Palmen en of palmvarens in warm huis houden

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Dikkertjedap op 19 apr 2022 14:23

Hoi allemaal,

Na een teleurstelling met kruidenplantjes (die kregen allemaal ongedierte) moet ik eigenlijk nog uitzoeken of dat met warmte te maken had. Ik vermoed van wel. Mijn huis vol cactussen zetten vind ik iets te saai, op de een of andere manier (een heel persoonlijk iets natuurlijk). Toen kwam ineens het idee bij mij op om het met palmen te proberen. Ik heb de mogelijkheid eigenlijk nog niet eens goed onderzocht. Dit leek mij de goeie plaats om wat hulp te krijgen daarbij.

Wat ik mooi vind is de typische palmboom-look. Dat is voor mij een dikke, liefst ruwe/grove, stam met een kroon bovenop.

De volgende palmen vind ik bijvoorbeeld mooi:

- Cycas Revolta
- Phoenix Roebelinii
- Yucca Rostrata
- Yucca elephantipes

Deze worden iig wel als kamerplant genoemd. Welke lijken volgens jullie mogelijk bestand tegen hitte binnen? Het zal afwachten zijn wat er gebeurd. Hitte binnen is helaas toch anders als buiten. Andere luchtvochtigheid en vergeleken met buiten vrijwel geen mogelijkheid om de hitte kwijt te kunnen...

Eventuele andere tips voor planten die mogelijk goed binnenhitte kunnen verdragen zijn zeker ook welkom...

Ik ben erg benieuwd :)

Dikkertjedap!
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Eduard op 19 apr 2022 14:50

Welkom op het palmvrienden forum :thumb_up: Ik heb een redelijk warme veranda waar het zelfs ondanks de mechanische afzuiging toch nog 36ºC kan worden! Alle Phoenix palmen doen het daar uitstekend in daar het blad stug is en je weinig last kunt krijgen van spint, de Cycas Revolta doet het daar ook uitstekend zelfde soort stijfheid van blad met weinig kans op besmettingen, ook de Yucca Rostrata heb ik daar groot in kunnen trekken het enige waar je goed op moet letten bij de aankoop is dat er geen schildluis/dopluis op zit dat kan onder warme omstandigheden snel een plaag worden dus goed opletten en blad controleren bij aankoop, voor varenachtige is het te heet en wellicht te droge luchtvochtigheid maar veel andere kamer planten zullen het zeker goed gaan doen, de eerst besproken planten verdragen alle volle zon dus zijn wel hitte bestendig, daar zal je dus wel goed op moeten letten of ze zon mogen hebben of liever afgeschermd staan, succes ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor marinus op 20 apr 2022 10:17

Tuinland wijst mij er altijd op als er ongedierte opzitten, en krijg dan ook korting.
Marinus.
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Dikkertjedap op 20 apr 2022 17:04

Dank je wel voor je antwoord Eduard... Goed te horen dat de soorten die ik in gedachte had wel geschikt kunnen zijn voor hitte. Het wordt inderdaad warm op jouw veranda. Ik zie het in je signature... Geinig dat je afzuiging hebt op je veranda. Dat is vast geen overbodige luxe...

Ik mag wel een vergrootglas meenemen dan naar de winkel ;). Ik denk dat beestjes planten uiteindelijk tóch wel weten te vinden. Als de omstandigheden niet goed blijken te zijn. Ik hoop dat het met palmen wél gaat lukken.

Ik begin met een paar kleintjes als test..

Zijn er meer mensen die thuis met succes palmen houden bij temperaturen van 32/33 graden binnen in huis? Bij mij is het in een warme periode echt dagen achtereen die temperatuur overigens..

Het zou wel écht jammer zijn als we daardoor totaal geen planten kunnen houden hier...

Ben benieuwd
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Rob op 20 apr 2022 22:45

Dat soort temps haal ik hier echt niet, maar 27° op hete zomerdagen word wel gehaald.
Ik heb sowieso Bismarkia nobilis in huis staan. Mijn huiskamer is eigenlijk nog te koel en donker, hij is dan ook erg langzaam.

vwb Palmen: Bismarkia nobilis is mm.i. een goede kandidaat en bepaald apart om te zien.
hebben het graag erg warm en zeer lichter (beetje zoals ook voor Brahea armata geld, zoals door draco elders al aangehaald).
Heter/lichter betekent ook iets meer groei. Check maar eens topic van Richard (palmgek) tav Bismarkia in zijn stukkie Brazilie,voor inspiratie!

Zelfde principe geld overigens eigenlijk voor vrijwel alle palmen: In de zomer echt niet bezuinigen op water bij dergelijke temps/lichtintensiteiten!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Eduard op 21 apr 2022 00:24

We hoeven niet naar Brasil te gaan voor inspiratie lijkt mij, Richard heeft een prachtige palmen en planten collectie aangelegd die hij goed verzorgd, het klimaat is mede te danken aan het succes van de prachtige weelderige groei, laten we het hebben wat in ons land in een warme en normale binnen ruimte kan, dat was de vraag, hier kan veel ik laat je wat resultaten zien van planten die hier door de jaren heen groot geworden zijn, niet enkel in de veranda maar ook elders in huis, een min. van 16ºC moet je hebben en niet daar onder gaan de max maakt verder niet uit, in de winter is hier alles gemiddeld 19ºC licht speelt uiteraard de belangrijkste rol maar ook dat verschild van plant tot plant,

Sabal Dominensis, groot geworden in de veranda,
Afbeelding

Nikau Rhopalostylis sapida, groot geworden veranda /tuin,
Afbeelding

Hyophorbe lagenicaulis, groot geworden in veranda,
Afbeelding

Archontophoenix cunninghamiana, groot geworden slaapkamer,
Afbeelding

Carludovica Palmata, [geen echte palm] opgegroeid in een donkere huiskamer!,
Afbeelding

Latania lontaroides, Opgegroeid , veranda /slaapkamer,
Afbeelding

Phoenix rupicola, groot geworden , veranda , woonkamer,
Afbeelding

Adonidia merrillii, groot geworden in veranda,
Afbeelding

Livistonia jenkinsiana, groot geworden in veranda/ woonkamer,
Afbeelding

Beccariophoenix alfredii, groot geworden veranda / slaapkamer,
Afbeelding

Kerrioddoxa elegans, alleen veranda,
Afbeelding

Beaucarnea, groot geworden, woonkamer/ veranda,
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eduard op 22 apr 2022 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Dikkertjedap op 21 apr 2022 17:19

Wow, dat zijn er heel wat! Ze staan er mooi bij ook :). Dat geeft mij hoop dat er hier misschien toch wat kan groeien zonder beestjes... Misschien had ik pech met de aarde of een plant van het tuincentrum.

Het valt mij trouwens op dat op de aarde bij sommige planten ook kleine varens of palmen groeien, bij jou. Heeft dat nog een reden anders dan esthetiek? Dat je die niet verwijderd hebt?

De Hyophorbe lagenicaulis vind ik wel mooi! Goed stukje inspiratie voor mij. Dank je, Eduard! Ik zie dat die ook al vrij snel een aardige stam krijgt. Dat vind ik erg gaaf. Echt een mini boom in je huis...
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Eduard op 21 apr 2022 18:17

Hoi, Dank je D.dap, goede potaarde is een van de belangrijkste zaken, Intra tuin heeft een goede soort [de potgrondspecial] die is wat duurder maar dat werpt zijn vruchten af, dat is een goede mix :thumb_up: nooit goedkope nemen dat is vaak troep! Verder is het zaak dat je nooit de kluiten laat uitdrogen want dan krimpen ze en neemt het geen vocht meer op en loopt het gietwater recht de schotel in en is de balans uit het geheel, altijd vochtig houden.
Ik ben met alle planten die je ziet met zaad of een zaailing begonnen ik koop nooit planten maar krijg net de kick van het groot trekken van deze plantjes, hier zijn de meeste wel groot afgebeeld en moet je rekening houden dat dit resultaat wel 6 tot 10 jaar duurt ;)
Er zijn uiteraard nog veel meer plantensoorten die een kans zouden kunnen maken bij jou met die omstandigheden, het gros wat ik liet zien deed het uitstekend in de warme zomersituatie al moest ik ook wel afschermen zoals de Hyophorbe die heeft graag veel licht maar geen zon van achter het glas, er is veel info te vinden als je deze soorten google't succes.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor Rob op 21 apr 2022 21:52

100% Mee ens vwb potgrond - vaak is dat de boosdoener.
Als je dan geld uitgeeft aan potten en planten, waarom dan niet een tientje meer aan grond??

@ Hyophorbe.
In habitat staan ze in volle zon (tropische savanne), maar dan wel bij een zeer hoge luchtvochtigheid. Vermoedelijk is de lagere luchtvochtigheid dan ook de boosdoener voor Hyophorbe, Eduard.
Wat zie jij in de praktijk als ondergrens qua RH in die serre.

Ik vind Hyophorbe dan ook om die reden een redelijk lastige jongen en zou hem zeker niet aanraden om mee te beginnen (ondanks dat het goed kan gaan, zoals die bij jou :thumb_up: ).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Palmen en of palmvarens in warm huis houden

Berichtdoor tankton op 21 apr 2022 21:58

Rob schreef:100% Mee ens vwb potgrond - vaak is dat de boosdoener.
Als je dan geld uitgeeft aan potten en planten, waarom dan niet een tientje meer aan grond??

@ Hyophorbe.
In habitat staan ze in volle zon (tropische savanne), maar dan wel bij een zeer hoge luchtvochtigheid. Vermoedelijk is de lagere luchtvochtigheid dan ook de boosdoener voor Hyophorbe, Eduard.
Wat zie jij in de praktijk als ondergrens qua RH in die serre.

Ik vind Hyophorbe dan ook om die reden een redelijk lastige jongen en zou hem zeker niet aanraden om mee te beginnen (ondanks dat het goed kan gaan, zoals die bij jou :thumb_up: ).

Ik heb een hyophorbe zaailing in de serre gezet die eigenlijk redelijk rap groeit. Staat in volle zon en 30-40 graden.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten