Automatisch sproeisysteem...

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor alloo op 05 jun 2014 19:42

Waarom zoveel PVS ???als men lange leidingen moet aanlengen kan men toch veel beter PE darm nemen en die plooien waar ge ze wild hebben,zonder er een bocht (curpe) aan te lijmen,en die darmen zijn in alle maten verkrijgbaar,zou wel wat goedkoper uitvallen denk ik.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor shusui op 05 jun 2014 21:05

Dag Fons, op de plaatsen waar ik mijn materiaal besteld heb is PVC toch altijd een stukje goedkoper dan PE buis. En zo handig vind ik PE nu ook niet, zoals in de pompput bijvoorbeeld, met PVC kan je veel preciezer en fijner werken vind ik.

Ok, je spaart misschien wat uit op bochten, maar T stukken en verloopringen heb je nog altijd nodig en die zijn voor PE een stuk duurder dan bij PVC.
Bijvoorbeeld een 50mm T stuk kost in PVC maar 1,54€ , en 7,66€ bij PE.

En ik ben ook gewoon graag aan het knutselen ;) :lol:

Voor de beregening in het achterste deel van de tuin ga ik waarschijnlijk wel met PE slangen werken, samen met pop up sproeiers, omdat ik daar de kronkelende paadjes moet volgen en dat gaat niet met PVC.

Groeten,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor alloo op 05 jun 2014 22:02

Sven ge moet daarom nog geen dure koppenlingen van PE nemen(en die zijn duur dat weet ik)ik heb hier PE leidingen liggen ,en waar een aftakking is gebruikte ik PVC die ik lijmde,de PVC buis was juist een maat kleiner dan de PE ,de PVC buis recht afzagen (30 cm lang)en de hoeken een beetje schuin vijlen,de PE een beetje verwarmen tot hij een beetje soepel aanvoeld ,het stukje PVC buis insmeren met olie,(ik gebruikte lijnolie)en in de PE darm duwen zo ver ge kunt.En als de greppel goed is aangevuld kunnen deze niet meer uit elkaar gaan.Ik wist nu niet dat PE duurder was dan PVC.want de PE die ik gebuikte was afval van mijn vroegere werk.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor shusui op 05 jun 2014 23:26

Er staat altijd 24/7 continue 4,5 bar druk op de hoofdleiding dus de methode die je daar beschrijft zou ik toch niet durven proberen.

Naar een sproei sector zou ik het misschien wel zo kunnen oplossen, daar komt alleen maar druk op als ik daar water wil geven, en de druk wordt dan ook zo hoog niet want het water kan weg via de sproeiers. Dus merci voor de tip ;)
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Sub T op 12 jun 2014 01:57

Haha knap gedaan sven, grappig om de gelijkenissen te zien. Heb ook een foto teruggevonden van mijn bakje met materiaal :) (zie foto)

Ik had schrik om vaste sproeiers in de perken te installeren, omdat dan de kans bestaat dat wanneer de planten groter worden de sproeiers niet alle grond kunnen bereiken.

Maar langs mijn terras ligt nu het hele perk vol met druppelslang, en dat is toch niet ideaal. In sommige andere gedeeltes van de tuin worden de lagere randen mee besproeid met de gazonsproeiers en ligt achterin het hoge gedeelte wat druppelslang, das veel beter en handiger, en heb je niet perse schors/cocos/cacaodoppen nodig om het te verbergen. Maar voorlopig blijft alles toch effe liggen zoals het ligt :D


Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Krisser op 12 jun 2014 11:35

Voor de kenners nog een snelle vraag.
Aangezien mijn tropsich deel in de tuin (nog) niet zo groot is ben ik op zoek naar een simpele druppel(zweet)slang.

Met een goeie 15m kom ik zeker toe.
Maar als ik zo wat rond kijk zie ik veel verschil in prijs, bv.:
* Gardena 15m = 35euro
* Gardman = 17,50euro
* Tuinadvies.be = 12.50euro

M'n vraag is nu, is er naast het prijsverschil ook een verschil in kwaliteit?
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort slangen?
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Sub T op 12 jun 2014 12:14

Voor zo'n kort stuk is zo'n zweetslang perfekt te gebruiken lijkt mij. Het schijnt dat ze op lange termijn van binnenuit kunnen dichtslibben door kalk in water ofzo, maar als je ze bovengronds hebt liggen kan je dit nog controleren.
Voor in te graven zou ik het persoonlijk niet gebruiken, het werkt wel perfekt maar je weet dan niet voor hoelang.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten