Cycas revoluta ( zie foto ) nieuwe update met nieuwe foto's

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Cycas revoluta ( zie foto ) nieuwe update met nieuwe foto's

Berichtdoor draco op 17 jan 2009 18:23

Heb deze onlangs kunnen aankopen ( voor appel en een ei )
Staat momenteel binnen om te overwinteren , maar eenmaal de lente er is en dus geen kans meer op vorst gaat die naar buiten
Zijn er personen die hier ervating mee hebben qua onderhoud enz ???
Alle extra info is steeds welkom

Afbeelding
Afbeelding

zoals ik waarschijnlijk vreesde zal mijn cycas veel te donker gestaan hebben binnen ( is dan ook werkelijk een grote plant om binnen te houden vind ik ) Heb die nu buiten gezet ( wel hou ik in de gaten voor vorst en bij vorst word die opnieuw vorstvrij gezet ; maar momenteel zijn de weersverwachtingen hier voor de komende week temperaturen tussen 3 en 6 graden 's nachts , dus dit moet hij kunnen weerstaan ) Ik heb nu gezien dat heel bladeren hun groene glans beginnen te verliezen ( gele stukken ertussen ) en ik heb ook foto genomen van de "kroon" . Alle goede raad is nu welkom , zodanig dat ik misschien kan zorgen dat er weer glans op de bladeren komt

Alvast thanks

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door draco op 25 feb 2009 17:15, in totaal 1 keer bewerkt.
draco
 

Re: cycas revoluta

Berichtdoor Christophe op 18 jan 2009 01:06

Hallo Draco,

Wat een prachtige en vooral grote Cycas revoluta! Heb je deze van een tuincentrum, of particulier gekocht! Ze groeien erg traag dus zo'n exemplaar is doorgaans erg duur! ;)

Ik heb op Palmvrienden Wiki een artikeltje geschreven van de Cycas revoluta. Het is nog niet afgewerkt, maar je vind er al heel wat terug!

Cycas revoluta(link volgen)

Ze kunnen wat vorst verdragen, maar ik haal de mijne toch binnen bij de eerste negatieve temperaturen. In de winter geef ik hem erg weinig water, en hij doet het echt prima. Het zijn zelf 'adoptieplantjes' van een vriend die ik heb, want bij hem wou hij om een of andere reden niet aanslaan. Ik denk omdat hij vlak naast de verwarming stond. Ik zal er deze week een foto van posten. Hij is wel nog een pak kleiner dan de reuzeplant van jou!

Niet slecht voor een appel en een ei! :D

Veel succes!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: cycas revoluta

Berichtdoor paul op 18 jan 2009 20:42

Hallo Draco,
ik bied 2 appels en 2 eieren! (grapje natuurlijk)
Alleszins een prachtexemplaar, proficiat. Draag er maar goed zorg voor.
Overwinter de plant vrij droog en op een zo helder mogelijke standplaats bij een frisse temperatuur (als dat mogelijk is)
Alleen zou ik de plant in het voorjaar in een grotere pot overplanten in een goed waterdoorlatend grondmengsel en meststof toedienen en zeker buiten plaatsen wanneer er geen vorstschade meer voorkomt. Langzaam wennen aan de zon, maar dan kan de plant in volle zon; tenminste als de plant vroeger ook buiten in de zon gestaan heeft; zoniet in halfschaduw (beschermen tegen middagzon), anders zullen de oude bladeren nog verbranden.
Veel succes,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: cycas revoluta

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2009 15:57

Hier een fotootje van mijn Cycas revoluta. Ik heb hem ongeveer twee jaar geleden geadopteerd van een vriend van me waar de nieuwe bladerkronen meteen weer afsterfde. Ik denk dat dit kwam doordat de plant net naast de verwarming stond ... :? Sinds vorig jaar (2008) staat er toch een nieuwe bladerkroon op.

Maakt de Cycas revoluta elk jaar een nieuwe bladerkroon aan?
Bijlagen
cycas_revoluta.JPG
Cycas revoluta
cycas_revoluta.JPG (100.53 KiB) 8715 keer bekeken
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: cycas revoluta

Berichtdoor paul op 24 jan 2009 23:07

Hallo,
Cycas revoluta kan elk jaar een nieuwe bladerkroon maken, maar om de twee jaar komt bij ons ook regelmatig voor. In een warmer klimaat kan dat zelfs 2 X per jaar. Mijn plant heb ik sinds sinds september 2000, en in totaal zijn er 6 nieuwe bladkronen bijgekomen. Dus af en toe slaat die wel eens een jaar over. Regelmatig sterven ook oude bladkronen af natuurlijk.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: cycas revoluta

Berichtdoor oorschelp op 17 feb 2009 16:15

Die van mij staat al een jaar en heeft maar 1 ring van veren..
We wateren hem eens in 2-3 dagen.
De bedoeling is dat er een nieuwe groeit uit het midden. Hoe krijg ik het voor elkaar?
oorschelp
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 feb 2009 14:54
0 bedankjes

Re: cycas revoluta

Berichtdoor Christophe op 17 feb 2009 19:16

Beste,

Van harte welkom op het forum!

Als de tijd rijp is zal er vanzelf wel een nieuwe ring groeien. Meststoffen stimuleren dit proces, maar doorgaans komt er één keer per jaar een nieuwe ring. In de winter hebben meststoffen echter weinig zin. Je kan er beter mee wachten tot de lente.

Om de 2-3 dagen water geven is een beetje veel in de winter. Ik geef mijn Cycas revoluta pas om de 2-3 weken ongeveer 3 deciliter water.

Veel succes! :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Cycas revoluta ( zie foto ) nieuwe update met nieuwe foto's

Berichtdoor draco op 25 feb 2009 17:16

nieuwe foto's , zie eerste berichtje
draco
 


Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten