Cycas revoluta

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Cycas revoluta

Berichtdoor Roger op 23 aug 2011 21:32

Ik heb een Cycas revoluta in de tuin staan, maar het bladeren hebben gele stippen is dit veroorzaakt door de regen :?: en wat is de beste standplaats( staat nu halfschaduw) voor deze plant.

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor paul op 24 aug 2011 13:51

Hallo,
ik denk dat die stippen geen kwaad kunnen; alleen kijken of het geen beestjes zijn.
Hierbij een foto van een plant in Madeira; de foto is eigenlijk genomen voor de enorme flush, maar je kan duidelijk zien dat de oude bladeren ook vol gele stippen staan. Deze plant staat eigenlijk onder grote bomen, dus bijna volledige schaduw, maar mijn eigen plant staat van in het voorjaar tot het najaar in volle zon. Dat is een kwestie van gewenning.
Afbeelding

Een merkbaar verschil bij schaduw- of zonstand is de lengte van de bladeren: bij schaduw zijn de bladeren altijd wat langer.
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor Roger op 24 aug 2011 20:29

De gele stippen zien er ongeveer hetzelfde uit als de mijne, beesjes heb ik verder niet gezien in de plant, dus het kan verder geen kwaad ,hoe zit het verder met de vorst van deze planten,ik wil hem bij mij onder een overkapping zetten, die ik rondom kan dicht maken met zeil, het zou daar hooguit 2tot3 graden kunnen vriezen is de cycas daar tegen bestand :?:

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2011 10:08

Volgens de "cijfers" kan een Cycas revoluta tot ong -5°C verdragen.
Maar zoals je inmiddels zult weten moet je die cijfers niet al te letterlijk nemen.
Meerdere factoren spelen immers een rol.

Maar onder een afdak en uit de wind zorg je wel voor de meest gunstige omstandigeden. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor plasta op 25 aug 2011 13:38

Met afdak kan die behoorlijk wat kou verdragen. De kroon zou je kunnen verliezen en 2 jaar moeten wachten op een nieuwe kroon, maar plant zelf gaat zo vlug niet kapot (tenminste hier).

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor Roger op 25 aug 2011 20:57

Oke dat moet dan denk ik lukken de komende winter, klopt met die cijfers, denk als de plant niet te vochtig is en staat maakt denk ik ook al veel uit.Maar eerst hoop ik nog op een paar warme weken.
Bedankt voor de info.

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor paul op 27 aug 2011 14:15

Aangezien mijn exemplaar nog aanstalten maakt om aan een nieuwe flush te beginnen, heb ik hem vandaag maar naar binnen gehaald, kwestie van die een beetje op te jutten! In het voorjaar 9 bladeren aangemaakt op de zijscheut.
on topic: ik overwinter al mijn exoten vorstvrij; zo moet ik niet wakker liggen bij koudere temperaturen.Buiten moet die alleszins droog staan: en niet vergeten de wortels ook behoorlijk droog te houden..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ps: blijkbaar is de website van Photobucket soms erg traag vandaag om foto's op te laden!
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2011 14:48

Ben je niet bang dat het nieuwe blad binnen een stuk langer wordt zoals ik dat had?
Bij mij was het wel tijdens de winter.
Die kroon is in het voorjaar dan ook kapot gegaan. :(
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor paul op 27 aug 2011 14:58

staat wel in een serre; wanneer het weer zachter en droger zou worden gaat die weer naar buiten.
Omdat ik vrees dat de flush te lang op zich zal laten wachten bij dit koele weer heb ik de plant binnen geplaatst, precies om te vermijden dat het te laat op het jaar wordt eer de flush zich doorzet. Aan de gele knobbeltjes rond het midden zie ik dat er groei op komst is, dus hoe vlugger hoe beter.
Laatst bijgewerkt door paul op 28 aug 2011 10:14, in totaal 1 keer bewerkt.
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor lapalmeraie op 28 aug 2011 08:59

Bedankt voor de verduidelijking Paul.
Het is in ieder geval een prachtig exemplaar :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten