Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor yme op 08 jul 2018 19:13

Dit is ook een fabel je hebt de tekst niet goed gelezen!!!


gewoon te lui voor een preciezere formulering :mrgreen:
vlotvarentjes heb ik in een grijs verleden wel in mijn aquarium en vijver gehad, maar dat terzijde...

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jul 2018 19:34

It is a widespread belief that plants must not be watered in the midday sunshine, because water drops adhering to leaves can cause leaf burn as a result of the intense focused sunlight.


Volgens mij is dat het probleem niet waardoor bladeren kunnen verbranden als je ze overdag water geeft. Het probleem is dat de bladeren VAN BINNEN te veel water opnemen als reactie op de droogte en het plotselinge water geven.

De bladeren worden dan plotseling te nat, gaan 'koken' en dat veroorzaakt de verbranding. Dat waterdruppels een soort vergrootglas worden waarmee je vroeger als jongetje mieren liet ontploffen, lijkt míj dan weer een fabeltje.

Maar correct me if I'm wrong.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor yme op 08 jul 2018 19:59

Door verschil in osmotische druk wateropname door het blad? Of doel je op wateropname door de wortels? Het "koken" snap ik niet zo, maar het zou best kunnen zijn dat het opgenomen water "iets" met de cellen doet. Geen idee.

Is er nog een bioloog die niet gelijk alle Plantencursussen heeft laten vallen? :mrgreen:

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor Dennis_S op 08 jul 2018 22:26

ik weet het niet hoor. Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb hier tientallen kuipplanten staan die momenteel twee keer per dag water krijgen. Gewoon ook op momenten dat als ik in de middag thuis kom en ze staan in de brandende zon slap te hangen, ik ze zienderogen zie opknappen na een flinke watergift met ijskoud kraanwater. Ze staan er allemaal zonder uitzondering blakend bij. Af en toe sproei ik wel over de planten heen. Omdat ik dan denk dat ze profijt hebben van het stof wat ik van de balderen afspoel. Ook daar zie ik geen negatieve effecten van. In de natuur wordt hevige zonneschijn ook wel eens afgewisseld met plotselinge stortbuien. Ik neem aan dat moedertje natuur daar allang toch wel een goede oplossing voor heeft ontwikkeld.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor Kila op 09 jul 2018 00:29

De discussie gaat hier behoorlijk los over dat slokje water :D . Voor alle duidelijkheid. De Palm besproei ik doorgaans in de late avond. Dus de discussie met de effecten vanuit een brandende zon parkeer ik graag even. Als je de foto's (pag 1) bekijkt dan zie je dat de bladeren een soort splijten vanuit het midden in de lengte richting. Al snel zullen de bladeren dan gaan knieken. Het gebeurt ook bij de relatief jonge uitgroei. Vaak de dag na het natspuiten. Ik zal de komende periode alleen bij de voet flink water geven en de bladeren zelf een tijdje ontzien.
Kila
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 apr 2014 22:14
1 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor Dennis_S op 09 jul 2018 07:09

Ok, als ik je foto's bekijk zie ik een trachy met mogelijk als genetische eigenschap dat deze slapper blad heeft. Zijn de jongste bladeren dan wel heel erg stijf? Of gaat het mis zodra de bladstelen horizontaal uitgroeien? ik denk niet dat water geven hier iets mee te maken heeft. Staat deze wellicht in de schaduw? Krijgt hij kunstmest? Dat zou ook nog mee kunnen spelen in de sterkte van het blad.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor dangerrox op 09 jul 2018 08:14

Ik zelf ervaar hier dezelfde problemen!
Ik doe al 2 jaar alleen bij de voet water geven en de bladeren splijten en de vingers zijn halverwege geknikt.
Waarschijnlijk is dit gewoon het type trachycarpus.
Ik zelf maak me hier geen zorg om.
dangerrox
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 apr 2016 21:26
0 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor Eduard op 09 jul 2018 10:50

Er zijn Trachy's met stijf en slap blad, mijn grote plant knakt ook gemakkelijk, de bladeren worden erg groot en de wind doet de rest al voor het blad helemaal is ontplooid, wil je dat niet zet dan een T. wagnerianus ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 jul 2018 15:10

Bij palmen moet je trouwens spaarzaam zijn met de watergift. Ik zou het zeker niet elke dag doen, ook niet met dese warmte en droogte. Doorgaans volstaat 1x per week.

Uitzondering is misschien W. robusta. Dat zijn geweldige slurpers.

En ook palmen die vochtminnend zijn zoals Ph. roebelenii. Die ma gerust elke dag wel water met dit weer.

Bij een Trachy zou ik dat niet doen. Die zou dan wel eens kunnen gaan rotten.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Water geven tijdens deze warme zomerdagen

Berichtdoor revoluta op 10 jul 2018 20:19

Ja super onderwerp , denk ėėn van de meest onderschatten onderdelen van de verzorging,
Planten in de volle grond geef ik niet snel water , hoog uit bij dit zomer weer van nu , planten in pot op kennis van de plant en op gevoel per soort, ik geef bij voor keur in de avond water ivm verdamping ,
voor het opgenomen kan worden door de plant , maar zelf nooit gemerkt dat in volle zon water geven schadelijk zou zijn ,
ouw en werk iegelijk alleen met regen water,,,
Het probleem van de dode blad punten van de trachy hou ik het ook op verwaaide bladeren een flinke sproei beurt ligt een trachy niet waker van :thumb_up:
lelijke planten bestaan niet .soms moet je wat langer kijken..
revoluta
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 jul 2013 14:04
Woonplaats: Zaanstad wormerveer
4 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten