven. In de jaren '90 werden grotere exemplaren Cycadeeën nog geregeld ingevoerd al was het soms evident dat ze rechtstreeks uit de natuur waren geplukt maar meestal waren de planten afkomstig uit China of Thailand. Wat wij als exotisch beschouwen, wordt daar als normaal beschouwd en meestal probleemloos aan een buitenlandse handelaar verkocht. Niet zelden waren het prachtige kuipplanten in dito stenen drakenpotten. Dergelijke oude exemplaren worden nu niet meer aangeboden. Bij Hans Nieuwkoop de oprichter van het huidige bedrijf in de Kwakel, het bedrijf zat toen nog in Veen, kon je een leuke collectie bijeensprokkelen. Geïnteresseerde particulieren kwamen er nog makkelijk binnen en de baas had meestal wel tijd over voor een praatje.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor The Flying Dutchman op 16 maart 2019 20:38

Het probleem met Cites is dat je er dan nog niet bent. Ik heb eens uit Zuid-Afrika geimporteerd en ondanks dat de Cites erbij zat werden ze hier in Nederland als nog geinspecteerd met als gevolg dat ik een fikse rekening kreeg. Geldklopperij dus.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor draco op 16 maart 2019 22:22

The Flying Dutchman schreef:Het probleem met Cites is dat je er dan nog niet bent. Ik heb eens uit Zuid-Afrika geimporteerd en ondanks dat de Cites erbij zat werden ze hier in Nederland als nog geinspecteerd met als gevolg dat ik een fikse rekening kreeg. Geldklopperij dus.


Je doelt toch niet op de BTW en eventuele invoerheffing e.e.a. afhankelijk van de waarde in geld ? (BTW vanaf € 22 plus invoerrechten vanaf € 150, verzendkosten buiten beschouwing gelaten.
Een bezorgdienst vervult dan vaak een bemiddelende rol bij de douane, tenzij je zelf de papierwinkel afhandelt, en rekent daarvoor vervolgens een flinke vergoeding excl. BTW.
Het is ook iets om rekening mee te houden met bestellingen bij Alibaba e.d. Er glipt wel het een ander doorheen door drukte. Maar voor veel verzendbedrijven die scherp op de tarieven moeten concurreren, is het waarschijnlijk een welkome bijverdienste. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor tbird44 op 17 maart 2019 08:14

Maar zijn er hier verzamelaars van deze mooie plant.
Ik kom hier alleen maar dezelfde soorten tegen. Ook mooi maar er is nog veel meer
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor yme op 17 maart 2019 09:58

Natuurlijk.
Ik heb een Macrozamia communis met een 12 cm caudex.

Daarnaast een zaailing van een Macrozamia dyeri en een Cycas taitungensis.

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor The Flying Dutchman op 17 maart 2019 14:17

draco schreef:
The Flying Dutchman schreef:Het probleem met Cites is dat je er dan nog niet bent. Ik heb eens uit Zuid-Afrika geimporteerd en ondanks dat de Cites erbij zat werden ze hier in Nederland als nog geinspecteerd met als gevolg dat ik een fikse rekening kreeg. Geldklopperij dus.


Je doelt toch niet op de BTW en eventuele invoerheffing e.e.a. afhankelijk van de waarde in geld ? (BTW vanaf € 22 plus invoerrechten vanaf € 150, verzendkosten buiten beschouwing gelaten.
Een bezorgdienst vervult dan vaak een bemiddelende rol bij de douane, tenzij je zelf de papierwinkel afhandelt, en rekent daarvoor vervolgens een flinke vergoeding excl. BTW.
Het is ook iets om rekening mee te houden met bestellingen bij Alibaba e.d. Er glipt wel het een ander doorheen door drukte. Maar voor veel verzendbedrijven die scherp op de tarieven moeten concurreren, is het waarschijnlijk een welkome bijverdienste. :roll:


Nee, voor de inspectie.!!!!!!
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor yme op 17 maart 2019 22:23

Afbeelding

Afbeelding

bij deze nog twee foto's van vorig jaar.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Vraag

Berichtdoor peter op 21 maart 2019 19:44

Er zijn best links en rechts wat verzamelaars van Palmvarens onder de palmvrienden.
Waar van ik zelf ik heb verschillende soorten waarvan ook wat grote exemplaren,
Als even zoek in de topic Palmvarens zie je wat van mijn verzameling
peter
 
Berichten: 392
Geregistreerd: 09 dec 2008 20:18
Woonplaats: arnhem nederland
19 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten