Eiken processierups

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Eiken processierups

Berichtdoor draco op 03 jul 2019 23:11

Een artikel in de NRC van vandaag noemt biologische bestrijding als mogelijkheid om deze rupsenplaag te bestrijden. Zo kunnen mannelijke vlinders worden afgeleid met het feromoon dat door de vrouwtjes wordt uitgezonden. Er is ook onderzoek gedaan met de geurstof waardoor de rupsen in processie lopen. Die stof werd op een cirkel aangebracht waarna de rupsen rondjes bleven lopen. Het probleem met de toepassing van deze lokstoffen is dat voor het gebruik vergunning moet worden aangevraagd waarbij moet worden aangetoond dat de toepassing veilig is. Voor zo'n aanvraag is onderzoek nodig en daarvoor is geen geld beschikbaar. De ontdekte volgstof doet grappig genoeg denken aan het wierookvat waarmee meneer pastoor zwaaide aan het hoofd van de katholieke processies in de Zuidelijke provincies. Het is waarschijnlijk toeval dat in deze contreien ook de meeste processierupsen worden aangetroffen. :lol:
Laatst bijgewerkt door draco op 19 jul 2019 20:47, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor batdah op 03 jul 2019 23:39

Achter meneer pastoor loopt bijna niemand meer aan.....ja kleine misdienaartjes...die lust meneer pastoor wel...ook als de kapelaan en de priester teveel met de wijwaterkwast gespeeld hebben lopen de misdienaartjes weer mank, maar dat valt niemand op omdat ze van die lange jurken aan hebben... :lol:
Hier zijn nog echte processies..ze dragen dan heiligenbeelden met bloemstukken door de straten..er lopen dan vooral oudere Portugese dames achteraan...ondanks dat velen hiervan snordragend zijn toont de pastoor geen interesse :lol:


Dus de processierups zal ook wel achterhaald raken...zeker als men eens wat minder eiken aan gaat planten...ik heb hier gelukkig alleen de dennenprocessierups, maar onze enige den heb ik laten kappen evenals iets van 20 volwassen eiken....ik heb 2 kurkeiken van ongeveer een meter of 20 hoog laten staan omdat ze ver genoeg weg staan en ze hier beschermd zijn..wat zoiets betekend dat je ze niet eens mag aanraken....en als ik ze wil kappen doe ik dat best op zondag want dan zijn alle ambtenaren vrij...oh en dan nodig ik de politie uit en die geef ik dan een biertje of een stevige borrel zodat ze niks gezien hebben...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor Rob op 04 jul 2019 00:20

(we hebben hier een 100% plaag...)

Andere oplossing: Mezenkasten hangen Han. Ik heb er inmiddels 3.
Kool- en pimpelmezen floreren hier als natuurlijke vijand zeker zo goed als die maffe rupsen - eten genoeg.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 04 jul 2019 01:45

Rob,
Mezenkasten hangen hier al en de eiken staan op 50 m afstand achter de dichte haag. Mezen delven hier het onderspit bij de voedertafel en pindakaaspot door de overmacht aan mussen.

Batdah,
Ik vraag me af of de eiken processierups erg kieskeurig is? Wordt bijvoorbeeld ook de kurkeik belaagd of heeft de rups een specifieke voorkeur en wordt uitsluitend de veel aangeplante Quercus robur aangetast? De eik in de tuin hier is Quercus dentata de Japanse keizereik.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor Eduard op 04 jul 2019 10:40

draco schreef:Rob,
Mezenkasten hangen hier al en de eiken staan op 50 m afstand achter de dichte haag. Mezen delven hier het onderspit bij de voedertafel en pindakaaspot door de overmacht aan mussen.

.


Hier is het net omgedraaid geen mussen meer en wel heel veel mezen! Vind het minder prettig daar ze altijd op zoek zijn naar kleine insecten en dus veel schade veroorzaken aan het nieuwe varenblad zeker als de jonge uitvliegen en constant gevoerd worden :roll:

Gelukkig die gevreesde rupsen nog niet waargenomen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor batdah op 04 jul 2019 10:44

Han,
Ik heb hier nog nergens nesten in de eiken zien zitten....ook niet in de kurkeiken die hier ver in de meerderheid zijn...ik was bezig om de klimop van een van de stammen te verwijderen en mijn vrouw plukte een soort van look alike van mijn shirt...ik ze doodtrappen maar dat doet mijn vrouw natuurlijk niet...ahum.

Onze grove den zat vol met tientallen nesten...het was een boom met een enorme stamomtrek en zeker 25 meter hoog...deze lekte ook enorm veel hars...wij hebben met pijn in ons hart deze laten rooien want het was een prachtige boom en veel groter dan de andere dennen hier...er staan hier vooral kleine dennen en dat zijn allemaal bomen voor de productie van pellets dus die worden geregeld allemaal gekapt..ik heb in de bossen nog geen nesten gezien maar er wordt hier te pas en te onpas gespoten met van alles en nog wat..ik heb ergens gelezen dat deze rups vanuit Spanje komt..welnu in Portugal komt er wel meer uit Spanje...zelfs onze aardbeien etcetera.. :(

Ps ik heb overigens wel een den in onze tuin een Japanse parasolden Sciadopitys..meegenomen uit onze tuin in Nederland...en vandaag ga ik naar Pombal en kom ik misschien wel met meer naaldbomen terug..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor Carlo op 05 jul 2019 14:18

Net als die processies van meneer pastoor zijn die duizenden eiken die in onze provincie (Brabant) staan ook erg achterhaald met het oog op de klimaatverandering. Ik zeg "alle eiken eruit en heel veel palmbomen en ander tropisch spul aanplanten! :lol:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor draco op 06 jul 2019 17:12

Eiken ondervinden ogenschijnlijk weinig last van deze rups. Met de aanplant van palmen zal ook de rode palmkever volgen en die veroorzaakt meer schade.
Op basis van het nieuws lijkt het wel of de natuur terugslaat en uitsluitend hinderlijke exoten hun entree maken. Nu weer wordt gemeld dat Nederlandse badgasten worden bedreigd door de 'kleine pieterman' een visje van amper 10 cm, die ondanks zijn naam een geduchte tegenstander blijkt te zijn. Het vind het eigenlijk wel logisch. We vissen alles uit de zee wat eetbaar is en dat verschaft nieuwe ruimte voor niet-eetbare exoten die van elders naar hier migreren. Voor biologen en ecologen in het bijzonder is dit een boeiende ontwikkeling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor batdah op 07 jul 2019 13:56

draco schreef:Op basis van het nieuws lijkt het wel of de natuur terugslaat en uitsluitend hinderlijke exoten hun entree maken. Nu weer wordt gemeld dat Nederlandse badgasten worden bedreigd door de 'kleine pieterman' een visje van amper 10 cm, die ondanks zijn naam een geduchte tegenstander blijkt te zijn. Het vind het eigenlijk wel logisch. Voor biologen en ecologen in het bijzonder is dit een boeiende ontwikkeling.


Het lijkt me dat welke monocultuur dan ook niet goed is...enneh er zijn ook teveel mensen ook een monocultuur ;) ...en zeker teveel op het strand :lol:

Ik prijs me gelukkig dat het hier wat dunner bevolkt is..

Ps ik heb inmiddels de collectie naaldhout toch maar aangevuld met een Cedrus libanii Pendula en diverse platgroeiende Juniperus cultivars....nu moet ik eerst verder met de aanleg voordat ik weer vanalles koop want het begint aardig dicht te lopen hier...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Eiken processierups

Berichtdoor batdah op 07 jul 2019 13:59

Carlo schreef:Net als die processies van meneer pastoor zijn die duizenden eiken die in onze provincie (Brabant) staan ook erg achterhaald met het oog op de klimaatverandering. Ik zeg "alle eiken eruit en heel veel palmbomen en ander tropisch spul aanplanten! :lol:


Daar staan veel teveel eiken...ik had een rij bijna volwassen eiken langs de volkstuin en ik stoorde mij daar de laatste jaren enorm aan...er zaten dan wel geen rupsen in maar de vele extra andere ongemakken...

Ik denk dat het plaatsen van palmen ook de oplossing niet is maar wat meer diversiteit zou al heel wat winst opleveren maar de landschapsarchitect denkt daar beslist anders over...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten