Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor Eduard op 21 jan 2010 14:57

Hallo Niek, ja mijn moeder zij vroeger al wat heb ik toch een raar kind!, Komt altijd van school met enge kruipsels in de boterham trommel of melkbeker even van het fietspad af hazelwormen zoeken of salamanders scheppen en dan zeggen dat ze voor de fiets zaten!
Maar goed deze ziekte is overgebleven en duurt al ruim 40 jaar, eens een poging gedaan te stoppen maar dat was van korte duur! Gelukkig wel altijd een partner kunnen vinden die deze dieren ook leuk vond! Anders wordt het moeilijk.
Wat mij altijd geboeid heeft was het inrichten van terrariums met de planten stenen en mooie houtstronken, en zo begon ook de liefde voor planten, moet wel gezegd dat in die tijd buiten een Phoenix canariensis bijna geen andere palm uit te halen was, dit zal ongetwijfeld met de kerk te maken gehad hebben [paastijd] dat deze bij ons in de kerk stonden en later altijd weer bruin werden door de koude en gebrek aan licht.
Terug naar het heden, Ik heb wel in het verleden afspraken gemaakt met mijn vriendin om de wildgroei van terrariums enigszins in te perken, en een afspraak gemaakt dat ik een grote kas mocht bouwen van +- 3x3x3 l x b x h en deze is er ook gekomen, eerst in de vorm van tropisch regenwoud, met dieren die jij ook hebt, zoals Anolis roquet summes verschillende soorten gifkikkers en phelsumas dit ging in eerste instantie goed, Maar naar een poos verdroegen de anolisen zich niet meer, territorium gedrag en maakte elkaar letterlijk af! Dit zag je nooit toen ze in kleinere terrariums zaten, en door de grote van de kas en de overweldige groei van de planten was het overzicht weg en moeilijk de dieren te voorzien van de juiste vitamines! Ook moest zeker in de zomer iedere 2a3 weken worden gesnoeid, wat ook de nodige stres opleverde voor de dieren! Kort om op een gegeven moment alles eruit gehaald ook de tropische planten alles van zaadgoed opgekweekt van de reisjes die we maakte, maar ook hier altijd voor groot en snelgroeiend gekozen! Wat je uiteindelijk toch weer opbreekt! Want het zijn kortdurige genotperikelen, waar je weinig aan hebt.
Toen heb ik de zaak subtropisch ingericht, met tragere groeiende planten, en met vallen en opstaan want je blijft leren van je eigen fouten en nog wat wisselingen van dieren door de jaren heen! Maar misschien begrijp je het wel ? Je doet nooit afstand van dieren! Dus het huis stond na enige jaren weer vol, en nog steeds, al krijg ik nu wel op mijn kop! Toen laats de stroomafrekening kwam van het afgelopen jaar + 25% meden door het vorstvrij houden van de winterstallingen.
Op dit moment heb ik Australische Wateragamen, kameleons Jemen en panters, baardagamen, met het kleine spul ben ik op een gegeven moment gestopt te veel werk op dit moment zijn er buiten de grote kas nog 9 terrariums verspreid door het huis, maar ben echt van plan dit terug te brengen naar 4 a 5
Het zal moeilijk worden, hier een paar foto,s van mijn beestjes,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 10 nov 2017 18:57, in totaal 2 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor Christophe op 21 jan 2010 15:03

Waw, m'n mond valt open van verbazing als ik naar deze dieren kijk! Prachtig Eduard!

Maar waar koop je zoiets? Ze zien er wel héél speciaal uit hé?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor videomaster op 21 jan 2010 16:12

Prachtige kleuren!... die hier bij ons tegen het platfond hangen zijn iets minder kleurig. :( maar des te meer lawaaierig!

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor KevinC op 21 jan 2010 16:18

Mooie dieren Eduard! ;)

Ik heb hier 2 jaar een Spaanse muurgekko gehad die we perongeluk van Spanje mee naar huis hadden genomen tussen een paar dakpannen. :o

Ook mooi videomaster, lijkt een beetje op diegene die ik heb gehad. :)
Lijkt ook een gekko-soort te zijn, maar welke weet ik niet.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor videomaster op 21 jan 2010 16:23

KevinC schreef:Ik heb hier 2 jaar een Spaanse muurgekko gehad


Waarschijnlijk zo eentje?.... nuttige beestjes, ik nodig er elke avond een paar uit ;)

De huisgecko (hemydactylus frenatus) behoort tot het geslacht van gecko's die ook wel huisgecko's genoemd worden. Ze blijven over het algemeen klein, ongeveer 10 - 20 centimeter inclusief staart. Huisgecko's werken enorme hoeveelheden insecten weg, zoals muggen, huiskrekels en vliegen. Alle soorten zijn nachtactief en schuilen overdag in boomspleten of tegen de schors, waarvoor de camouflage vaak zeer geschikt is. Het licht dat 's nachts door lampen en huizen wordt verspreid lokt insecten, en trekt dus indirect gekko's aan. De gekko plakt liefst verticaal tegen de muur; geliefde plekken zijn achter bijvoorbeeld een kast of spiegel.

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor KevinC op 21 jan 2010 16:28

Nee, het is een andere. Ik denk de Tarentola mauritanica. :)
Ik zoek even een foto.

Een betere foto heb ik geloof ik niet meer... :s

Afbeelding
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor Eduard op 21 jan 2010 17:14

Hallo,bedankt voor de reacties! Video master, ben maar blij met die gekko's, die vreten heel wat gespuis op, het is dat veel toeristen dat niet weten, en dan vinden ze deze dieren eng ! zonder te weten hoe nuttig ze zijn! en vaak doodgemaakt! Waar die binnen zitten, ook geen muskieten! ze zouden dit op een bordje moeten vermelden aan de deur van het pension/ hotel!
Christophe, De meeste dieren komen van kwekers,en gelukkig niet meer zoveel uit de natuur als vroeger! Daar met die transporten ongeveer 70% sneuvelden! Dus goed dat er massaal gekweekt wordt en dus ook een ruim aanbod bestaat.
Voor zo,n jonge Panter kameleon betaal je gauw €75/95,- voor een jonge Jemen €20/40,-voor een jonge Wateragaam €65 /95,- en bij mij een jonge Baardagaam €10,- ligt dus een beetje aan het aanbod! Hoe meer het aanbod hoe lager de prijs en wat niet vaak te vinden is is stukken duurder, maar dat geld in het algemeen voor alle zaken denk ik!
Gr.Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2010 17:26

Hallo Eduard

Leuk om te lezen/zien!
Ik heb het gehouden bij één terrarium :lol:
Maar ook dat is vaak het eerste waar de gasten thuis naar toe lopen hoor.
Zal eerdaags een foto ervan uploaden.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor amourath op 21 jan 2010 17:44

Prachtige beesten Eduard! Die onderste foto, is dat in jouw kas? Die ziet er reusachtig uit! Hoe warm moet je het dan houden voor deze jongens? Wat geef je ze te eten?

Die 1e foto van die kameleon... precies of hij is uit pareltjes gemaakt! :o
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor trachy57 op 21 jan 2010 17:55

Mooi dieren mensen vooral de kameleons,zou ik ook wel willen maar helaas ontbreekt de tijd.
Ik vind die paludariums met kikkers altijd zo schitterend het zijn soms ware juweeltjes.
Heb nog een tijd zitten denken om ook zoiets moois aan te schaffen maar vind dit niet verantwoord.
Je moet er toch de nodige tijd insteken en dat heb ik niet.Misschien in de toekomst.
trachy57
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:46
Woonplaats: Arnhem
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten