De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor Tropical Gardening op 20 mei 2023 08:53

Afgelopen jaren heb ik voor de grap eens bijgehouden wat ik kwijt ben geraakt aan andere factoren dan de winter en ben tot de conclusie gekomen dat ik jaarlijks meer geld kwijt ben aan slakken, vogels en buurtkatten dan aan koning winter.

Slakken: Echt een verschrikking hier tijdens natte lentes en met pijn in het hart ben ik weer wekelijks slakkenkorrels aan het strooien. Met de hand verwijderen is geen doen, het zijn er honderden per dag. Schaaltjes met bier, slakkenvallen zitten binnen een dag vol en dure "diervriendelijke" slakkenkorrels werken al helemaal niet.

Wat ik nu gebruik is ECOstyle Escar-Go. Deze werken vrij goed. Verder ben ik gestopt met Hostas, letterlijk mijn hele collectie is opgegeten. Wat echt pijn heeft gedaan zijn enkele zeldzame Syneilesis soorten waar je tegenwoordig bijna 5x zoveel voor betaald. Ligularias en Rodgersias zijn ook niet veilig. Ik denk dat ik jaarlijks toch zeker 200 - 300 euro kwijt ben aan schade en bestrijding.

Buurtkatten: Schijten, graven en vechten in de tuin, pissen tegen deuren. Afgeknakte Trilliums / Podophyllums, uitgegraven bollen. Anders dan bij slakken kan ik hier pisnijdig om worden. Omdat de baasjes de schuldigen zijn. Ik heb zelf een kat en die heeft zijn eigen stukje tuin waar hij niet uit kan... Ik heb nu letterlijk overal sateprikkers, scherpe bamboestokken en ijzerdraad in de grond zitten zodat ze niet kunnen graven. Dit werkt goed maar mooi is anders! Tegenwoordig kom ik drollen in siergrassen tegen wat gelukkig minder erg is, maar het blijft ranzig om iedere keer die derrie op te moeten ruimen.

Vogels: mijn complete verticale Sedumtuin bleek handig nestmateriaal te zijn. Ook mijn moerasschaal met vleesetende planten was niet veilig. Inmiddels heb ik beide verwijderd en voor andere plantjes gekozen.

Echte verliezen door de winter dit jaar: 1 Farfugium, 1 kleine Chamaerops en wat zaailingen... De winter valt zelfs buiten de top 3 :lol:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie iets doen tegen slakken / buurtkatten en vogels? Tips zijn altijd welkom.
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor wim1960 op 20 mei 2023 14:25

Slakken zijn er dit jaar in overvloed. In mijn eigen tuin al meer dan 500 huisjes slakken gevangen. En nog steeds vind ik er. De slakkenkorrels die jij gebruikt werken redelijk tot goed.
Andere tip is om 2 volledige knoflookbollen 10 minuten te koken en hierna zeven.
Doe het koken wel buiten indien mogelijk, anders ruikt je hele huis naar knoflook. :lol:

Om een goed resultaat te hebben doe ik meestal 2 eetlepels op een liter water. Dit sproeien over de planten waar slakken zich aan te goed doen. Het helpt prima.Ik heb over de 100 hosta’s in potten op het terras staan.
Katten en vogels heb ik gelukkig tot nu toe geen last van.

Groet Wim
wim1960
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 06 jan 2012 15:58
Woonplaats: Panningen (Limburg)
17 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor knalkop op 20 mei 2023 17:03

Hier ook (naakt)slakken die de meeste schade aanrichten. Aangezien ik eigenlijk geen vergif wil gebruiken heb ik in elke border bier staan. Toch altijd nog hosta's en dahlia's die compleet opgegeten worden.
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor Eduard op 20 mei 2023 17:50

Ik heb het meeste last van katten en vogels! Merels gooien jonge planten uit de border of potjes op zoek naar wormen. Katten stront overal waar wat losse bodembedekking ligt. Het ergste is dat ze het verstoppen totdat je erin staat! Smerige stank, ik heb geen slakken planten meer zoals hoste's ;) de slakken gaan niet aan de boomvarens dat scheelt :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor Rob op 20 mei 2023 22:24

knalkop schreef:Hier ook (naakt)slakken die de meeste schade aanrichten. Aangezien ik eigenlijk geen vergif wil gebruiken heb ik in elke border bier staan. Toch altijd nog hosta's en dahlia's die compleet opgegeten worden.


Altijd lekker zon buurman - bier in elke border :thumb_up: :thumb_up:

Hier valt het overigens best mee.
Op zand blijkbaar minder last van slakken - mijn hosta empress wu is wel al met de grond gelijk gemaakt, maar verder valt het reuze mee. Er zit overigens verschil tussen hosta vwb slakkengevoeligheid. Hosta "Mouse Ears" valt bijv helemaal niet in de smaak.

Vogels - meestal graven ze stukjes kaal liggende bodem naast het pad op en flikkeren dan de grond op de paden, maar ook hier ga ik weinig aan te doen zolang er geen schade is (keertje harken).

Katten...tsja. Hier lopen er 4 rond. de tuin is groot genoeg voor ons 5-en, en ze doen weinig kwaad aan de planten, maar fijn is anders. Ze vinden het zand hier blijkbaar erg fijn, dus ook ik ruim wel eens een grote booschap op die eigenlijk bij de buren thuishoort. Als ik de kans krijg dan gaat er een emmer water of voorwerp richting het ongedierte.

Eekhoorns zijn ook een minder zware hinder - ze struinen momenteel de Basjoos af op zoekm naar loszitten de delen die er dan ook bruut worden afgerukt.

Misschien hebben we nog wel het meeste last van Mieren en duiven. geen dode planten of zo, maar werkelijk elke pot die ik optil is vergeven van de mieren. Duiven schijten de hele boel onder.

De winter was hier nog de grootste boosdoener.
Eigenlijk was ikzelf nog meer debet: ik was gewoonweg te laat met beschermen volgens mijn normale protocol :oops: :oops:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor tankton op 21 mei 2023 00:05

Hier ook echt de winter hoor. Ik heb zelf 3 katten maar die verlaten mijn tuin nooit, graven wel maar doen dat achterin de tuin ergens. Geen last van. Vogels ook amper ivm katten en slakken laten mijn planten meestal met rust, teveel onkruid in de omgeving om op te eten :lol:
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor Tropical Gardening op 22 mei 2023 11:44

wim1960 schreef:Andere tip is om 2 volledige knoflookbollen 10 minuten te koken en hierna zeven.
Doe het koken wel buiten indien mogelijk, anders ruikt je hele huis naar knoflook. :lol:

Om een goed resultaat te hebben doe ik meestal 2 eetlepels op een liter water. Dit sproeien over de planten waar slakken zich aan te goed doen. Het helpt prima.Ik heb over de 100 hosta’s in potten op het terras staan.


Bedankt allemaal. Deze ga ik zeker proberen!
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor knalkop op 22 mei 2023 19:59

Die met de knoflook wil ik ook wel eens proberen. Hoevaak herhaal je die knoflookbehandeling? Ik kan mij voorstellen dat het met regenachtig weer vaak herhaald moet worden. En kun je het spuitmiddel (lang) in de spuit bewaren?
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes

Re: De winter is niet de grootste vijand van de tuin

Berichtdoor knalkop op 22 mei 2023 20:00

Overigens zijn er ook nog nematoden tegen slakken te krijgen. Iets duurdere oplossing maar lijkt mij ook wel milieuvriendelijk.
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes


Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten