Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Folium op 23 apr 2023 14:35

Het dakbedekkingsmateriaal van de Palapa in onze tuin bestaat uit gedroogde palmbladeren.
Nu het terug lente is komen vogels van diverse pluimage er de gedroogde palmbladeren van tussenuit prikken om er hun nest mee te bouwen.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 02 jul 2023 23:03

De wantseneitjes op de Agave americana waren na een paar dagen al verdwenen. Het winterkoningnest in de Trachycarpus is als slaapnest gebruikt. Beide Trachycarpussen hebben met enige overlap kort na elkaar gebloeid en redelijk wat honingbijen van de buurman op bezoek gehad. Deze en een paar akkerhommels kwamen stuifmeel halen, ze vertrokken steeds met volle korfjes en met de dag kwamen er meer haalbijen :thumb_up: Volgend jaar misschien weer meer bloei en meer honingbijen erop 8-)

Iets later hebben mannelijke en vrouwelijke Chamaeropsen gebloeid, het enige dier dat ik daarop zag afkomen was 1x een slak(kenspoor).. Ik meen mij te herinneren gelezen te hebben dat mannelijke Chamaerops geurig zou bloeien, dat kan ik aan de hand van mijn ene man niet bevestigen.

Honingbijen en hommels kwamen trouwens ook op de Callistemonbloemen, maar ik heb niet gezien of ze daar ook stuifmeel van konden meenemen. Ze leken er wel voldoende bij te kunnen om nectar te kunnen drinken.

Twee kwakkelende Musa acuminata Dwarf Cavendish-logees waren binnen erg in trek bij bladluizen. Eenmaal buiten gezet lijken de luizen snel verdwenen.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor tankton op 03 jul 2023 10:13

Callistemon zit hier ook altijd helemaal vol met hommels, die kunnen dat duidelijk waarderen. Op mijn citrussen zie ik ook altijd veel bestuivers, mix van hommels, honingbijen en wilde bijtjes.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 03 jul 2023 20:50

Leuk Tankton!
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Ragecrusher op 17 jul 2023 13:35

Iets wat ik hier nog niet zag voorbij komen, bij de boomvarens hier zie ik zeer vaak dat deze gebruikt worden als ware creches voor voornamelijk pissebedden, oorwormen en hooiwagens of gelijkaardige spinachtigen (en in beperktere mate duizendpoten). Bij de watergift komen tal van deze dieren uit de stammen gekropen. Weliswaar meer bij Dicksonia en Blechnum soorten dan Cyathea en dat vermoedelijk door de aard van de schijnstam.

M.b.t. palmen lijkt de ecologische waarde zeer beperkt te zijn. Hadden er hier geen voerbakjes voor de vogels ingehangen, denk ik niet dat ze vaak bezocht zouden worden. Schuilen en nesten doen de vogels liever in bomen en dichte struiken in de tuin. Ook de vezels langs de stammen lijken niet het geliefkoosde materiaal te zijn als er andere alternatieven aanwezig zijn.

Op de Magnolia grandiflora zitten de mieren dan weer regelmatig de bladluizen te verplaatsen naar een zachtere plek van de boom (meestal bloemen in ontwikkeling) zodat ze hun zoete uitscheiding kunnen oogsten.

De Aganpanthussen, Citrussen en Agastache worden dan weer massaal door grote hommels bezocht en tal van exotische en minder exotische bloemen worden dan weer door bijen, (zweef)vliegen en vlinders bezocht.

Laat ons zeggen dat een palm of andere exoot ecologisch nog altijd beter is dan een tegel op de grond. En een beetje veel diversiteit in de tuin kan nooit kwaad. ;)
Ragecrusher
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 19 mei 2012 21:19
Woonplaats: Denderleeuw, Oost-Vlaanderen, België
7 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor p e t e r op 23 jul 2023 11:43

Ragecrusher schreef:Laat ons zeggen dat een palm of andere exoot ecologisch nog altijd beter is dan een tegel op de grond. En een beetje veel diversiteit in de tuin kan nooit kwaad. ;)


Als fanatiekelingen dragen we volgens mij meer bij dan de gemiddelde gras / steen of stoeptuin.
Bovendien dragen we zeker bij tot de diversiteit.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten