Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 dec 2012 16:47

ramon van weezep schreef:erg mooie cycas, de bladeren kun je in de winter gerust bij elkaar binden voor de ruimte (niet te strak)
... 8< ...

Is het niet beter los voor betere lichtopvang ? :onzeker:
Ik heb me laten wijsmaken dat Cycas'en gevoelig zijn aan licht. Heb ook wel beetje die ervaring, exemplaren die wat donkerder stonden werden sneller geel. Weet ook dat Cycas'en niet graag verplaatst worden (andere lichtinval) zeker als ze flushen mag je ze niet draaien of verplaatsen tot de nieuwe kroon volgroeid is...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor ramon van weezep op 29 dec 2012 17:08

je kunt de bladeren gerust bij elkaar binden als je het maar niet te strak doet, op deze manier kan er nog veel licht bij het blad. ik doe dit zelf ook elkjaar bij mijn cycas in de volle grond en bij mijn cycas in kuip.

verplaatsen is volgens mij ook geen probleem, mijn moerder heeft 2 x cycas in pot voor het raam staan, elke keer als ze een bloembakje of een vaas met sierdingen heeft gemaakt gaan beide potten weer op de grond :lol: . ze gaan van zonlicht naar vrij donker en die planten van haar staan er toch al 2 jaar.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor stefan78 op 29 dec 2012 22:26

@ Henno: heb ze proberen te plooien, maar ze braken af. Je ziet het niet zo goed op de foto's, maar die bladstengels waren erg lang en stijf.

@ Hitch: hetzelfde antwoord. De auto zat echt wel vol met die cycas alleen, en omdat hij precies al niet de beste kroon had, wou ik z'n bladeren niet afbreken door er nog andere planten bij op te stapelen

@ Niek: ik kom bij jou op cursus 'autootje volladen met palmen', maar ik denk dat ik thuis dan niet meer binnen mag :tong:

@ Ramon: ik had elders ook al gelezen dat de bladeren wel omhoog gebonden mogen worden maar omdat de meningen blijkbaar verdeeld zijn durfde ik niet goed. Ik zal nog zien wat ik ga doen. Zolang hij 'vrij' in de veranda kan blijven staan, laat ik het zo. Maar 'k zal wel blij zijn dat 't lente is zodat ik hem in volle grond kan zetten.
stefan78
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 03 jan 2012 01:20
Woonplaats: Kortessem (BE Limburg)
10 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor Ivan op 30 dec 2012 02:11

stefan78 schreef:
Onder de bladerkroon zit er ook 'n heleboel van dat beige spul. Laat ik dat er gewoon aan zitten?

Hebben jullie verder nog tips ivm het onderhoud van deze boomvaren? Ik heb de indruk dat hij serieus verwaarloosd is. Hij staat ook te nat en de kuip is zo rot als snot.


het beige spul zijn volgens mij de overblijfselen van de laatste bloei en heb dat zelf verwijderd. deed me wat denken aan de bloei bij een yucca of trachycarpus, verwijderen niet noodzakelijk maar ziet er wel verzorgder uit. of dit verstandig is weet ik niet maar lijkt me stug dat het kwaad kan. ding van mij barste van de onberuchte zaden trouwens.

dat ie zo nat is, is jammer en was bij de mijne niet het geval, kurkdroog en gelukkig maar anders niet meer te tillen.

tips heb ik verder niet mede omdat ik vermoed dat anderen hiero er veel meer verstand van hebben. als die echt drijfnat is zou ik m verpotten dat ie droger komt te staan maar of dat wijsheid is :?
Bijlagen
WP_000249.jpg
WP_000249.jpg (182.16 KiB) 5916 keer bekeken
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor ramon van weezep op 30 dec 2012 11:31

het is inderdaad beter om het zelf even te verwijderen, anders valt het er vanzelf langzaam af wat veel stof oplevert binnenhuis.
het bloeisel bestaat grotenseels uit hele fijne haartjes die irritatie kunnen opleveren aan de luchtwegen

zet de plant even buiten en ga met een harde bezem rond de stam. (probeer een mondkapje om te doen of zorg dat je van de wind afstaat.

stefan, jij kunt het beter laten zitten tot alle zaden rijp zijn.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor Hitch op 30 dec 2012 12:16

Neem gewoon even de stozuiger met borsteltje en ga er eens goed rond.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor lapalmeraie op 30 dec 2012 12:40

stefan78 schreef:@ Niek: ik kom bij jou op cursus 'autootje volladen met palmen', maar ik denk dat ik thuis dan niet meer binnen mag :tong:


:lol:
En dan krijg je deze er gratis bij;
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=24&t=876

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor stefan78 op 12 jan 2013 23:01

Ivan, had jij ook last van dop/schildluizen op je cycas? -> viewtopic.php?f=14&t=9810
stefan78
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 03 jan 2012 01:20
Woonplaats: Kortessem (BE Limburg)
10 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor Ivan op 13 jan 2013 11:45

nope...

ik las je topic gisteren al, mooi balen :(
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Reuze Cycas Revoluta & Phoenix Canariensis: de verhuis

Berichtdoor stefan78 op 13 jan 2013 13:16

Tedoeme, dan heb ik brute pech ;-)
Zit nu te twijfelen of ik de hardst aangetaste bladeren zou verwijderen... Moeilijk.
stefan78
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 03 jan 2012 01:20
Woonplaats: Kortessem (BE Limburg)
10 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten