Wolven

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wolven

Berichtdoor draco op 21 mei 2019 18:05

Het is allemaal nogal theoretisch Folium, 'als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed'. ;) Wolven zijn net als andere wilde dieren zeer schuw en je zult ze nauwelijks te zien krijgen of die is door een auto overreden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor homer op 21 mei 2019 18:36

dat je nog de straat op durf! als al bang bent voor een paar wolven dan is de openbare weg helemaal gevaarlijk voor je met al die dolle honden en ander gevaar.
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Folium op 21 mei 2019 22:29

Dag Homer, op vandaag ben ik persoonlijk helemaal niet bang voor die paar wolven, zoals hier al aangegeven zijn het schichtige dieren en het betreft vooralsnog lone Wolfs.
Daarinboven zitten ook nog niet in mijn buurt.
Het is schitterend om die wilde dieren terug in beschermde natuurreservaten te zien maar het is zorgelijk dat het niet is uit te sluiten dat we op termijn met ganse ganse roedels wolven in aanraking dreigen te komen op openbaar terrein zoals die Duitser in november laatstleden heeft meegemaakt.
De kans is effectief heel erg klein, maar vanaf nu is de kans dat een kind gegrepen wordt echter niet meer onbestaande.
Tamme schapen zijn gemakkelijke prooien en daar gaan de Belgische wolven vooralsnog voor, maar voor wolven gaat een argeloos kind evengoed een gemakkelijk prooi betekenen als de gelegenheid zich voordoet.
Is de terugkeer van vrij ronddolende wolven het risico van een kinderleven waard daar waar dat risico voorheen helemaal verdwenen was ? Ik kan daar alvast in eer en geweten niet bevestigend op antwoorden .
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Peleroly op 22 mei 2019 09:31

Laat ons niet vergeten dat de terugkeer van de wolf een natuurlijke evolutie betreft. De dieren werden hier niet opzettelijk uitgezet maar kwamen er zelf. De 'natuur' blijkt ons echter alsmaar vreemder in de oren te klinken... Wat gaan we dan doen aan de terugkeer van deze soort? Afschieten misschien? Gaan we dan ook de leeuwen in Afrika gelijk mee uitroeien want die zijn toch ook gevaarlijk?
We kunnen uiteraard wel enkele voorzorgsmaatregelen nemen:
Het is best uw kinderen af te raden om een rood kapje te dragen wanneer ze bvb. hun grootmoeder gaan bezoeken. Ook het dragen van boodschappenmandjes met koekjes is uit den boze!
Zo lang de wolven niet tegen mijn bananenplanten komen urineren vind ik het allemaal best :D
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor voschke op 22 mei 2019 09:42

Mooi toch dat de natuur zich een beetje hersteld... misschien dat we wat minder last van de wilde zwijnen hebben op den duur. Deze geven hier overal steeds meer overlast
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Folium op 22 mei 2019 13:06

Dag mensen,Ik zie dat voor iedereen de terugkeer van vrij rondlopende wolven op openbaar terrein het (kleine) risico op een kinderleven waard is dus hierbij zeg ik hartelijk welkom aan de wolven.
Moet wel bekennen dat ik het ook spannend vind dat er nu terug wolven vrij rondlopen in onze gebieden, het lijkt er op dat ze al in contact gekomen zijn met elkaar dus binnenkort schattige wolvenpups op TV.
De bruine rat daarentegen is ook een dier dat meedogenloos wordt uitgeroeid omdat mensen het liever niet in de buurt hebben.
Maak je daarom geen illusies peleroly , de mens bepaald hoe het biotoop er rond ons uitziet en daar heeft natuurlijk evolutie niets mee te maken, ook nu zal het feit dat er hier terug wolven vrij rondlopen alleen maar te danken zijn doordat de mens dit toestaat. In andere tijden werd beslist dat ze weg moesten en dus gebeurde dat toen.
In die zin is het feit dat wij bananen en palmen staan hebben ook geen natuurlijke evolutie. Daartegen kun je natuurlijk argumenteren dat er geen onnatuurlijke evoluties bestaan omdat alles en iedereen op deze aarde deel uitmaakt van de natuur, zo bezien zijn de door de mens gemaakte verbindingen waarvan plastics zijn gemaakt ook "natuurlijk" net zoals bepaalde organismen enzymen en schimmels produceren in hun voordeel.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor draco op 23 mei 2019 01:29

Dat de bruine rat meedogenloos wordt uitgeroeid klopt niet. Voor zover ik weet blijft de populatie ondanks of dankzij intensieve bestrijding stabiel. Dieren onderaan de predatieladder vermenigvuldigen zich veel sneller dan toppredatoren, de mens uitgezonderd. Het heeft weinig moeite gekost om in Europa grote roofdieren vrijwel overal uit te roeien. Ik vrees voor het lot van de wolven die zich in ons overbevolkte land zullen vestigen. Een 'slimme' wolf maakt bij de grens rechtsomkeert. :fluiten: Als we nog iets willen redden van deze planeet moet de mens ophouden met uitsluitend antropocentrisch te denken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Folium op 23 mei 2019 05:50

Dag Vosche, ik help je hopen dat de wolven zullen helpen de everzwijnen populatie in toom te houden maar vrees dat daar weinig van in huis zal komen.
De Belgische wolven worden niet in natuurreservaten gehouden maar mogen zich gewoon vrij bewegen op openbaar terrein en daar wordt hun niets in de weg gelegd, boeren worden zelfs financieel gecompenseerd voor het door wolven gedode veebestand.
Stel je voor dat je zelf een Belgische wolf bent, zou jij dan de moeilijke en risicovolle moeite nemen om je menu bij elkaar te scharrelen door gevaarlijke en wilde everzwijnenburchten aan te vallen of ga je gewoon naar de zelfbediening waar de malse tamme schapen gewoon voor het grijpen zijn ?
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor Folium op 23 mei 2019 06:07

Hallo Draco, de bruine rat uitroeien zal inderdaad wel niet lukken maar de populatie wordt door de mens wel degelijk kunstmatig in toom gehouden door meedogenloze en intensieve bestrijding.
Als we nog iets willen redden van deze planeet zouden we vooral onszelf moeten in toom houden, het grote eigenbelang staat dit echter in de weg.
De enige mensen die geen negatieve impact hebben op de aardse biosfeer zijn de paar tientallen misschien honderden natuurmensen die nog in stamverband leven in het regenwoud en die zelfs niet weten van de moderne mensmaatschappij.
Al de rest van de 7 000 000 000+ ( and counting) menselijke aardbewoners vervuilen en hebben een negatieve impact op de biosfeer, de zogenaamde ecologische voetafdruk.
Wil je gegarandeerd geen ecologische voetafdruk meer verder veroorzaken dan moet je jezelf met je gezin gaan settelen bij deze natuurvolkeren in de amazone en op hun wijze leven ofwel ervoor zorgen jezelf niet voort te planten.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Wolven

Berichtdoor draco op 23 mei 2019 17:56

Het komt vaker voor in de natuur dat roofdieren elkaars prooi afpikken. Ik las laatst dat werd waargenomen dat een groep chimps een luipaard zijn prooi ontfutselden. Ze slaagden erin om het luipaard met veel geschreeuw te verjagen. Jachtluipaarden moeten ook soms hun buit aan leeuwen afstaan. De oudste menselijke jagers hebben waarschijnlijk dezelfde methode benut.
Wij hebben uiteindelijk onze prooidieren gedomesticeerd en beschouwen ze sindsdien als onze eigendom, maar hoe leg je dat uit aan minder ontwikkelde roofdieren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten