Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Op het specerijen forum kan je al je vragen kwijt in verband met pepers, paprika, kruiden, gembers, ...

Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor Dejagere op 29 jun 2014 14:00

Ben van plan Jiaogulan aan te planten.Heeft iemand er ervaring er mee?Neem ik ook beter een tweede plant voor in huis,of valt de groei in huis tegen.Ik zou de tweede plant in huis zetten om in de winter ook de nodige bladeren te hebben.Moet ik de plant in de tuin in pot ingraven wegens het woekeren of valt dit nog mee.Denk wel dat iemand op het forum me kan helpen met deze vragen.Alvast bedankt.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor Dejagere op 01 jul 2014 16:31

Ik heb intussen al heel wat opzoekingswerk gedaan over de plant.Buiten sterft de plant af tot de grond.Enige bescherming is aangewezen op de grond dan want -18° haalt de plant dus enkel als je grondbescherming geeft.Alleen echt zachte winter op beschutte plaats kan het zonder iets op te leggen overleven.In pot buiten vriest hij dood las ik al bij mensen die er staan hadden.Om groene bladeren te kunnen nuttigen in de winter dus is het wel noodzakelijk om een pot binnen met klimsteun te plaatsen of als hangplant gaat het nog beter,dan kan je de onderste jonge bladeren steeds blijven afknippen en vers gebruiken in groeten mix,zuiver of verse thee van maken.In de zomer kan je naar believen de bladeren drogen voor gebruik in de winter.Staat buien ook graag op warme plaats maar heeft graag wat water zeker in droogteperiode om snel te groeien.Bijmesten met organische mest en graag wat humus in de plantput.Groeit tot 6 cm per nacht en is in Azie al lang een goede bron van noodzakelijke voedingstoffen en veel gezonde biomassa levert.Het bevat ook nog natuurlijk zoetstoffen.Veel studies geven medicinale mogelijkheden aan.Dit is zowat het bijzonderste denk ik wat ik erover al vond.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor Dejagere op 05 jul 2014 07:37

Heb gisteren mijn eerste 4 plantjes.Door mijn bewegingsstoornis bijna alle uitlopers afgebroken natuurlijk.Heb dan maar 2 stekjes op water gezet.Ik zal melden of ze aanslaan.Ook 2 uitlopers die niet afbraken direct afgelegd.De rest van de afgebroken uitlopers hangen nu te drogen voor thee.Ik heb eens een blaadje geproefd(vers dus) en heeft een erg sterke smaak aan de bittere kant.Ik zal mijn ervaring met deze voor mij nieuwe plant verder hier delen .Hopelijk heb ik straks een lekkere gezonde thee die groeit als een kool .
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor Dejagere op 12 jul 2014 06:27

Een week nadat ik de platjes heb ontdekte ik wat er 1 van mijn plantjes bijna volledig opat.Bruine naaktslak zag ik net op de plant.Deze ene plant is nu al zijn blaadjes kwijt.Ik heb ook een drietal stekjes in potten gestoken enkele dagen geleden.Alle stekjes lijken het goed te doen ,ook deze 2 op water zien er goed uit maar nog geen wortel te zien.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor Dejagere op 08 aug 2014 15:10

Even een update.Stekken in grond lukt ,op water mislukt.Plant geeft wel uitlopers die je gemakkelijk kunt afnemen en oppotten.Eén van de planten in volle grond langs klimrek is in enkele weken nu 1,8m.In potgrond die bemest is voor 100 dagen groeit de plant snel.Opgepot in gewone grond uit de tuin is de groei traag te noemen.Heb ook al wat bladeren geoogst en gedroogd ,een tweede lading net afgeknipt en hangt opnieuw te drogen.Invriezen gaat ook.Ik gebruik dagelijks enkele bladeren vers.Heb van de 4 oorspronkelijke planten nu reeds een 15 tal planten(op enkele weken).De opgepotte uitlopers groeien sneller dan de stekken.Heb er 2 als kamerplant en groeien matig snel(20 cm in 4 tal weken).Het is duidelijk een klimplant die zichzelf vasthecht via rankjes.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor ExoRobin op 20 aug 2014 10:19

Hoi,

Zelf heb ik ook deze plant.
Mijn ervaring is dat ze inderdaad erg geliefd zijn bij naaktslakken waar dus goed op gelet moet worden wanneer je ze buiten zet.

Verder een zeer gezonde plant waar je lekkere thee van kan zetten. (smaak doet mij een beetje denken aan zoethout)

Winterhardheid heb ik zelf nog geen ervaring mee maar zou wel voorzichtig zijn met buiten overwinteren.
Misschien dat ik zelf ook een plantje op overschot buiten laat als proefkonijn.

Bemesten zou ik niet zo snel doen met deze plant. Hooguit goed verteerde compost toevoegen.
Zeker kunstmest niet gebruiken omdat dit de mineraalhuishouding van de plant verstoord waardoor je niet meer optimaal van de werkzame stoffen kan profiteren.
( Is zowiezo een pre om niet te bemesten bij geneeskrachtige planten en alles dat binnen redelijke tijd in je mond verdwijnt. )

Ik hoop dat je net als ik nog lang mag genieten van je plantjes en regelmatig van de lekkere/gezonde thee kan drinken!


Vriendelijke groet Robin!
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor jaak op 10 mei 2015 09:26

Ik heb me ook pas een plantje aangeschaft en ben benieuwd wat het zal geven,ik heb er ook al eens van geproefd en heeft een heel sterke smaak, ik heb hem in een redelijke kuip geplant en staat op wieltjes dus kan indien nodig naar binnen gereden worden,als de plant goed in de groei is zal ik een foto posten.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor Stefanvds op 28 jul 2015 13:01

Zowel in pot als in volle grond sterft die af in de winter. Maar komt rijkelijk terug.
Heb deze al 2 jaar en geeft genoeg blaadjes om de winter door te komen met thee.
Stekken gaat ook heel gemakkelijk.
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Re: Jiaogulan(Gynostemma pentaphyllum)

Berichtdoor jaak op 28 jul 2015 17:59

bedankt voor de info Stefanvds, de groei zit er hier keihard in dus blaadjes genoeg, ik eet er dagelijks een paar blaadjes van samen met enkele stevia blaadjes,nog een maand denk ik en dan zal er goed kunnen geplukt worden om dan thee van te maken.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes


Keer terug naar Specerijen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten