Wolven

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wolven

Berichtdoor Eduard op 19 jun 2019 17:12

Geweldig nieuws :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor The Flying Dutchman op 19 jun 2019 18:20

Eduard schreef:
The Flying Dutchman schreef:https://www.gelderlander.nl/regio/wolf-op-veluwe-grijpt-reekalf-ik-denk-dat-ik-nooit-meer-zoiets-moois-zal-zien~a3ba164a/

Wat mooi zeg! De natuur gaat zijn gang. Idioten!


Ja het is inderdaad prachtig om te zien zo hoort het :thumb_up:

Schijnbaar wat veel naar Disney films gekeken! Vind jouw reactie helemaal niet gepast :fluiten:


De wolf hoort hier niet, is altijd op gejaagd als hij zich in Nederland vertoonde. Ik denk dat jij de leugen gelooft dat de wolf de overpopulatie van andere dieren in de hand gaat houden. Maar misschien kan jij aangeven wat de voordelen zijn van wolven in Nederland, behalve dat je af en toe 1 wolf en straks meerdere wolven/roedels, reekalfjes ziet verscheuren op een filmpje??? Ik hoor dat graag van je!
Het duurt niet lang en dan zullen de wolven een plaag zijn, dan moeten die afgeschoten worden, dat heeft de historie wel geleerd of dacht je dat onze voorouders ook teveel Disney films hebben gekeken??
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor draco op 19 jun 2019 19:13

Flying Dutchman probeer het eens niet vanuit de egoistische anthropocentrische visie te bekijken. Homo sapiens komt pas kijken op de aarde maar heeft wel in korte tijd de overhand genomen. Over een plaag gesproken. Evolutionair gezien zijn we zeer succesvol maar als we niet heel erg oppassen gaan we eraan ten onder. Gun de toezichthouders van onze 'wilde natuur' hun pleziertje. En rij ook voorzichtig. ;)

(De bioloog)
Laatst bijgewerkt door draco op 19 jun 2019 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor homer op 19 jun 2019 19:22

Wolven zullen nooit een plaag worden ze jagen individueel , als de jongen groot zijn verspreiden ze naar andere gebieden . de ruimen de reeen en wildezwijnen op zoals de natuur het bedoelt heeft. het beeld van hele roedels wolven zie je alleen in gebieden zoals Rusland en Alaska zal hier nooit gebeuren ,dat gebeurt alleen in gebieden waar prooi schaars is en de winters lang.
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor The Flying Dutchman op 19 jun 2019 21:37

draco schreef:Flying Dutchman probeer het eens niet vanuit de egoistische anthropocentrische visie te bekijken. Homo sapiens komt pas kijken op de aarde maar heeft wel in korte tijd de overhand genomen. Over een plaag gesproken. Evolutionair gezien zijn we zeer succesvol maar als we niet heel erg oppassen gaan we eraan ten onder. Gun de toezichthouders van onze 'wilde natuur' hun pleziertje. En rij ook voorzichtig. ;)

(De bioloog)


Ik zal de bordjes 'overstekende wolven' in de gaten houden Draco. Evenals de bordjes 'Niet betreden, wolvengebied'.
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat het voordeel is dat de wolf terug in Nederland is??? Ik denk dat sommigen een beetje een romantische kijk op de zaak hebben.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Eduard op 19 jun 2019 23:07

The Flying Dutchman schreef:De wolf hoort hier niet, is altijd op gejaagd als hij zich in Nederland vertoonde. Ik denk dat jij de leugen gelooft dat de wolf de overpopulatie van andere dieren in de hand gaat houden. Maar misschien kan jij aangeven wat de voordelen zijn van wolven in Nederland dat heeft de historie wel geleerd of dacht je dat onze voorouders ook teveel Disney films hebben gekeken??


Het filmpje geeft precies aan waar de wolven voor bedoeld zijn alles in evenwicht houden :thumb_up: ja natuurlijk geloof ik dat, onze voorouders waren mensen zonder kennis van zaken en bediende zich van de bangmakerij daardoor is er intensief op de wolven gejaagd oftewel afgeslacht, dat kwam ze beter uit er werden zelfs premies op gezet, gelukkig is die domheid bijna uitgebannen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor The Flying Dutchman op 20 jun 2019 00:23

150 tot 200 jaar geleden werd er op gejaagd omdat hij overlast veroorzaakte. En toen was ons landje bij lange na niet zo dicht bevolkt als nu. Onze voorouders waren heus niet dom hoor, wat een onzin. Maar ja, laten we er maar een paar miljoen euro tegenaan gooien aan beschermende maatregelen en schadevergoedingen, kunnen we tenminste filmpjes van herten verslindende wolven zien, sommige mensen houden daar blijkbaar van.
Ik heb nog steeds geen rationeel argument gehoord waarom we blij moeten zijn met de terugkeer. Schijnbaar heeft de Wolf iets voor op andere oprukkende planten en dieren in ons land die ook overlast veroorzaken en die we liever kwijt dan rijk zijn. Zoals gezegd, de Wolf heeft blijkbaar iets romantisch anders kan ik het niet verklaren.
Maar ik hou er verder over op. Ik hoop dat de voorstanders straks niet staan te janken als er toch wolven moeten worden afgeschoten, en daar wordt nu al over gepraat als ze zich buiten een bepaald gebied begeven.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor draco op 20 jun 2019 01:00

Met die miljoenen proberen we ons schuldgevoel af te lossen uit schaamte dat we de wilde flora en fauna nog amper ruimte gunnen. We koesteren het restant van onze gecultiveerde natuur en accepteren dat elders de laatste wilde natuur wordt opgeofferd voor soja en palmolie plantages.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Dennis_S op 20 jun 2019 07:58

Het blijft een discussie waar je nooit uitkomt als je je niet volledig verdiept in de achtergronden. Feit is dat de wolf hier van nature thuishoort en een heel belangrijke rol gaat nemen in de natuur. Uit het zicht van velen is er een heel groot leger aan jagers die herten, zwijnen, reeën, konijnen, hazen en wat voor dieren nog meer om zeep helpt. Of dat een fraaier gezicht is dat het verschalken van een jonge ree door een wolf mag ieder voor zich bepalen, maar ik zie weinig verschil. Die soorten zullen straks wat minder bejaagd worden omdat wolven daar een stukje van voor hun rekening nemen. Maar op een gegeven moment zal ook de wolf bejaagd worden om de populatie in toom te houden. Op welk punt dat is, valt nog te bezien. Misschien komt het nooit zo ver. Maar groot voordeel is dat de natuur de kans krijgt zich iets beter zelfstandig te reguleren.

Nog een groot voordeel is wat de prooiresten doen voor de natuur. Een gedood dier levert een bron voor heel veel ander leven, van kleine vleeseters tot insecten en zelfs planten. Er ontstaat een heel ecosysteem. Nu worden de oude en zwakke dieren middels de jacht opgeruimd. Zelden vind je een afgestorven dier in de natuur. Dat zal nu meer worden met alle bijkomende leven daarbij.

We zullen nooit meer een helemaal natuurlijk systeem krijgen. Daarvoor is ons landje te klein en te dichtbevolkt. Maar we kunnen wel er naar streven de natuur zoveel mogelijk te faciliteren. Decennialang zijn mensen zo dom geworden op het gebied van natuur en we zijn heel veel kennis en vaardigheden verloren. Gelukkig is er weer steeds meer inzicht en kennis van hoe het eigenlijk in elkaar zit. Er zijn nog grote stappen te maken, maar geleidelijk aan wordt de onnozelheid en de domheid waarmee wij de natuur om zeep hebben geholpen erkend en worden er stappen gezet om iets te doen richting herstel. Het toelaten van de wolf is daar één van, net als vele andere soorten die steeds beter terug kunnen naar gebieden overal in Nederland.

Exoten is iets anders. Die hebben niets of maar weinig met de Nederlandse natuur te maken, daarom heten het ook exoten. Over de definitie wordt nog steeds gediscussieerd. Want door allerlei veranderingen moet je je afvragen of sommige exoten niet juist gewenst zijn en passen bij een veranderend klimaat. Ofwel ook zonder menselijk toedoen hier een plekje vinden. Maar meestal zijn exoten soorten die Nederlandse of inheemse soorten verdringen en daarom met man en macht bestreden moeten worden. Want daar komt het allergrootste voordeel: We zijn er inmiddels achter dat de natuur, in al haar vormen, een belangrijke pijler is voor een gezond leven in alle aspecten. De natuur brengt ons rust, rijkdom, voedsel, geneesmiddelen, recreatie en de lijst is nog veel langer. Niet voor niets wordt door niet alleen in Nederland, maar ook elders groots op ingezet. Verdiepen in de achtergronden helpt, verdiepen in de problemen die zijn ontstaan door het verdwijnen van diersoorten helpt ook.

Als laatste: wolven hebben niets romantisch. Het is echter een soort die bovenaan de voedselketen staat en hoge eisen stelt, een doelsoort is. Met andere woorden, als toch de wolf het naar de zin heeft en in leven kan blijven, zich zelfs kan voortplanten, dan is het ecosysteem redelijk tot goed in orde, voor heel veel dier- en plantsoorten die daar onder hangen. het is de kroon op het werk, een teken dat we het goed doen. Of het echt het beste is, weet ik niet. Dat gaat denk ik ook niet lukken in ons kleine landje. We gaan het zien of deze wolven zich in stand kunnenhouden of dat ze stuk voor stuk dood gereden worden. We gaan het zien, die ervaringen zullen ons weer verder helpen zoveel mogelijk te herstellen in wat de mens vernield heeft in zijn egoistische verleden.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor arpad veldhuis op 20 jun 2019 20:40

The Flying Dutchman schreef:
Eduard schreef:
The Flying Dutchman schreef:https://www.gelderlander.nl/regio/wolf-op-veluwe-grijpt-reekalf-ik-denk-dat-ik-nooit-meer-zoiets-moois-zal-zien~a3ba164a/

Wat mooi zeg! De natuur gaat zijn gang. Idioten!


Ja het is inderdaad prachtig om te zien zo hoort het :thumb_up:

Schijnbaar wat veel naar Disney films gekeken! Vind jouw reactie helemaal niet gepast :fluiten:


De wolf hoort hier niet, is altijd op gejaagd als hij zich in Nederland vertoonde. Ik denk dat jij de leugen gelooft dat de wolf de overpopulatie van andere dieren in de hand gaat houden. Maar misschien kan jij aangeven wat de voordelen zijn van wolven in Nederland, behalve dat je af en toe 1 wolf en straks meerdere wolven/roedels, reekalfjes ziet verscheuren op een filmpje??? Ik hoor dat graag van je!
Het duurt niet lang en dan zullen de wolven een plaag zijn, dan moeten die afgeschoten worden, dat heeft de historie wel geleerd of dacht je dat onze voorouders ook teveel Disney films hebben gekeken??




wat een gezeur zeg, De wolf zal de eerst paar jaar het heel goed doen in Nederland,want er zijn teveel herten en wilde zwijnen. als de natuur het in order hebt (verhouding wolf en prooi dieren) komt het goed.als ze te weinig prooi dieren zijn trek de wolf verder of gaan er wolven dood als er weer teveel prooidier zijn komt er weer meer wolven.en die verhalen dat de wolf niet goed is in Nederland komt ook door een deel van de jagers,want dan kunnen die weer minder jagen
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron