cycas revoluta volle grond

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Ivan op 05 jun 2017 14:47

Cycas met anderhalve meter stam...succes met sparen en zoeken ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2017 08:34

Zoeken niet, bij barteljo stond er zo'n grote (op bestelling). Prachtig ding.
Prijs weet ik niet maar zal idd wel wat kosten...

Qua overwintering staat deze hier zeker niet permanent ingepakt maar wordt enkel ingepakt tijdens vorstperiodes samen met de palmen.

Ik had er overigens ook nog eentje zonder blad in pot tegen de gevel staan. Onbeschermd en die is nu gewoon weer lekker aan het flushen! :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Eduard op 07 jun 2017 11:11

Bij die maat mag je denken aan prijzen tussen 400 en €600.- en dat is dan incl. pot bij een hoogte van 1.50m ! Als je hem mooi wilt houden zul je deze altijd moeten beschermen, binnen koel overwinteren of in een tentje anders vergelen ze als ze in weer en wind staan, zou zonden zijn van de plant en de poen ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor yme op 07 jun 2017 11:19

dank voor de antwoorden!


400-600 euro valt mee nog mee eerlijk gezegd. (en aangezien de m2 prijzen voor een huis in amsterdam tussen de 5000-7000 m2 ligt.... moet 600 euro voor een plant er ook nog wel afkunnen :mrgreen: )

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor draco op 07 jun 2017 14:57

yme schreef:Om nog eens een oud onderwerp naar boven te halen....
Zijn er in de afgelopen jaren nog nieuwe ervaringen opgedaan?

Ik kom hierop omdat ik in de toekomst waarschijnlijk een huisje met klein stadstuintje ga kopen en dat wordt dan natuurlijk een exoten tuin. Maar ja, dan zie ik trachy's die 25 cm stam per jaar kunnen groeien of jubaeae die ondanks dat het www zegt dat de groei langzaam is, toch binnen 5-10 jaar flink groot zijn.
Kortom: ik vind veel palmen te snel groot worden, wat afgezien van de absolute maat, ook de compositie beïnvloedt. En wat mij betreft is groter/hoger zeker niet altijd beter.
Daarom zat ik te denken of een cycas revoluta met een stam van circa 1,5 meter een optie zou zijn?

Ik lees toch redelijk veel positieve ervaringen met het overwinteren van cycas in de volle grond.
Maar is het ondertussen duidelijk wat de "beste" manier is?

-inpakken gedurende de hele winter (dus maanden in het donker: geeft dit geen problemen met verbranding van de bladeren in de lentezon?)
-een kasje omheen bouwen (dus wel licht en indien het juiste materiaal gekozen wordt ook UV)
-alleen een afdakje voor het drooghouden en additionele bescherming tegen de vorst indien nodig (met alleen een afdakje heeft de wind vrij spel, leidt dit nog tot beschadiging van de bladeren?)

kortom: hoe blijven de bladeren het mooist?

groetjes,

yme


Voor dit formaat Cycas zul je naar de groothandel moeten samen met een bloemist bijvoorbeeld. Enkele decennia terug waren deze maten nog wel voorhanden bijvoorbeeld bij Nieuwkoop de Kwakel. Misschien dat je een overgebleven exemplaar aantreft bij tuincentrum Het Oosten. Als alternatief voor een kleine stadstuin kun je Chamaerops overwegen. Deze Europese dwergpalm leent zich prima voor een zonnige beschutte plek.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor yme op 07 jun 2017 17:24

Misschien dat je een overgebleven exemplaar aantreft bij tuincentrum Het Oosten


een paar maanden geleden wel. Maar aangezien het nu slechts in mij gedachtes speelt... is het niet echt van belang of zoiets te koop is of niet.
(Chamaerops humilis en vulcano zijn idd goede kandidaten en ik ga wellicht ook proberen wat ravenea glauca te zaaien, nav jouw posts en dat ik die palm nergens te koop zie staan (maar dit geheel terzijde))

Eduard heeft toch wel mooi advies gegeven: "anders vergelen ze als ze in weer en wind staan".
Juist dat vergelen zie ik toch wel op veel foto's voorbij komen en zou ik willen voorkomen. Als "de elementen" voor vergeling kunnen zorgen, dan is een UV-doorlatend kasje eromheen bouwen denk ik een goed idee. Zeker omdat een hoge cycas meer te verduren krijgt van "de elementen".


groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor draco op 07 jun 2017 17:31

Hier staan mooie exemplaren te koop: https://www.palmenmann.de/pflanzen/palmfarne/
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Eduard op 07 jun 2017 17:36

Het zijn ook wel prijsjes he Han! €4500.- voor een dubbele met 1.70m stam :o

P.s Ivan heeft een mooie hoge en beschermd deze ook met tentje ;)
viewtopic.php?f=61&t=9620&start=70
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor Ivan op 07 jun 2017 19:59

Jazeker maar dat is geen anderhalve meter stam en voor die hadden ze tzt een veel hoger bedrag in gedachten dan eerder genoemd. Los van dat ik dat er niet voor betaald heb.

Recent nog een kneusje opgehaald op hoop van zegen met 1.8 meter stam en stond van de week nog 1 op marktplaats die ik overwogen heb voor ik m hier plaatste bij tips. In de kuip kwam de stam met kroon boven de schutting uit. Maar dat soort formaten zijn volgens mij niet zeer makkelijk verkrjjgbaar laat staan voor weinig.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: cycas revoluta volle grond

Berichtdoor yme op 07 jun 2017 20:51

idd mooi Han! Maar als ze boven de schutting komen krijgen ze wellicht teveel wind te verwerken?

De cycas van Ivan had ik nog niet zien langskomen. Dank voor de link Eduard!

@Ivan: hoe staat de cycas er nu bij? Geloof dat ik het mooi vind! :mrgreen:

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten