Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 05 maart 2021 01:01

Ik ben weleens benieuwd naar de ecologische diensten die onze palmen & co leveren in al onze tuinen. Hebben de andere bewoners van onze tuinen er iets aan, naast dat ze onze blikken strelen?

Vele zullen in meer of mindere mate schaduw geven, ik zag ergens op het forum weleens opmerkingen over vogels die zaden of vruchten van palmen opeten en eekhoorns en vogels die Trachy-haar als nestmateriaal verzamelen. Wat valt er meer te zien allemaal? Worden palmvruchten of zaden inderdaad gegeten bijvoorbeeld, door vogels (welke), eekhoorns etc...? Palmen zijn over het algemeen windbestuivers meen ik, maar zijn er ook waarnemingen van insecten bijvoorbeeld die op de bloeiwijzen afkomen? Het zelfde geldt natuurlijk voor andere soorten (nachtvlinders op Yucca?), Albizia's etc...

Ik zal zelf de aftrap geven: in mijn eigen tuin heb ik tot nu alleen koolmezen en eekhoorns gezien die haren van Trachycarpus verzamelden. Veel meer kon nog niet, ze staan hier pas één zomer lang...

Oja, inheemse soorten wegconcurreren door invasief gedrag is weliswaar een ecologisch effect van sommige Yucca's, Cotoneasters en andere, maar dat bedoel ik nu juist niet. Ik zoek positieve effecten :-) Met de meeste palmen zal dat invasieve voorlopig ook wel meevallen...
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Dennis_S op 05 maart 2021 09:17

Wat ik in ieder geval nu meemaak is dat er honderden insecten afkomen op mijn bloeiende mimosa. Zelfs in de kou wordt hier blijkbaar dankbaar gebruik van gemaakt. Ook mijn Magnolia grandiflora is tijdens de bloei een bizarre bijenboom. Op één bloem zitten vaak wel vijf bijen tegelijk. Het is wel maar kort, omdat de bloem maar enkele dagen levert wat de bijen nodig hebben.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor draco op 05 maart 2021 11:31

Honingpeurende insecten vinden we prima en leuk maar zodra andere insecten hun snuit in de bladeren steken om sappen te zuigen komen we in actie. Exotische planten zullen doorgaans beperkt bijdragen aan de lokale ecologie. Relaties tussen planten en dieren zijn het resultaat van een lange evolutionaire ontwikkeling.
Een keer dat Yucca rostrata hier bloeide, zagen de bloemen in korte tijd zwart van de luizen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 05 maart 2021 15:40

Inderdaad Draco, parasitaire interactie schoot me naderhand ook te binnen, en de populariteit daarvan ;)
Ik begrijp dat de ecologische waarde van inheemse en streekeigen soorten doorgaans het grootste is en die van exoten minder tot nihil. Ben tenslotte ook bioloog :) juist daarom zoek ik voorbeelden van grotere waarde dan nihil.

Tussen de vezels van mijn grote Trachy zat trouwens tot de vorst een epyfytisch groeiende melkdistel :lol:
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 05 maart 2021 15:41

Mooi trouwens Dennis, een extra vroegbloeier is blijkbaar zeer welkom!
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor p e t e r op 05 maart 2021 16:41

Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Dennis_S op 05 maart 2021 17:35

Het ligt wat complexer dan dat. Ja er zijn eeuwenoude relaties, maar nectar is nectar. Men ziet steeds meer dat exoten oprukken en gebruik maken van onze inheemse beplanting, net als onze inheemse beplanting oprukt en als exoot in andere regionen beland. Insecten maken daar gewoon gebruik van, alleen is niet altijd een natuurlijke vijand beschikbaar. Recent is zelfs gebleken dat op de Amerikaanse vogelpers, een 'vervelende' exoot, meer insecten voorkomen dan menige andere inheemse plant. Blijkbaar is deze toch erg fijn voor heel veel insecten, maar ook voor andere dieren.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Troy op 05 maart 2021 19:41

Een van de grotere ecologische voordelen van het aanplanten van exoten is het vergroten van de diversiteit. Monoculturen zijn slecht voor de biodiversiteit en uiteindelijk gaat het altijd een keer fout doordat één soort de monocultuur als voeding gebruikt en daarmee een onbeperkte voorraad tot zijn beschikking heeft. Er zijn inmiddels veel bekende voorbeelden van zoals de Buxusmot en schimmel, processierubs, kastanjeziekte, rode palmkever etc. Hopelijk wordt er in de toekomst een grotere diversiteit aan boomsoorten uitgeplant door gemeentes. Dat is toch ook veel leuker om naar te kijken :D.

Als het geregent heeft blijft er altijd een beetje water staan op de bladeren van Trachycarpus. Een groepje mussen uit de buurt gaat op de bladstelen zitten drinken/wassen.

Kwikstaartjes en roodborstjes bouwen hier ook hun nestjes in de kronen van palmen (Trachycarpus en Phoenix).
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor Lagarto op 06 maart 2021 12:35

Leuke waarnemingen Troy! :thumb_up:

Amerikaanse vogelkers is een leuk voorbeeld ja Dennis, in eerste instantie was die nogal invasief maar is nu ook in de zin van aantallen soorten die hem als voedsel gebruiken aardig aan het inburgeren en daarmee - wellicht - een aanvulling. Voorzichtigheid blijft geboden. Nectar is nectar ben ik het tot zekere hoogte mee eens.

Enigszins off-topic maar ik kwam het bericht tegen dat in NL de eerste sluipwespeieren nu in eikenprocessierupsen zijn gevonden :thumb_up: Al komt daar ook de al genoemde monocultuur en het bermen(maai)beleid weer om de hoek.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Ecologische waardes van palmen en andere exoten

Berichtdoor StefanH op 13 maart 2021 00:05

Exoten hebben per definitie een lagere natuurwaarde dan inheemse soorten, maar dat wil niet zeggen dat ze waardeloos zijn. Uitheemse soorten worden vaak wel gebruikt door generalistische inheemse soorten. Ze missen wel de soortspecifieke relaties als o.a. waardplant en host voor (bodem)schimmels. Zelf combineer ik inheemse soorten met exoten. Lievevrouwebedstro, tong-, eik-, steenbreek- en koningsvaren, grote kattenstaart, vingerhoedskruid, gele lis, wilde akelei, stengelloze-, gulden- en slanke sleutelbloem, klimop en koninginnekruid passen prima in een exotentuin.

Exoten die hier veel inheemse soorten trekken zijn:
- Callistemon rigidus
- Fatsia japonica
- Edgeworthia chrysantha
- Mahonia x media
- Fuchsia magellanica
- Salvia's (o.a. rosmarinus/microphylla cultivars/'Amistad'/elegans)
- Buddleja x weyeriana
- Rudbeckia's, Echinacea's, Dahlia's, Canna tuerckheimii, Verbena bonariensis, Penstemon 'Andenken an Friedrich Hahn', Agastache foeniculum en Foeniculum vulgare 'purpureum'.
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten