De opbouw van een tropisch paludarium

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor boesboes op 21 jun 2019 20:42

Even kort samengevat...woww. :thai:
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor batdah op 22 jun 2019 22:54

Prachtig.....

Wat ik me afvraag is of je de planten ook bemest....gezien de enorme groeikracht...uit die mini potjes.
Ps,
Ik heb als kind ook ooit anolissen gehad maar ik wist er destijds niet mee om te gaan dus heb ik ze laten verhongeren...levend voer was in Oosterhoutse de 70 er jaren destijds niet voorhanden dus probeerde ik ze vliegenmaden te voeren..welnu ze hadden alleen te eten als er een uitgekomen was en die niet ontsnapte...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor palmgek op 23 jun 2019 00:01

Inderdaad prachtig! Heb het altijd al knap gevonden hoe Eduard zijn planten in kuip zolang mooi kan houden. Hier gaat het vroeg of laat een keer mis. Gevalletje onvoldoende toewijding, met name gedurende de overwintering. Deze winter mijn volledige collectie Archontophoenixen verloren agv verdroging :roll:
Volle grond gaat mij beter af :lol:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Eduard op 23 jun 2019 00:42

batdah schreef:Prachtig.....

Wat ik me afvraag is of je de planten ook bemest....gezien de enorme groeikracht...uit die mini potjes.



Nee er komt geen mest aan te pas enkel gefilterd regenwater ;) sommige planten groeien zo hard dat ik stekken aanzet en de grote vervang door de jonge stek's daar ben ik nu al mee bezig Cissus discolor[klimplant] groeit zo snel dat ik deze om de dag moet terug snoeien.
De anolissen zijn klein en eten enkel kleine krekels en fruitvliegen en al het spontane voer zoals wormen soorten, met maden en gewone vliegen begin ik niet die komen wel uit bij het openen van de deuren :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 jun 2019 10:44

Mooi sfeervol, Eduard. Iets om urenlang bij weg te dromen. Prachtig.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Eduard op 23 jun 2019 11:48

Dank je, kan er ook niet omheen, je ziet het altijd omdat het in een zichtbare hoek staat en kijk je niet meteen dan hoor je de kikkers wel, ben er inderdaad meer mee bezig dan mijn tuin, het is nu zaak dat de temperatuur niet te hoog gaat oplopen in huis! 35/ 37ºc is funest voor het paludarium zeker voor de kikkers, de hogedruk lampen staan nu geschakeld op een extra thermostaat en gaan uit als het te heet gaat worden, maar een week 30+ buiten krijg ik dat binnen ook, een serieuze uitdaging :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor plasta op 26 jun 2019 02:02

Een airco gaat je volgende uitdaging worden! Wie had dat ooit gedacht?
Jaren geleden na mijn kameleon-periode ook behoorlijk op weg geweest om kikkertjes aan te gaan schaffen. Waarschijnlijk ben ik toentertijd in dezelfde zaak geweest als jij nu bent geweest. Uiteindelijk is het bij mij er nooit van gekomen, maar jij als doorzetter... verbaast het me niet dat jij er nu vol voor gaat.

Set sjoen oet, dat bekse.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Dennis_S op 26 jun 2019 07:14

Schitterend dit zeg, mooi wark!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Eduard op 26 jun 2019 11:04

plasta schreef:Een airco gaat je volgende uitdaging worden! Wie had dat ooit gedacht?


Set sjoen oet, dat bekse.

Raymond


Bedankt beiden, ja gisteren was het zover 30ºC binnen en ga je in paniek zoeken naar die airco's, gelukkig zijn ze uitverkocht, moet me toch eerst goed verdiepen in dat verhaal heb geen zonnepanelen dus zal een dure grap worden voor een paar dagen in het jaar!
met de grote lampen uit bleef alles gelijk met de kamer temperatuur, alle dieren zitten onderin de bak waar het nu het koelste is ;)
Zo'n paludarium daar heb je het hele jaar plezier van t.o.v. de tuin al heb ik ook de problemen in de winter dat het bij lange aanhoudende vorst te koud wordt [bak staat ingeklemd tussen steens muren] en de hitte met dit extremen zomer weer, de veranda [die nu afgesloten is zat gisteren op 40ºC :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor derfske op 11 jul 2019 23:36

Eduard schreef:
plasta schreef:Een airco gaat je volgende uitdaging worden! Wie had dat ooit gedacht?


Set sjoen oet, dat bekse.

Raymond


Bedankt beiden, ja gisteren was het zover 30ºC binnen en ga je in paniek zoeken naar die airco's, gelukkig zijn ze uitverkocht, moet me toch eerst goed verdiepen in dat verhaal heb geen zonnepanelen dus zal een dure grap worden voor een paar dagen in het jaar!
met de grote lampen uit bleef alles gelijk met de kamer temperatuur, alle dieren zitten onderin de bak waar het nu het koelste is ;)
Zo'n paludarium daar heb je het hele jaar plezier van t.o.v. de tuin al heb ik ook de problemen in de winter dat het bij lange aanhoudende vorst te koud wordt [bak staat ingeklemd tussen steens muren] en de hitte met dit extremen zomer weer, de veranda [die nu afgesloten is zat gisteren op 40ºC :fluiten:

Eduard.


:lol: :lol: gelukkig zijn ze uitverkocht hahaha
ik heb zelf mijn eigen ideeën betreft "climate control", ten eerste heb ik een goede afzuiging voor mijn serre dat bij warm weer de boel kan koelen, kost nauwelijks iets. mijn serre heeft wel een tussen deur, anders zou ik een zonnescherm boven gemaakt hebben. bij mijn dakramen, wat natuurlijk "mini serre's" zijn, die hebben ze een eigen rol zonnescherm die ik uitrol de hele zomer. dit werkt natuurlijk enorm goed. het licht word buiten het raam omgezet naar warmte en waait dus weg. ik heb ook een airco op de zolder waar ik slaap. die 850 kwh heeft gebruikt vorig jaar, en die heb ik elke nacht met 25 graden + aan gehad, en ik heb een doe het zelf pakket van qlima (van zibro) tussen de 700 en 1000 euro heb je 1, mijn pa had 1 gekocht voor 600 bij de praxis 20% keuze korting :thumb_up:,
ik heb nog plannen voor een aquarium, deze krijgt pir isolatieplaten aan de onder, boven en achter kant, voorkant en zijkanten ben ik het denken om daar dubbel glas van te maken.

ik heb misschien wel een jacuzzi en airco maar ik verbruik wel echt maar 2800kwh :fluiten:

maar goed, het is wel echt mooi eduard. stond daar toen ook al van te kijken :thai: :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten