Tegels tussen grind/split en andere vraag

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor Alex Alex op 10 jun 2014 13:55

Hallo,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik langs ben geweest hier. Maar ik zit met een brandende vraag waar ik echt nergens antwoord op kan vinden en zelf ga ik het ook niet redden om een oplossing te bedenken. Dus ik hoop dat jullie creatiever zijn dan ik, of meer ervaring in de tuin hebben dan ik.

Ik heb een pad daar liggen nu oerlelijke klinkers in. Ik heb er zelf recent borders naast geplaatst (palissade) en wil uiteindelijk de klinkers eruit halen, worteldoek erop en dan grind er overheen. Maar, tussen dat grind, wil ik ook tegels hebben liggen. Maar hoe moet ik dat ooit doen? Ik kan toch niet wat grind wegschuiven, beetje zand erop en dan een tegel neerleggen? Of gewoon de tegel op het worteldoek? Heb het wel al eens eerder gezien in een tuin. Maar zou het echt niet weten.

Weet niet of het belangrijk is, maar de tegels die erin moeten zijn graniet (President black gezoet met facet 60x60x3)

En nog meteen maar een vraag. Uiteindelijk heb ik als het klaar is twee bakken met grind (pad even niet meegerekend) waar ik in de ene bak twee palmbomen wil zetten (eentje staat er al een tijdje) en in de andere ook eentje. Zelf denk ik dat zwart split erg siert, maar is het i.v.m de warmte aantrekkende kleur niet wijzer om wit grind te nemen? Wat is jullie mening daarover?

De buren hebben bijvoorbeeld (gewoon een standaard tuin hoor) mijnsplit, maar dat vind ik echt standaard en walgelijk lelijk.
Ideeën en meningen, kom maar op.

Bij voorbaat dank.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor voschke op 10 jun 2014 15:28

normaal gezien als wij stapstenen in de grind leggen doen wij dit als volgt:

allereerst worden de stapstenen gelegd in zand-cement mengsel ( ca 20 cm dik ) bij natuursteen wel trasscement gebruiken ipv gewone dit om vlekken in de tegels te voorkomen. om dit mooi gelijk te krijgen span ik links en rechts van de rij tegels een touwtje op hoogte

als de cement is uitgehard komt eromheen anti worteldoek waarop dan het grind/split aangebracht wordt.

mvg,

Rob
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor Alex Alex op 10 jun 2014 15:33

Bedankt voor je reactie Rob, ik ga hem noteren. Alle tips zijn welkom. Alleen wat ik me afvraag, is het niet vrij omslachtig? Daar bedoel ik mee (hoe leg ik dat uit?) ik woon in een huurhuis dus al zou ik eruit gaan dan wil ik de meeste spullen wel meenemen (gezien de prijs koopt niemand dat van je over) maar als je er cement onder legt, dan word dat toch zo goed als permanent? Of kun je het eventueel alsnog verwijderen.
Niet dat ik van plan ben de eerst komende 40 jaar weg te gaan, maar ik denk graag vooruit (soms iets te ver)

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor palmboomgeert op 10 jun 2014 16:33

dit is dan wel geen antwoord op je vraag, maar ik veronderstel dat je weet dat je verondersteld wordt de woning in de originele staat terug te geven? Dus met klinkerpad?

mvg
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor Alex Alex op 10 jun 2014 17:25

Ja, als de eventuele volgende bewoner het niet wil overnemen dan moet ik weer een ander pad neerleggen. Maar zijn overal wel gratis af te halen stenen te krijgen. Hoeven niet per se klinkers te zijn. Dus een paar grote stenen zal het wel oplossen.
Heb vanmorgen toevallig nog navraag gedaan bij de woningstichting i.v.m ruimte tussen de tegels wat volgens mijn vrouw niet mag. Dit mag ook gewoon. Maar daarom wil ik ze ook eigenlijk zo neerleggen dat mits ik er ooit uit ga, dat ik ze wel mee kan nemen. Want hoe dan ook, ze gaan mee 8-)
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor Rob op 10 jun 2014 22:05

Een goed stabilisatie bed voor de tegels is nodig Alex. Zeker ivm de geringe dikte van je tegels. Anders breken ze gegarandeerd

vwb de palm zou ik me geen zorg maken over de kleur van het grind en de eventuele warmte effecten ervan. Aannemende dat die bakken groot zijn, dan is het effect klein (en eerder positief dan negatief!)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Tegels tussen grind/split en andere vraag

Berichtdoor Alex Alex op 10 jun 2014 22:22

Oke, daar ga ik ook rekening mee houden, noteren we allemaal in een tekst bestandje hier :D (wil goed voorbereid zijn) En de kans dat stenen breken is niet de bedoeling. Zeker niet als ze 70 euro per m² kosten. (President Black gezoet met facet moet het worden)

De bakken zijn de volgende maten: bak 1: 4,70x2,50 (11,75 m²) en bak 2: 3,90 (met een hoekje waar de bakken staan dat word dus een stukje 3,00) x 2,60. Tussen de twee bakken loopt het pad (vrij logisch) en er komt nog een terras(je) achter bak 1. Dat terras zal rond de 2 meter worden, ligt dus onder het raam. Maar volgens mijn vrouw, als ik die zwarte stenen die en zwart split, trekt dat enorm veel warmte aan. Ik wil natuurlijk ook niet dat het helemaal stikheet word aangezien onze voortuin ook op 't zuiden.
Dus of het klein is of groot, dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik vind het erg klein, maar het is al meer dan we hiervoor hadden :)

Bedankt voor je reactie, helemaal super. Hoe meer info/tips hoe beter.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten