Veer uit stam cycas

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Re: Veer uit stam cycas

Berichtdoor Eduard op 30 jun 2019 15:52

Gouden HandPalm schreef:Jammer, Eduard. Misschien heb je ze te snel weggegooid? Je moet vrij veel geduld hebben met het laten wortelen van die cycad suckers/klones.

Ja ik had hem uit het potje getrokken omdat ik geen bladontwikkeling zag ! toen zag ik een witte afgebroken wortel stompje zitten de overige 5 cm zat in de aarde :(
Ik heb nog een gescande foto van de cycas, ik denk een Cycas circinalis ?
Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Veer uit stam cycas

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 jun 2019 16:02

batdah schreef:Weer wat geleerd, hier staan heel veel Cycas palmvarens en de klonen worden geregeld erafgehaald en weggegooid...vaak zijn de stammen hier helemaal bedekt met klonen en moeten er tientallen af...ik heb het de mannen van de cm ( gemeentewerken)regelmatig zien doen...ruimte voor een experiment.



Ze doen dat omdat ze de groei van de moederplant wat vertragen. Je kunt vragen aan die mannen of je die weggegooide suckers mag hebben van ze. Je kunt er zo een hele Cycas kwekerij mee beginnen, mocht je ambitie hebben in die richting. 't Is sowieso een leuk experiment om te kijken of je er leven in kunt krijgen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Veer uit stam cycas

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 jun 2019 16:04

Eduard schreef:Ik heb nog een gescande foto van de cycas, ik denk een Cycas circinalis ?
Afbeelding

Eduard.


Ja, of rumphii. Die twee lopen nog wel eens door elkaar in die contreien.

Mooi groot exemplaar.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Veer uit stam cycas

Berichtdoor batdah op 30 jun 2019 16:13

Gouden HandPalm schreef:
batdah schreef:Weer wat geleerd, hier staan heel veel Cycas palmvarens en de klonen worden geregeld erafgehaald en weggegooid...vaak zijn de stammen hier helemaal bedekt met klonen en moeten er tientallen af...ik heb het de mannen van de cm ( gemeentewerken)regelmatig zien doen...ruimte voor een experiment.



Ze doen dat omdat ze de groei van de moederplant wat vertragen. Je kunt vragen aan die mannen of je die weggegooide suckers mag hebben van ze. Je kunt er zo een hele Cycas kwekerij mee beginnen, mocht je ambitie hebben in die richting. 't Is sowieso een leuk experiment om te kijken of je er leven in kunt krijgen.


Ja ik heb geen ambitie in die richting, op de stort liggen soms bergen uitgangsmateriaal...wij hebben hier een grote stortplaats waar iedereen alle tuinafval dumpt vandaar...ik zou het proberen als experiment niet meer niet minder...de behoeft aan een of meer exemplaren heb ik nu niet aangezien onze plantenverzameling al zo enorm is.....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Veer uit stam cycas

Berichtdoor Ivan op 19 jul 2019 15:52

Heb er nu ook 2 gespot die uit de grond omhoog komen :o
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Veer uit stam cycas

Berichtdoor Jozef op 21 jul 2019 09:08

Kwekerijtje beginnen Ivan. ;)
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten