Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 nov 2014 10:17

Dit jaar was een succes met mijn eerste exotenproject. We gaan dat in maart vervolgen met het uitgraven van een tweede gat in het gazon. Daar komen, is de bedoeling, exotische struiken en bomen die ik met bescherming door de winter hoop te loodsen.

Op het plaatje komt de tweede uitgraving tussen zonnewijzer en vogelhuisje te liggen. In de grond ga ik polysterene platen aanbrengen om de wortels tegen vorst te beschermen.

Ik heb al een aantal mooie zaailingen in de kweekbak staan die in aanmerking komen om uit te planten. Wordt vervolgd in mrt./apr. volgend jaar!

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor draco op 23 nov 2014 11:41

De polystyreenplaten in de grond begrijp ik niet, Jan? Komen die onderin het plantgat of langs de zijkant van het perk ? De vorst komt tenslotte van boven. Bodemplaten lijken me zeer onlogisch omdat je dan de aardwarmte afsluit. Tenzij je overweegt om verwarmingskabels in te graven.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 nov 2014 12:33

Bedankt voor je feedback, Han. Het plan was met polystyrene platen driehoeken te maken van, zeg, 1x1x1m, met de onderkant en de bovenkant open. Die driehoeken worden dan cirkelgewijs tegen elkaar aangelegd, nadat je het gat in het gazon zo'n 50-75 cm diep hebt uitgegraven.

Driehoeken erin en dan weer volstorten met potgrond/tuinaarde. Zo creeer je iets van 10 nissen in de grond die aan de zijkanten koude werende bescherming hebben van piepschuim. Aan de onderkant zijn de nissen open, opdat de wortels wel de diepte in kunnen gaan. Ook kan zo de aardwarmte van onderen de nissen helpen te verwarmen. Je creeert zo kleine broeikasjes!

Bij hele strenge vorst is grondverwarming zo makkelijker. Je steekt in elk van de 10 nissen een verwarmingskabel. Ook bedek je aan de bovenkant de grond met mulch, wat samen met het piepschuim helpt de boel tegen de koude te isoleren.

Ik heb dit idee ooit eens opgedaan bij een topic van Eduard, die zijn P. canariensis ook ingroef tussen piepschuim platen in de grond.

Zou het werken, denk je? Andere suggesties om vorst uit de grond te houden zijn welkom!
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2014 12:55

Volgend jaar begin ik terug met wat grotere aparte palmensoorten aan te schaffen. Jaren terug ben ik flink op de bek gevallen toen ik met de hobby begon. Toen hadden we ook een reeks "soft winters" en toen kon zo'n beetje alles. Ineens was alles volgens vele (dubieuse) verkopers min of meer winterhard. Een klein vermogen in allerhande soorten palmen e.d. gestoken en minimale bescherming in de vorm van enkel afdakjes of wat vliesdoek/noppenfolie. Dit ging 2 jaar schitterend en toen kwamen die zware winters met alle gevolgen van dien en meerdere ritten naar het containerpark met de aanhanger volgeladen met de lijken van de prachtige palmensoorten en boomvarens e.d. waar ik eens zo trots op was. Plots leek het of NIETS nog kon. Een tiental palmen Trachycarpus fortunei met stammen tussen de 0.5 en de 1.2 m waren eveneens afgestorven. Sommigen hadden de eerste winter nog overleefd na te moeten worden ingezaagd maar die 2de winter maakte er dan definitief een einde aan.
Sinds 3 jaar ben ik dan in de bescherming van het weinige (en kleine dat ik opnieuw had aangeschaft) of in kuip had staan, experimenteel met bijverwarming gaan werken. Met succes! Bijvoorbeeld Livistona decipiens en Livistona australis staan hier nu 3 jaar in volle grond. Ondertussen heb ik daar voldoende ervaring mee opgedaan en het juiste materiaal aangeschaft om opnieuw andere, vorstgevoeligere soorten te proberen.
T. fortunei is voor mij persoonlijk immers niet voldoende en te ééntonig om de tuin een exotische uitstraling te geven. Ik heb het in de tussenjaren geprobeerd met andere planten die wel vorstbestendig waren in de tuin te zetten of in kuipen te houden maar voor mij komt een palm vooralsnog tot zijn recht wanneer die met de voeten in de volle grond kan ontwikkelen.
Dat kost wat meer moeite in het najaar om de hokjes te bouwen en de juiste stroomvoorzieningen te leggen met de juiste verwarmingsmiddelen maar dat heb ik er graag voor over en het spaart mijn rug door niet met die loodzware kuipen te hoeven sleuren. Zo houd ik ook in mijn verwarmde serre meer plaats over voor andere vorstgevoelige planten waar ik mijn hart aan verpand heb zoals bijvoorbeeld boom- en andere exotische varensoorten die op zich altijd al veel plaats innemen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor goldfinger op 18 jan 2015 16:47

Here we go!
Brahea Armata aangekocht, staat nog in overwintering.
Washingtonia Filifera: aangekocht ongeveer 1m hoog, staat op overwinteringskamer
Gunera: staat plantensklaar
Onbekende canasoort: ruime knollen gekregen van liefhebber
De chamaerops humilis barst uit zijn warme winterjas in volle grond!
Uitkijken naar een kleine serre!
Ons anker een definitieve plaats geven.(te zwaar om veel te verhuizen :oops: :D )
Daarvoor staan uitbreidingswerkzaamheden op de agenda, waarschijnlijk een "eiland" maken in de gazon met centraal de Armata! En uiteindelijk eens kijken wat alle beplanting gaat doen deze zomer, gezien we de eerste zomer ingaan, met alle beplanting, is het bang maar verwachtingsvol uitkijken. het zijn ondertussen al een kleine 100 soorten geworden, van palmen, musa, cana, colocasia enz. tot enkele bloembollen! :roll:
Momenteel nog plaatsjes vrij, dus alle tips zijn welkom. Uiteraard zullen we ook wel ens op onze bek gaan, maar das een deel van de hobby! ;)
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor kool op 18 jan 2015 20:04

Landscaping
- terras ophogen
- grondwerk schaduwborder achtertuin
- evt grondwerk zonborder

tuin
aanplant schaduwborder achtertuin
gazon
kool
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 maart 2009 22:20
Woonplaats: Almere Stad
0 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Rob op 18 jan 2015 22:15

Hitch, we zitten helemaal op 1 lijn.
Ook ik ben in 2008-2010 een aantal palmen verloren - mijn Trachy uit die tijd heeft na een x aantal jaren alsnog de geest gegeven.
Het goede nieuws: Omdat de laatste 3 jaar niets bijzonders is gesneuveld, en ik sinds vorige week weet wat de reden is (winterbeschemring met verwarming blijkt heel effectief!!), heb ik serieus gekeken naar wat er nog in containers rondslingerd (o.a. S. romanzofiana, L. austalis, Sabal Minor, Butia Eriospatha); deze 4 zijn eerste kandidaat voor volle grond in 2015.
:thumb_up:

Heb gisteren gelijk een nieuwe taak gelijk actie gegeven: de schutting die leek afgebroken op de paal, moet vervangen ; de eerste 3 containers klimop zijn er inmiddels vanaf.
Conclusie: de schutting is inderdaad behoorlijk rot, en word volgende maand vervangen)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor goldfinger op 24 feb 2015 21:37

Begonnen met ons eilandje, lang over nagedacht, en uiteindelijk gekozen voor "ecolat".
Bij "ROGER" is dat in een kwartiertje gefikst...wij deden er net iets langer over!
Gelukkig kwam er een helper uit de keuken, met raad, daad en bevoorrading! :P
Ecolat, wel onverwoestbaar spul :shock: ! Zal langer meegaan dan mijzelf! :?
Bijlagen
DSCN1980.JPG
DSCN1980.JPG (55.37 KiB) 4775 keer bekeken
DSCN1981.JPG
DSCN1981.JPG (53.69 KiB) 4775 keer bekeken
DSCN1985.JPG
DSCN1985.JPG (75.7 KiB) 4775 keer bekeken
DSCN1986.JPG
DSCN1986.JPG (59.64 KiB) 4775 keer bekeken
DSCN1988.JPG
DSCN1988.JPG (61.08 KiB) 4775 keer bekeken
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Rob op 25 feb 2015 01:42

Hier zit de eerste klus voor 2015 er al weer op: De nieuwe schutting staat erin! Draadgaas met een split bamboe bekleding, net als de andere lange kant van de tuin. Ik heb al gezien dat mijn Pseudosasa en enkele andere donkerbladige planten die er tegenaan staan, er super door opleven!

Volgend projecten nog voor onze vakantie (20 mrt):
- nog aanbinden van druiven aan nieuwe schutting
- aanplant van nieuwe bamboe hoekborder (oa Trachy, 2 soorten bamboe)
- zaaien canna, eenjarigen en tuinkruiden (binnen)
- Vijver opruimen
- eerste bemesting
- beperkte verpot sessie van planten in schuur opslag

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Jozef op 25 feb 2015 07:13

Rob, heb je een foto van de schutting?
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten