Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor PalmPat op 05 sep 2013 13:36

Om te beginnen weet ik niet of ik dit onderwerp in de goede rubriek start, dus mocht een mod. meelezen, dan gaarne naar de gewenste rubriek overplaatsen! Bij voorbaat dank! ;)

Natuurlijk is het op dit forum met name te doen om de mooie (veelal on- West-Europese) beplanting in de tuin! Maar... wat doen jullie nog meer om een leuke, aparte, uitzonderlijke tuin te krijgen? Doen jullie iets aan andere zaken om naast je beplanting een bepaalde sfeer te creëren of willen jullie een bepaald iets (land/streek/gebied etc.) in je tuin nabootsen?

De bedoeling van dit topic is, dat mensen hier ideetjes (evt. voorzien van tips en trucs) neer kunnen zetten (liefst me fotoreportage) van zaken als kunstobjecten in de tuin, speciale (sfeer-) verlichting of bijzondere bouwwerken (prieeltjes/overkappingen etc.) Alles al dan niet zelf gemaakt! Zo kunnen anderen weer zien, wat ze naast beplanting nog meer met hun tuin kunnen doen, om 'm gezellig, eigen of apart te maken.

Trap ik zelf maar af met iets waar ik momenteel mee bezig ben! ;)

Bij mijn achterste terras in de tuin, is nog geen goede verlichting én met name tijdens de lange zomeravonden zitten we juist vaak daar, best lastig dus. Ik had steeds geen idee wat voor een soort verlichting ik daar wilde (ik wilde geen "standaard ding"), dus kwam het er maar nooit van. Maar, als er bezoek was óf als je alles in het donker moest opruimen, dan was het kaarslicht (misschien wel gezellig) toch echt te weinig. Onlangs kwamen we in een pretpark en daar zag ik leuke verlichting langs de wandelpaden. Ik dacht; Zoiets wil ik ook wel in de tuin. Zoiets sluit goed aan bij het andere houtwerk (picknicktafel, hekwerk, schutting etc) en lijkt mij leuk passen bij de sfeer die ik in mijn tuinje wil creëren, dus zoiets moest het bij mij ook ongeveer worden.

Hierbij wat voorbeelden van de bedoeling:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus naar de Boerenbond gereden en wat rondpalen gehaald. Hup aan de gang! Meten, zagen, hakken.

Afbeelding

Als het geheel straks klaar is, dan hang ik er zolang nog even een olielamp aan, want ik weet nog niet wat voor een lamp ik er precies aan ga hangen. Misschien dat ik die ook wel gewoon zelf maak! ;)

Wordt dus vervolgd!
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor Eduard op 05 sep 2013 15:16

Het idee wat je aangeeft is leuk :thumb_up: maar die palen vind ik verdacht veel lijken op een galgpaal lijken [beetje eng] althans zo komen ze op mij over, de eerste kap vind ik aardig de tweede wat truttig, zo kun je er dus veel aanhangen :P maar ieder zijn smaak ;) dit als reactie op je voorbeeld natuurlijk, ik hoop dat er nog velen mogen volgen, verlichting vind ik sowieso al een moeilijk aspect voor de tuin, dus laat maar komen.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor PalmPat op 05 sep 2013 15:58

Mijn multifunctionele lamp (en galg, weten inbrekers gelijk waar ze te komen hangen! :mrgreen: ) heb ik net even proefgeplaatst! Ik heb er voor het beeld even een olielampje in gehangen, de bedoeling is dus dat er gewoon een (elektrische) lamp aan komt te hangen!
Eduard, de lampen op de voorbeeld-foto's, zijn slechts een voorbeeld. ;) Het ging mij om de "galg"-constructie! :mrgreen: ;) .
Juist! De bedoeling van dit topic is in principe niet mijn lampenpaal, maar de vele (zelfbouw-)ideetjes van iedereen, waarmee je je "tropische" tuin kunt opleuken. Dat vervolgens iedereen een eigen smaak heeft, is des te mooier! :thumb_up:

Zal zo ff een fotootje schieten!
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor PalmPat op 05 sep 2013 16:31

Eentje komt er in ieder geval hier! (Vlak voor deze bamboe)
Afbeelding

Vanuit wat verder weg, gaat het geheel mooi op in de tuin (Althans vind ik! ;) )
Afbeelding

Het ding is natuurlijk nog niet af. Alvorens ik de lantaarnpalen ook daadwerkelijk van verlichting voorzie, wil ik de (te) nieuw uitziende constructie nog eerst wat verouderen. Ik denk aan een grauw/bruin vale beits. Daarna voorzie ik de constructies nog van het touw (op de kruisconstructies)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor Benoit op 05 sep 2013 16:41

Super idee! Met de juiste details creër je snel de sfeer die nodig is om exoten tot hun recht te laten komen.
Zelf ga ik voor de Belgische redneck-stijl ;)
IMG_2353.JPG
Benoit
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 15 aug 2013 09:05
0 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor erna op 05 sep 2013 20:52

Patrick, dat is wel mooi gedaan :applaus:

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor jos944 op 05 sep 2013 21:59

Ha. Ik heb mijn oude palmbladeren op mijn houten schuur vastgemaakt. Het lijkt nu net een tropisch dakje. daarnaast heb ik wat houten maskers aan de schuur gemonteerd.

Ook dit geeft een exotische sfeer.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor s.janssen op 05 sep 2013 23:16

Ik vind wel om een echte exotische tuin te crieeren dat er veel meer nodig is dan beplanting. Doe eens gek, bruggetjes over kleine stroompjes, geplunderde paardenkar in de cactustuin of tiki beelden tussen de boomvarens. Iedere beplanting heeft denk ik weer zijn sfeer wat je kan bereiken met inrichting, gemetselde muurtjes, kussens en aparte bestrating in een mediterraanse tuin.

Dat is het leuke aan een exotische of mediterraanse tuin, het hoeft niet ingedeeld te worden volgens bepaalde lijnen, regels ''volgens het boekje''.

Een mooie tuin met een thema vind ik Middenlandse zeetuin Uilenbroek.
http://www.middellandsezeetuin.nl

Op de volgende 2 linken wat leuke tips:

http://www.youtube.com/watch?v=rwg032v5e6o

http://www.youtube.com/watch?v=v7DpNzHaZCw
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor PalmPat op 06 sep 2013 08:44

Een tiki of misschien wel twee, gaan er hier ook komen, zodra ik tijd heb om zo'n ding te uit te hakken/snijden. Tijdens het rondneuzen hier op de site heb ik een paar leuke voorbeelden voorbij zien komen. Die Tiki's waren ook mede de reden, dat ik juist dit topic wilde starten. Ze fleuren de tuin echt op een hele leuke manier op en ze creëren echt die exotische sfeer.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Andere tuin zaken (Verlichting - kunst - bouwwerken)

Berichtdoor Eduard op 06 sep 2013 09:47

PalmPat schreef:Een tiki of misschien wel twee, gaan er hier ook komen, zodra ik tijd heb om zo'n ding te uit te hakken/snijden. Tijdens het rondneuzen hier op de site heb ik een paar leuke voorbeelden voorbij zien komen. Die Tiki's waren ook mede de reden, dat ik juist dit topic wilde starten. Ze fleuren de tuin echt op een hele leuke manier op en ze creëren echt die exotische sfeer.

Wat jammer nou , zit ik op alternatieve verlichting en mogelijkheden te wachten gaat het straks alleen weer over die lelijke dingen, moet er niet aan denken om na iedere hoek zo'n lelijk ding tegen te komen in mijn tuin, die dingen staan ook niet in de natuur, schrik al genoeg van het lelijke volk op straat :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten