Hoe humusrijke bosgrond na te maken?

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Hoe humusrijke bosgrond na te maken?

Berichtdoor maffie op 21 jun 2021 23:54

Hallo,regelmatig kom ik bij planten informatie tegen dat ze graag op humusrijke bosgrond staan..maar wat is daf precies..en nog belangrijker..hoe kom ik er aan? Of hoe kan ik dit imiteren?
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Hoe humusrijke bosgrond na te maken?

Berichtdoor draco op 22 jun 2021 00:52

Dat gebruik dateert uit een tijd dat bloemisten (naalden) bosgrond gebruikten voor het oppotten van planten. Dat mag niet meer. Het is vervangen door zwartveen en gecomposteerde kokosvezel. Veenwinning gebeurt tegenwoordig vooral in Oost Europa en veroorzaakt daar veel natuurschade. Je kunt humus zelf maken door afgevallen blad te composteren. Gebruikte vrijwel schone potgrond van potplanten kan goed worden hergebruikt vermengd met compost of een organische mest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Hoe humusrijke bosgrond na te maken?

Berichtdoor Greener op 23 jun 2021 13:58

Leuk om ook te vermelden is dat in de 17e eeuw de duurste grond uit knotwilgen kwam.
De molm die in de open stammen en spelonken zit bleek zeer voedingswinkels te zijn en (letterlijk) een aardige “duit” te kosten.
Die open stammen zijn zijn gewoon mini compostvaten die het hout, blad en dierlijke uitwerpselen perfect verwerken denk ik zo.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Hoe humusrijke bosgrond na te maken?

Berichtdoor maffie op 24 jun 2021 22:01

Dat is inderdaad super leuke informatie greener! Ik wou bijna zeggen "zo leer je nog eens wat".. maar dat doe ik aan een stuk door hier op het forum...maar het is een super leuk weet-je..wat ik anders nooit te weten was gekomen (denk ik) :thumb_up:
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes


Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten