Eiken processierups

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 07 jul 2019 15:25

In de polder (Flevoland) is wel de tendens om gevariëerder bomen langs de wegen te planten.
Ze worden ook minder in rijen geplant maar meer groepsgewijs afgewisseld met struiken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 07 jul 2019 15:56

batdah schreef:
draco schreef:Op basis van het nieuws lijkt het wel of de natuur terugslaat en uitsluitend hinderlijke exoten hun entree maken. Nu weer wordt gemeld dat Nederlandse badgasten worden bedreigd door de 'kleine pieterman' een visje van amper 10 cm, die ondanks zijn naam een geduchte tegenstander blijkt te zijn. Het vind het eigenlijk wel logisch. Voor biologen en ecologen in het bijzonder is dit een boeiende ontwikkeling.


Het lijkt me dat welke monocultuur dan ook niet goed is...enneh er zijn ook teveel mensen ook een monocultuur ;) ...en zeker teveel op het strand :lol:

Ik prijs me gelukkig dat het hier wat dunner bevolkt is..

Ps ik heb inmiddels de collectie naaldhout toch maar aangevuld met een Cedrus libanii Pendula en diverse platgroeiende Juniperus cultivars....nu moet ik eerst verder met de aanleg voordat ik weer vanalles koop want het begint aardig dicht te lopen hier...


Cedrus libani Pendula (voorheen C. atlantica ?) is een bijzonder fraaie cv. Ik ben een liefhebber van treurbomen maar deze variëteit heeft veel ruimte nodig. In onze huidige tuin staan diverse Taxodium soorten met als blikvanger aan de vijver T. distichum 'Cascade Falls'. De neiging om de tuin vol te proppen is me maar al te vertrouwd en ik moet 12 jaar na de aanleg steeds vaker pijnlijke keuzes maken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor batdah op 07 jul 2019 23:01

Inderdaad is vh een atlantica, deze heeft veel ruimte nodig maar tegen de tijd dat dat zover is zijn wij er denk ik allang niet meer..... :lol: het boompje heeft nu een hoofdtak van ongeveer 1.50 m.

De eerste zorg is dat de topscheut omhoog geleid wordt zodat de boom smal blijft en niet meteen de grond gaat aandweilen...deze cv staat hier nogal op veel plaatsen aangeplant en men leidt de takken vaak over een metalen frame..het is vaak een sta in de weg omdat men deze alleen in de breedte laat groeien....ik heb gekozen voor een laag geënt exemplaar omdat ik de kale onderstam met een brede kroon minder fraai vindt..en wij de voorkeur geven aan smalle wat hogere bomen. En zo blijft er ook nog ruimte over voor de vele andere planten.

Ik had graag ook nog een picea breweriana en de Chamaecyparis nootkatensis Pendula maar eerst de ruimte maar eens aanplanten om strakst niet tot de conclusie te komen dat het te dicht bij elkaar staat..en de zg pijnlijke beslissingen genomen moeten worden.....

Persoonlijk zou ik de treurspar graag in ons toekomstige gazon willen aanplanten maar die plaats wordt binnenkort al bezet door een Nordmann spar die ik 12 jaar teug zelf gezaaid heb en mijn vrouw deze graag als permanente kerstboom ziet..we hebben besloten dat deze op een zichtlocatie komt te staan en dat deze wel getrimd wordt maar nooit gekapt gaat worden...het boompje is nu een dikke meter en is al zeker 5 keer verplant en jaarlijks gesnoeid zowel onder( penwortel steeds weggezaagd) als bovengronds om de definitieve reis te overleven...welnu dat is gelukt maar deze wil nu naar een jaar in pot te hebben gestaan toch de grond in..
in Luso staat een enorme Picea breweriana in de tuin van Busacco palace, en wij zijn daar beiden meteen verliefd op geworden..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 08 jul 2019 01:21

Picea breweriana is erg fraai als de ruimte ervoor hebt. Chamaecyparus nootkatensis 'Pendula' vergt minder ruimte, ik heb deze staan. Ik kort de zijtakken af en toe in zodat de boom wat dichter groeit. Verder staat hier een Pinus x schwerinii (P. wallichiana x P. strobus). Dat bleek geen ideale keus voor een kleine tuin met aanvankelijk 1 m. schot per seizoen. Met een jaarlijkse trimbeurt houd ik de den sindsdien in hoogte begrensd op ca. 4 m. Het snoeiwerk heb ik ontleend aan de bonsaitechniek. De lol van het snoeien en trimmen is ook een reden dat ik veel soorten loofbomen heb staan. Wat Pinus betreft ging mijn voorkeur eigenlijk uit naar P. wallichiana maar die is niet volledig winterhard. Ik veronderstel dat deze het prima zou doen in Portugal, maar dat biedt dan weer gelegenheid aan de processierups. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 18 jul 2019 10:37

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... leermuizen

Ook hier geldt 'eigen schuld dikke bult'

In ons 'groene' dorp zijn wilde bloemen niet populair en overheersen beelden van ecologisch dode parken en rechte wegen met kortgemaaide bermen en eenvormige rijtjesbomen. Om over het boerenlandschap nog maar te zwijgen.
Bijlagen
DSCN3258.jpg
DSCN3258.jpg (193.08 KiB) 5115 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor Rob op 18 jul 2019 18:49

100% mee eens Han: lekker laten gaan die natuur. Ik haalde de mezen al eerder aan. Onze inmiddels al een stuk wildere tuin is al wekenlang een komen en gaan van mezen, roodborstjes en ander klein fladderend spul, dat zich heerlijk uitleeft tussen de planten aan de vijver etc. En van mij mogen ze.
Niks recht, geen motor maaier of kantjes strimmer, en snoeien alleen als we er niet meer langs kunnen...liefst pas met kapmes.

:thai:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor batdah op 18 jul 2019 23:19

draco schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4781001/eikenprocessierups-vogelbescherming-insecten-vogels-vleermuizen

Ook hier geldt 'eigen schuld dikke bult'

In ons 'groene' dorp zijn wilde bloemen niet populair en overheersen beelden van ecologisch dode parken en rechte wegen met kortgemaaide bermen en eenvormige rijtjesbomen. Om over het boerenlandschap nog maar te zwijgen.


Ik heb hier een bloemenweide ingezaaid van 600m2 en we planten heel veel (500 of meer)struiken aan voor nestgelegenheid....ondanks dat hier 41 grote bomen waaronder ook een stuk of 20 volwassen eiken gerooid zijn zien we al veel meer vogels...en gelukkig nog geen rupsen...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 19 jul 2019 09:11

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor turtleboy op 23 jul 2019 15:43

Denk dat die diertjes meer last van ons hebben . :lol:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten