Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor s.janssen op 30 sep 2014 23:28

Het is nog vroeg in het najaar maar ik vraag mij af of er al mensen zijn met plannen voor volgend jaar? Wat zal je volgend jaar anders doen qua aanplant staan er nieuwe planten op de planning?

Zo langzamerhand komt de herfst en de winter steeds dichterbij en moeten we ons richten op het beschermen van onze exotische mede-vrienden of het naar binnen halen van planten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor jos944 op 30 sep 2014 23:43

Ik ben zelf nu bezig mijn tuin flink op te ruimen en mijn moerasdeel opnieuw aan het aanleggen met vleeseters.

Ik heb een stuur volkstuin waar ik behoorlijk wat planten aan het vermeerderen ben en ook aan het experimenteren met de vochtbestendigheid van onze subtropen.

Vaak is het vocht de winter ons grootste probleem. Vandaar dat ik in deze kleigrond diverse zaken heb uitstaan. Ik verwacht veel uitval....Maar wat overleeft is echt winterhard in onze winters .
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Rob op 30 sep 2014 23:49

Een van de favoriete topics. Altijd goed om een plan te maken voordat je naar Erica of Putte afreist :lol:

vwb de 'harde zaken zijn er maar enkele zaken
- verlichting, water en elektra weg te werken - zijn te laat in voorjaar aangelegd om nog netjes af te werken
- 2 hardhouten bakken erbij voor Fargesia - hout en Fargesia zijn al aangekomen, nu de tijd nog.
- 1 border dient eigenlijk te worden verbeterd qua bodem.
- 1 werktafel nog te maken, waar ik fatsoenlijk kan verpotten etc.
- Betonnen BBQ afpleisteren. De eerste laag zit erop. Het fijne stucwerk moet nog, alsmede de kleur.
- (Optioneel): een kas(je) in de nabijheid zoeken (<10km, 10-20 m2) voor erbij

vwb Inrichting& Planten - het gekende "waar zal ik die pot dit jaar plaatsen..."
- Nieuwe border finaal inrichten
- Alle potten met harde planten in volle grond & minder potten aan het pad.
- Potten/emmers met niet winterharde planten ingraven
- Specifieke nattere hoeken voor Phyllostachys (zon), Varens en Chamaedorea (schaduw) inrichten
- meer Gember-achtigen, Dahlia, en ander bloeiers - meer kleur
- mogelijk 1 of 2 nieuwe groter Trachy.
- 1 of 2 nieuwe klimmers in de nu wel erg groene klimop schutting (Campsis en Ipomea?)
- Chamaedorea Radicalis in volle grond erbij
- Verplaatsen Chaemarops humilis naar zon.
- (optioneel) Grote Sabal Minor in volle grond (nu in 60L).
- Luzula afvoeren of terugbrengen naar normale proporties - komt nu overal op in pad, grind en borders!

Binnen/zaaien:
- Zaailingen Beter labelen
- Zaaiwerk en zaailingen op een of andere manier catalogiseren (het is nu een puinhoop)
- Nieuwe poging met cocos nucifera zaaien.
- nieuwe soorten palmen zaaien, met name tropisch: vb: Chamadorea, Geonoma, Astrocaryum, Calyptrocalyx

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor erna op 01 okt 2014 11:57

Onze planning bestaat vooral uit het opknappen en verlengen van het afdak.
Er liggen momenteel golfplaten op, en we zouden die willen vervangen door polycarbonaat platen.
Het geheel willen we dan oosters aankleden, met een bar en enkele beelden.

Ik heb het vooral voor draken :roll: ... en ben constant op zoek op Marktplaats - 2e hands enz.
Mijn laatste aanwinst staat op bijgaande foto.
Mocht iemand er eentje teveel hebben kan je mij een plezier doen. :lol:

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC09541.jpg
DSC09541.jpg (87.33 KiB) 6872 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor s.janssen op 01 okt 2014 15:54

Ziet er goed Erna! Ik had dat helemaal niet achter jou gezocht? :)
In Etten-Leur heb je een exotisch tuincentrum (De evenaar) heb je daar al is gekeken?

De plannen voor volgend jaar zijn het verbeteren van de aanplant, ook hier moet ik strenger zijn wat in de volle grond kan, gaat in de volle grond. Het plan is in het vroege voorjaar dat de amerikaanse krentenboom gekapt zal worden waar waarschijnlijk een mooie Trachycarpus fortunei (of wagnerianus) in de plaats zal komen. Dit laatste is echter nog niet zeker omdat mijn moeder nog twijfelt over de grootte maar mijn vader ziet het helemaal zitten. Door het plaats te laten vinden in het vroege voorjaar kan ik veel vaste planten verplaatsen wat hopelijk minste schade brengt aan de beplanting.

De voortuin vond ik dit jaar toch te wilderig en wil de beplanting meer op elkaar afstemmen qua kleur en grootte. Van het voorjaar heb ik als test veel planten wat dichter op elkaar gezet alleen dit is nu uitgegroeid tot een grote wildernis met veel groen en weinig kleuren combinaties. Ook willen we meer kuipen met groepsbeplanting zoals Coleus, geranium, begonia, colocasia en canna, dit veel enorm in de smaak dit jaar.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor peter op 01 okt 2014 19:59

Ik moet een keus gaan maken welke planten blijven ,en welke er weg moeten
Het wordt een probleem met de ruimte ,planten worden groter en groter maar de tuin wordt NIET groter
Er zullen wat citrussen moeten verdwijnen en ook wat cycassen
Maar daar heb ik nog de hele winter voor om een keus te maken
Of de buurman moet komen om te vragen of ik zijn tuin wil hebben ,maar dat zal wel niet
Dat wordt dus een zware winter voor me
peter
 
Berichten: 392
Geregistreerd: 09 dec 2008 20:18
Woonplaats: arnhem nederland
19 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Rob op 01 okt 2014 22:01

peter schreef:Ik moet een keus gaan maken welke planten blijven ,en welke er weg moeten
Het wordt een probleem met de ruimte ,planten worden groter en groter maar de tuin wordt NIET groter
Er zullen wat citrussen moeten verdwijnen en ook wat cycassen
Maar daar heb ik nog de hele winter voor om een keus te maken
Of de buurman moet komen om te vragen of ik zijn tuin wil hebben ,maar dat zal wel niet
Dat wordt dus een zware winter voor me



Hi Peter,
Mocht je besluiten een echte citroen weg te doen, dan weet ik er een eigenaar voor.
No pressure of course, ik laat je gewoon de hele winter bedenken welke reden kan worden aangevoerd om alles toch legitiem te behouden :lol:
gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor lapalmeraie op 02 okt 2014 10:05

Of de buurman moet komen om te vragen of ik zijn tuin wil hebben ,maar dat zal wel niet


:lol:

Hier idem, elke jaar sla ik weer nieuwe plantjes in, maar alles wordt groter en groter wat vooral qua overwintering lastig wordt. De tuin is wat mij betreft af qua aanplanting. Dus op wat lokale verhuizingen na zal er niet veel meer gedaan worden.

Wel wil ik de 2 spots onder de grootste Trachy's plaatsen in het voorjaar.
De bamboe lantaarnpalen maak ik mssn ook dan pas, tenzij ik er eerder tijd voor vind.
Vooral de voetstukken hiervoor ingraven is handiger wanneer de borders nog wat kaler zijn in het voorjaar.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor JmC4c op 02 okt 2014 17:28

Ben van plan om af te kicken volgend jaar :lol:
De uit de hand gelopen hobby, wordt slavernij na een tijdje :tong:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Hebben jullie al plannen voor volgend jaar?

Berichtdoor Jozef op 03 okt 2014 19:58

Ook ik moet nadenken en keuze's gaan maken, hoewel ik de tuin pas vanaf december 2013 heb aangelegd zie ik nu al ruimtegebrek ontstaan. :oops: Vermoedelijk ga ik in het voorjaar afscheid nemen van een multistam trachycarpus. Wat dat betreft ben ik wat te gulzig geweest met het naar huis slepen van alles wat ook maar exotisch is, iets wat anderen hier wellicht herkennen?
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten