Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 13 maart 2021 21:45

Leuk, dank voor je lijstje Stefan!

Rudbeckia en Buddleja trekken bij ons ook veel nectarzoekers, vooral verschillende zweefvliegen en vlindersoorten, respectievelijk. Kruipende Campanula zijn bij hommels erg in trek
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 05 apr 2022 00:13

Chamaerops, Trachycarpus en vooral(?) Phoenix c. huisvesten hier in het voorjaar vaak vele lieveheersbeestjes. Alsof die de winter tussen de bladeren hebben doorgebracht.

Die lieveheersbeestjes zijn dan zelf waarschijnlijk op hun beurt ook weer exoten, namelijk Aziatisch lieveheersbeestje.

Verder zie ik verschillende spinnensoorten tussen de bladeren zitten, al dan niet met web. Maar die maken hun web zo'n beetje aan alle objecten vast lijkt het dat hoeven geen planten te zijn...

Heeft er al iemand insecten op zijn Trachybloemen?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor tankton op 05 apr 2022 09:17

Die dikke vezelige bast van trachycarpus is inderdaad een heerlijke overwinteringsplek voor veel insecten. Sommige vogels gebruiken de vezels ook voor nesten, net als die draadjes van de washingtonia's.

Hier zijn de callistemon's echt favoriet bij hommels en net als bij Stefan is de buddleja x weyeriana de populairste buddleja met enorm veel zweefvliegen, heb er nu 4 uitgeplant in de tuin.
Afgelopen zomer heb ik zelf buddlejas gezaaid, heb er ongeveer 200 opgekweekt waarvan er pak m beet 100-150 nu zijn uitgeplant in de volle grond als een soort haag. Ben heel benieuwd wat dat gaat doen a.s. zomer 8-)

En maak je niet te druk als er weer ergens luis op zit. Als je planten niet worden aangevreten, is je tuin geen onderdeel van het ecosysteem. :thumb_up:
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 05 apr 2022 12:00

:thumb_up: zo is het Tankton :D
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Rob op 05 apr 2022 22:17

De bananen dienen hier (naast de trachies) ook als nestmateriaal voor de eekhoorns.
Ze trekken de losse droge bladresten van de basjoos af, en proppen hun wangen er vol mee.
:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor johny op 05 apr 2022 23:03

wil niet de zwarte piet spelen maar denk dat er niet veel toevoeging ervan komt tov de inheemse planten zelf onder doen als je vb lavendel of ander vergelijkt (bijen bezoek)
Als je naar de mono cultuur van de palmen bekijkt die voor soya produceten dienen = bedenkelijk slecht
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 06 apr 2022 08:27

Veel insectensoorten gaan inderdaad niet zomaar op (bloemen van) nieuwe planten af. Maar honingbijen en sommige hommels zijn niet soortvast, die kijken naar wat er beschikbaar is. Dus in die zin zouden bloeiende palmen e.a. wel hooguit als aanvulling kunnen dienen, niet als vervanging. Daarbij vliegen honingbijen vooral op waar op dat moment veel van is, dus in de meeste van onze tuinen zou je eerder bijvoorbeeld een steenhommel op je Trachy vinden dan een honingbij.

Johny je tweede punt volg ik niet, over de palmenmonocultuur voor soja. Monocultuur is altijd kwetsbaar en per definitie al weinig divers, dat klopt. Bedoel je dat mensen hier een Trachy-monocultuur in de tuin zouden zetten? Lijkt me inderdaad niet nuttig. Soja is trouwens een boon...?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor johny op 06 apr 2022 13:56

In feite is er een evolutie naar samenleven diverse plant en dier en belagers (ecologisch)die in een gezonde milieu van decennia of eeuwen op elkaar zijn afgestemd.
Alles wat kunstmatig naar hier gebracht word kent die eeuwen oude samenleving niet, niet ecologisch dacht ik vb = vogelkers , Japanse duizendknoop, bereklauw op alle komen bijtjes maar wat is de ecologische inpakt ?
Gelukkig hebben we weinig last van de palmen en exoten die we houden, maar ecologisch gezien geef mij maar inheems.
van vorige soya is een fout maar er worden toch palmen in monocultuur gehouden voor een voedsel.
Niettemin interessant onderwerp misschien komt er een onderwerp in het licht waar ik van verbaasd ben.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Dennis_S op 06 apr 2022 15:59

Er worden inderdaad enorme hoeveelheden regenwoud gekapt voor de teelt van palmen waaruit we palmolie winnen. Die palmenmonocultures zijn idd geen ecologisch gelijkwaardige beplanting op deze manier. in heel veel van ons voedsel zit palmolie, kijk maar eens op de verpakkingen. Soya idemdito, gaat ook ten koste van veel oorspronkelijke begroeiing. Maar veel tuinplanten zijn zeker van waarde voor inheemse soorten. Zeker als voedselplant. Er is geen enkele plant in mijn tuin die meer bijen trekt dan mijn mimosa momenteel. En de Magnolia grandiflora is ook echt een topper, waar soms meer dan tein bijen op een bloem vechten om een plekje. Prunus serotina is trouwens al zo in opmars dat er al heel veel inheemse insecten afhankelijk zijn. Of in ieder geval ook deze soort gebruiken voor allerlei stadia in hun leven. Soms kost evolutie tientallen, zo niet honderden eeuwen, maar soms is tien of twintig jaar ook genoeg. Soms he, want punt blijft idd dat de meest bijzondere soorten gebaat zijn bij relaties met elkaar die in de loop van duizenden jaren zijn ontstaan. Soort die zich niet zo makkelijk aanpassen delven het onderspit.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 16 apr 2023 00:04

20230412_172911.jpg
20230412_172911.jpg (232.96 KiB) 4871 keer bekeken

Hier heeft iemand eitjes gelegd op mijn Agave americana. Dan ga ik er maar van uit dat het ook de bedoeling is dat de daaruit komende larven vervolgens van deze plant gaan eten - voor zover er nog wat van over is dan. Ik ben benieuwd of het zover gaat komen, en wie de nieuwe wereldburgers dan wel zijn ;)

Intussen heeft een winterkoning een nest gebouwd tegen een Trachycarpusstam aan, net onder tegen die stam aan gedrukte bladeren van de naburige Trachy. Zal eens zien of er overdag bruikbare foto's van te maken zijn.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten