Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor Carlo op 15 mei 2016 20:16

Het is echt de tijd van het jaar denk ik want voor de rest heb ik er niet zo'n last van.
Hier wordt de hele compostbak omgespit, de inhoud van de dakgoot op de terrasoverkapping gemikt en de emmer die bij de keukendeur staat over het terras verspreid (ten behoeve van de composthoop)
Tja, laat ze maar een aantal weken aanklooien. Het zal bedoeld zijn om de kroost extra te voeden.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor draco op 15 mei 2016 20:20

Eduard schreef:
draco schreef: het opruimen van een bende slakken en snuitkevers.


Daar heb je de egels voor die moet je koesteren, heb er een paar in de tuin :fluiten:


We hebben een egelhuis geplaatst, Eduard. Ik weet niet of het al bewoond is, maar zag vorige week hier wel een egel rondstruinen. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor aralia op 15 mei 2016 21:47

draco schreef:Scharrelbiggen zien we hier nog niet rondlopen, Rob ;) Er is wel kans volgend jaar op een toom krielkippen waarvoor dan het onbenutte priëel zal worden ingericht. Of dit niet erger uitpakt dan met rondscharrelende merels, is nog in studie. Tips van ervaren pluimveeliefhebbers zijn zeker welkom. Eén voordeel is evident, het opruimen van een bende slakken en snuitkevers.


Aan te raden zijn Brahma groothoender en Cochin groothoender
-te zwaar om te vliegen, kunnen niet hoog springen
-scharrelen nagenoeg niet (pootbevedering)
-zijn echte opruimers van slakken en ander grut
-erg (kind)vriendelijk, leren snel
-de hanen zijn niet agressief naar mensen maar erg waaks voor hennen en kuikens (roofvogels)
-kraaien weinig, aangename lage kraai
-de hennen zijn goede broeders en goede moeders
-zijn wel verzot op musa-stammen (eenvoudig op te lossen met vliesdoek), viooltjes en kleine kikkers :fluiten:

Je haalt ze best bij een liefhebber. In de periode mei-juni kan je foktomen overnemen van tentoonstellingskwekers. Dit zijn mooie raszuivere dieren die erg gezond zijn (ingeënt) en niet aan elkaar verwant. Voor overtollige kuikens (haantjes) vind je zo gemakkelijk een nieuwe thuis.

http://www.brahmaclub.nl
http://www.brahmaclub.be
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor Sub T op 15 mei 2016 23:21

Ga je ze dan vrij door de tuin laten lopen?
Ik zou misschien ook kippen willen houden, als het mogelijk is liefst zonder haan.
Maar we wonen hier tegen de bossen aan, ik weet niet of het een goed idee is, bij mijn schoonvader hier om de hoek heeft een marter een paar jaar terug nog behoorlijke schade aangericht aan zijn auto. (bekabeling kapotgeknaagd) En die beesten kunnen in een kippenren ook een ravage aanrichten.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor draco op 16 mei 2016 01:06

Ook hier worden soms vossen en roofvogels gesignaleerd afkomstig uit het aangrenzende bos
@ Aralia dank voor de nuttige informatie, maar ik denk dat krielkippen hier beter passen dan groothoenders vanwege de beperkte ruimte. Voor het zover is moet er nog wel enige studie worden verricht. Tot die tijd hebben de merels en eksters hier het rijk alleen. :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor shusui op 16 mei 2016 01:45

Aralia, Ik heb Brahma's zitten, maar die mogen toch echt niet los in de tuin hoor :o
Veel ligt er natuurlijk aan wat voor planten je hebt. Als het vooral stevige planten zijn zoals palmen, bananen, bamboe... Dan geen probleem. Maar hier staan ook enorm veel kleine tere plantjes als onderbegroeiing (Arisaema's, Dysosma, winterhade Orchideeën) En daar wil je geen Brahma's van 5kg tussen hebben.

Ik heb ook hollandse krieltjes en die mogen wel los in de tuin en daar heb ik weinig last van.
Ok, ze gooien soms wel eens wat schors of bladeren op de paden, en er is ooit al wel eens een gevoelig plantje een beetje beschadigd maar dat is verwaarloosbaar tov alles wat hier staat.
En als groot voordeel: minder schadelijke beestjes ! Bijna geen slakken hier in de tuin. :)
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor aralia op 16 mei 2016 11:04

Bij ons lopen de Brahma's los en houden nauwkeurig toezicht op de tuinwerkzaamheden.
Na de voorjaarsverhuis ben ik een luie tuinier, ik moet nooit wieden, dat doen ze voor mij.
Het echt tere spul staat in potten buiten hun bereik.
De Bressekippen sch... alle tuinmeubelen en de vensterbanken onder en maakten een ravage in de potten. Die zijn ondertussen herplaatst naar een liefhebber met een grote weide.
Met de Brahma's geen schade aan: abutilon, aquilegia, canna, convallaria, darmera, epimedium, galanthus, geranium, gunnera, hedera, heuchera, hosta, houttunya, iris, lantana, narcis, podophyllum, polygonatum, rheum, rozemarijn, salvia, sparmannia, thalictrum, thijm, tibouchina, tolmeia, varens.
Als ik een plant wil uitproberen zet ik die in een lage pot. Als ze er af blijven gaat hij de grond in. Nu ik er aan denk, de fritilllaria die ik voor hun aankomst had hebben ze waarschijnlijk opgevreten. In een collectietuin of in de moestuin zou ik ze niet loslaten, maar hier spelen ze lekker Pino in de jungle.

@subT: Kippen zonder haan zou ik niet los laten lopen. Hier zijn vooral roofvogels een probleem. Ik haal ze binnen voor de nacht, 's morgens naar buiten met bodyguard Hercules de haan. Ook fijn voor de buren: geen decibel geluid tot iedereen aan het ontbijt zit.

@draco: Ons tuintje is echt niet groot hoor, ca 175 m2.
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor draco op 16 mei 2016 12:44

Fritillaria imperialis wordt hier tot de grond afgekloven door naaktslakken. Fritillaria meleagris is minder in trek. Ik vermoed dat slakken en kippen overeenkomstige smaakvoorkeuren hebben? Varens zijn doorgaans slakkenbestendig uitgezonderd sommige van de kleurrijke Athyriums en Asplenium bulbiferum. De laatste staat daarom buiten bereik. Hosta en Ligularia hoe mooi ik ze ook vind, tref je hier niet meer aan. Persoonlijk heb ik niet zoveel affiniteit met dieren, al is het wel grappig als een bedelende merel achter je aanhuppelt. Als de kippenren er komt, wordt het 't domein van de 'lady of the house' die een grotere affectie met dieren heeft. Mijn zorg is dan voornamelijk dat de tuin niet wordt vereneweerd (geruineerd). :thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor Krisser op 17 mei 2016 11:35

Ook hier vliegt de sierschors ons dagelijks rond de oren.

Maar, zoals Carlo het al aanhaalde, het is nu nog enkele weken geduld hebben en dan gaat het wel weer beteren.

Ze zijn overal op zoek naar eten voor hun nieuwe kroost of naar materiaal om hun nest wat gezelliger te maken.
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze rommelmaker opvoeden?

Berichtdoor wsnbm op 17 mei 2016 16:37

Zal ik anders wat voedsel in de tuin neerleggen, of lok ik dan nog meer vogels?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten