Dioon en Lepidozamia

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Dioon en Lepidozamia

Berichtdoor paul op 26 okt 2008 18:01

Hallo Toon,
bedankt voor je reaktie.
Dioon's zijn vrij gemakkelijk te zaaien en ook het opkweken lukt vrij goed. Lepidozamia's daarentegen zijn veel lastiger: in 2006 heb ik er reeds gezaaid,(7 kiemers op 10), dus dat was niet slecht, maar vorige winter zijn de 4 exemplaren, die ik voor mezelf gehouden had, kapot gegaan. Daarom doe ik nu een nieuwe poging, maar de kieming kan 12 tot 24 maanden duren! De eerste keer duurde het wel maar enkele maanden. Dat hangt af hoelang de zaden bevrucht zijn. Bij deze planten hoort ook een narijpingsperiode van 6 to 12 maanden. Je weet eigenlijk nooit hoever de zaden gevorderd zijn in hun evolutie. (In de kiemtijd zit deze narijpingsperiode in)
Ik voeg een foto van 2006 en 2007 toe, om je een idee te geven.
Afbeelding

Afbeelding
groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Dioon en Lepidozamia

Berichtdoor Toon op 02 nov 2008 21:26

hallo paul,

hoe is het afgelopen met de andere 3 planten?
dat is wel zeer lang om de zaden te laten ontkiemen. ik heb al gehoort dat je zaden soms van de plant moet halen voor ze rijp zijn. een voorbeeld is zoals bij de rozen. als de vruchten rijp worden dan ontstaat er een kiemingsremmer en duurt het soms wel een jaar voordat de zaden ontkiemen. misschien is dit ook zo bij de Lepidozamia's.
als het 1 tot 2 jaar duurt voordat de zaden ontkiemen hoe moet je de grond dan behouden? altijd goed vochtig houden of steeds laten opdrogen of ...
de plant groeit wel zeer snel op 1 jaar maar is dat de volgende jaren ook zo?

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Dioon en Lepidozamia

Berichtdoor paul op 05 nov 2008 11:29

Hallo Toon,
sorry voor het beetje laattijdig antwoord, maar een gepensioeneerde heeft altijd tijd tekort!
De drie andere plantjes had ik omgeruild voor andere variëteiten. Eéntje in Mechelen, ééntje in Nederland en ééntje in Zwitserland. Beide laatste zijn ook tenonder gegaan; met de persoon in Mechelen kan ik geen kontakt meer krijgen. Dus het uiteindelijke resultaat is nihil. Toch wil ik het met mijn ervaring van de eerste keer nog eens proberen.
Wat betreft het zaaien: zolang er geen groei vastgesteld wordt, moet de grond licht vochtig en warm gehouden worden. Cycads-zaden kunnen niet bewaard worden: vanaf het ogenblik van de bevruchting gaat de groei van het z.g. embryo steeds door. Vandaar de lange narijpingstijd en kiemtijd. Cycads zijn ook éénslachtig (of hoe noemt men dat in planttechnische term?) Er bestaan mannelijke en vrouwelijke planten, dus heeft men telkens beide nodig om een bevruchting te krijgen, en men kan aan het zaad zelf niet zien of het bevrucht is of niet! Kwekers lossen dit op door stuifmeel van mannelijke planten in te vriezen, en ter gelegener tijd een vrouwelijke plant daarmee "kunstmatig" te bevruchten. Zelf heb ik een Zamia furfuracea die vorig jaar een mannelijke kegel gevormd heeft. Ik voeg een foto bij, ook twee foto's van Cycas revoluta met mannelijke en vrouwelijke kegel (genomen tijdens een verlof in juni op Madeira). Als toemaatje een foto van Encephalartos manikensis met nog niet rijpe vrouwelijke kegels en rijpe vrouwelijke kegels van Dioon mejiae. Beide laatste foto's zijn niet van mezelf.
Groeten,
Paul
Zamia furfuracea
Afbeelding

vrouwelijke kegel Cycas revoluta
Afbeelding

mannelijke kegel Cycas revoluta
Afbeelding

vrouwelijke kegels Encephalartos manikensis
Afbeelding

vrouwelijke kegels Dioon mejiae
Afbeelding

Ook nog foto's van de kieming en opkomst eerste blad van mjn Lepidozamia hopei
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten