Cycas Revoluta overleeft de strenge winter 2009-2010

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Cycas Revoluta overleeft de strenge winter 2009-2010

Berichtdoor draco op 22 jul 2010 14:13

Vorig jaar heb ik via promotie in Lidl 2 cycas revoluta's aangekocht ( dacht dat nog andere hier dit ook gedaan hebben ) met de bedoeling om 1 exemplaar in volle grond te zetten ( plant kostte juist geen 4 € , dus was het riskeren waard )
De cycas heb ik vorige winter dan ingepakt met wat stro en niks meer , zelfs geen afdakje erboven ( zoals je kan zien op de foto )

Afbeelding

dit voorjaar , na het uitpakken kwam de cycas eruit met bruine bladeren , dus voor mij was dit een mislukt experiment , plantje dood , maar heb die toch maar laten staan omdat ik op dat moment nog niks anders had om in de plaats te zetten

Afbeelding

vorige week , na een voormiddag wat in de tuin bezig geweest te zijn , viel mijn oog op die cycas en zag ik dat hij 3 nieuwe bladeren heeft klaarzitten om uit te rollen ; dus plantje toch niet dood , integendeel , zelfs springlevend . Ben vol verwachting tot de bladeren volop open staan , en voor komende winter zal ik die nu iets meer inpakken ( misschien door lichtslang of gloeilamp erboven ) want de wortels en de bovengrondse "bol" zijn toch iets winterharder geworden , dus curieus wat dit word na enkele jaren in volle grond

Afbeelding
draco
 

Re: Cycas Revoluta overleeft de strenge winter 2009-2010

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jul 2010 23:10

Super! :)
Misschien volstaat enkel een afdak al. Als hij met een winter als de vorige er zonder meer doorheen gekomen is...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Cycas Revoluta overleeft de strenge winter 2009-2010

Berichtdoor bjornobo op 23 jul 2010 12:54

Dat had ik niet verwacht, de bescherming is minimaal en de het is -22 geweest. Ik neem aan dat deze ook nog in een beschut deel van de tuin heeft gestaan?

Ben benieuwd of deze mooie bladeren geeft. De mijne hebben beide minder grote veren gekregen en ik denk dat dat komt door de strenge winter waar ze in de garage toch wat vorst hebben gekregen...
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Cycas Revoluta overleeft de strenge winter 2009-2010

Berichtdoor draco op 28 jul 2010 14:24

nieuwe foto van de groei van nieuwe speren

Afbeelding
draco
 

Re: Cycas Revoluta overleeft de strenge winter 2009-2010

Berichtdoor djoeke op 28 jul 2010 15:52

Hey ,



tegen dat die natuurlijk weer mooi staat is het weer winter :(
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron