De opbouw van een tropisch paludarium

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Eduard op 13 jun 2019 13:31

Hoi Palmvrienden, bijna zolang ik leef ben ik gefascineerd door reptielen en amfibieën, met 7 jaar richte ik mijn eerste terrarium in met bijbehorende plantjes dus de liefde voor reptielen en planten was er al van jongs af aan, nu al 55jaar bezig met de hobby en nooit te beroerd wat nieuws te ontdekken en op te starten, zo had ik de laatste 20 jaar een hoekterrarium in de woonkamer met kameleons die ik ook veelvuldig kweekte, door de nakweek kwam ik bij een gifkikker kwekerij in Heerlen voor fruitvliegen het basis voer voor de jonge kameleons en keek mijn ogen uit op de showpaludarums aldaar en besloot zodra de kameleons ermee ophielden ook zo een mooi paludarium op te bouwen, vorig jaar Juli was het zover ''het overlijden van mijn mooie mannetje'' en kwam de bak vrij, eerst nog op vakantie en bij terug komst begonnen met de sloop terrarium en opbouw van het paludarium.
Ik laat aan de hand van foto's zien hoe het was, de kameleon [ pardalis ambilobe],
Afbeelding

Het hoekterrarium met de vorige soort kameleon calyptratus,
Afbeelding

Er moest een heleboel vervangen worden zoals alle electro kabels fittingen, lampen, het totaal waterdicht maken van de onderbak alle water van het sproeien/ gieten moet weer in de onderbak komen waar het continu gefilterd wordt door een biofilter wat onder het gedeelte staat, de hele bak zweeft dus hangt tussen de muren en staat op een betonnen ondersteuning,
Afbeelding

Na dat alle nieuwe electra en afzuiging [ventilatoren] was geïnstalleerd in de kap en het filtersysteem was aangesloten konden we beginnen met de inrichting /opbouw van het geheel September 2018

Eerst werd de achterwand grotendeels bekleed met varenwortelplaten die ideaal zijn voor kleine begroeien zoals mossen en varens daar ze goed het vocht vasthouden en gelijk een bosachtig sfeertje oproepen,
Afbeelding

Daarna werd begonnen met de opbouw van het bodemgedeelte wat dus voor 3/4 onderwater komt te staan, dit opgevuld met hydrokorrels en afgedekt met een schuimmat daaronder zitten nog buizen die door ventilators in de lampenkap hete lucht naar beneden transporteren en tegen de schuiframen laten blazen tegen condens die zich vooral in de koelere perioden zoals winter op de ramen gaat vormen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen kon de opbouw beginnen met tropisch kienhout [duurzaam wortelhout] wat niet snel gaat rotten, dit was de belangrijkste klus, daar die het totaal beeld gaat bepalen en er ook al voorzieningen zoals waterval en plantenpotjes in verwerk moesten worden dus daar moest goed over nagedacht zijn! Ook de slangen van de sproei instalatie moesten op hun plek.
Het geheel zet je vast met purschuim en montagekit en wordt als het klaar is afgewerkt met een twee componente pasta waar je een halfuur tijd hebt om het in te kleuren gelijk met het kienhout, door gruis van de varenplaten en een kleurstof die je mengt in de pasta,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen moesten de oevers in het zichtbare watergedeelte nog gecreëerd met stuk gelagen lava steen en geplakt worden, helaas is de voorplaat 8mm al die jaren met zand ervoor erg geschuurd!
Afbeelding

Half Oktober konden de eerste planten erin veel bromelia's / varens / orchidee sporen en niet vergeten de mossoorten,
Afbeelding

En de eerste waterbewoners kardinaalstjes,
Afbeelding

Afbeelding

Het geheel word tropisch gehouden wat inhoud dat het bovenin +- 30ºC midden 26ºC en onder 24C is wat inhoud dat het mede door het automatische sproeien flink gaat groeien en dat ik na 3 weken al moet snoeien bij sommige planten, ook gingen veel tillantia's en bromelia's en orchideen bloeien November 2018,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind November kwam het eerste reptiel, de kleinste anolissoort die ik kon vinden Anolis bahorucoensis van de Dominicaans republiek een mannetje en stond ik op een wachtlijst voor een vrouwtje die er sinds vorige week ook bij zit,
Afbeelding

En het vrouwtje,
Afbeelding

Ook hebben we sinds Januari een 2 tal gifkikkersoorten n.l. de Dendrobatus leucomelas en E. tricolor een kleine soort die fluit als een kanarie, de tricolor,
Afbeelding

Hier met larven op zijn rug op weg naar een afzetplek,
Afbeelding

De D.leucomela's zat lang verscholen daar het eigenlijk wat koud was in het begin en ik extra voorzieningen heb moeten aanbrengen, toen dit goed was liet deze zich ook zien,
Afbeelding

Afbeelding

Het geheel groeit hard en iedere week moet ik goed snoeien om het overzicht te behouden, een aantal foto's van afgelopen April van onderen naar boven,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een overzicht van de jungle,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als afsluiter ''king of this jungle''
Afbeelding


Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor draco op 13 jun 2019 16:33

Het ziet er heel fraai uit Eduard. Paludariums spreken mij meer aan dan aquaria. Maar zoiets vergt jarenlange ervaring en daar is voor mij geen beginnen meer aan. Bovendien heb je dan behalve voor de beplanting ook nog de zorg voor de fauna. Mijn aanvankelijk enthousiame voor een ecologische tuinvijver met vissen is inmiddels aardig bekoeld en van de levende have resteert slechts een paar dozijn rosettes die al ruim 10 jaar schier onverwoestbaar blijken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Jozef op 13 jun 2019 18:48

Echt heel mooi, ik had nog nooit van een Paludarium gehoord tot vandaag. Weer wat geleerd. Het ziet er prachtig uit, een mooie combinatie van je hobby's. :thumb_up: :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Arno op 13 jun 2019 21:53

Erg mooi Eduard. Wat voor verlichting gebruik je? Ik weet dat ik daar altijd moeite mee had en daardoor de planten niet goed kon houden. Uiteindelijk gestopt omdat het altijd minder werd. Zie nu bij jou dat het geweldig groeit.
Avatar gebruiker
Arno
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 10 feb 2012 11:29
Woonplaats: Tilburg
52 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Eduard op 13 jun 2019 23:25

Bedankt voor de reacties :thumb_up: Han het onderhoud stel weinig voor, veel trimwerk met het kleine schaartje, de hele opbouw was een bijzondere klus er komt wel wat bij kijken en je moet niet na de kosten kijken :fluiten: maar was zo gecharmeerd van die showpaludariums dat dit na de boomvarenkweek een echte nieuwe uitdaging leek en ook is, ik geniet iedere dag en alles veranderd wekelijks.
Jozef vroeger kende ik ook enkel terrariums -land en aquariums -water, maar je hebt veel meer zoals Riparium-water met oever en Paludarium water/land onder een drassige bodem met begroeien er boven ;)

Arno, je zit gelijk op het grootste punt "de verlichting" :!: er zit inderdaad veel in, ik heb gekozen voor 2 Solar Raptor UV HID spot- beam, dit zijn hoge druk lampen en geven bijna zonlicht, daarnaast nog 3 halogeen spots en een tl buisje, in het begin dacht ik nog dat het teveel was maar de planten nemen veel licht weg waardoor onderin al veel afsterft, varens komen dan weer terug op die plekken.
Maar alles gaat goed de kikkers fluiten /paren leggen eitjes en brengen de larven naar het water, de anolissen zullen zich straks ook wel gaan voortplanten al wordt dat moeilijk eitjes zoeken of die piepjonge te vangen....

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor draco op 14 jun 2019 01:23

Wie weet mocht ik nog ooit op een flat terecht aanbelanden? De slakken die ik zojuist in de tuin nog onderschepte zal ik het minst missen. :fluiten:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor p e t e r op 14 jun 2019 07:47

Weer een mooie uitdaging.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Arno op 17 jun 2019 10:22

Ga ik onthouden voor als ik toch nog eens aan een paludarium begin.
Groetjes Arno
Avatar gebruiker
Arno
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 10 feb 2012 11:29
Woonplaats: Tilburg
52 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Nicom op 21 jun 2019 12:04

Zelf heel wat jaartjes paludariums gehad in verschillende soorten en maten, als je gek bent op planten kun je daar ook helemaal los in gaan. Zoveel prachtige soorten. Zelf ben ik gestopt omdat ik de kweek van voedseldiertjes voor kikkers te veel werk vond. Die fruitvliegjes in mijn glaasje rode wijn werd ik ook minder vrolijk van. Maar ik kijk nog bijna wekelijks op verschillende fora naar deze mooie hobby, het zit nog steeds in het bloed.
Nicom
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 apr 2018 10:02
1 bedankjes

Re: De opbouw van een tropisch paludarium

Berichtdoor Eduard op 21 jun 2019 17:56

Nicom schreef: Die fruitvliegjes in mijn glaasje rode wijn werd ik ook minder vrolijk van. Maar ik kijk nog bijna wekelijks op verschillende fora naar deze mooie hobby, het zit nog steeds in het bloed.

Daar heb ik met de bouw goed op gelet , exact passende eindprofielen aan de zijkanten van de schuifdeuren, en een profiel met borstel wat tussen de schuifdeuren zit maakt het bijna fruitvliegen vrij, soms komt er wel eens wat uit maar niet die overlast die je aangeeft, overigens ken ik dat zeker wel toen mijn grote kas tropisch regenwoud was en een vriend zijn kikkers kwam brengen door ruziënde echtscheiding en zijn vrouw de bakken uit het raam dreigde te gooien toen stonden er regelmatig 3a 4 potten open in de kas en die vliegen liepen regelrecht onder de schuifpui de keuken en woonkamer in , altijd viltjes op de wijn en bier en eronder :lol:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten