Beplantingsplan maken

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Beplantingsplan maken

Berichtdoor s.janssen op 15 dec 2014 16:29

Maken jullie weleens gebruik van een beplantingsplan of doe je wel is ideeën op in andere tuinen (of boeken) en hoe vertaal je dat naar je eigen tuin?

Met zo'n enorme hoeveelheid planten is het een ware kunst om alles mooi te verdelen over de border zonder dat het een rommelig geheel wordt.
Ik doe bijv. veel ideeën in de tuin van Will Giles (bekend van het boek the New Exotic garden) of natuurlijk op dit forum. Ik wil bereiken in eigen tuin een prachtige kleuren combinaties vol met exotisch aandoende planten gesorteerd op grootte, kleur en natuurlijk de eisen van de plant zelf. Ik hou van die tuinen waar je als het ware naar toe wordt getrokken.

Dit jaar heb ik op gevoel de borders beplant en niet echt een serieus beplantingsplan gemaakt. Voor de tuin in 2015 ben ik dit wel van plan en ik hoop hiermee een beter ingedeelde tuin terug te krijgen. Dit jaar vond ik persoonlijk de voortuin te vol zodat je niet meer vanuit huis de straat op kon kijken, 1 van de wensen van mijn ouders bijvoorbeeld. In onze voortuin staan 3 wilgjes op stam die ook niet weg of verplaatst mogen worden. Dat betekent dat je hiermee rekening moet houden in je beplantingsplan en in de praktijk zitten die dingen altijd in de weg. Ik wil volgend jaar proberen om het in het midden een doorkijk te maken met lagere beplanting en aan de zijkant wat hoger.

Maken jullie in het begin gebruik van een beplantingsplan?
Bijlagen
fotodaktuin.jpg
fotodaktuin.jpg (117.91 KiB) 5621 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 dec 2014 16:59

Mooi om te lezen dat je goed nadenkt over de ordening van het geheel en dat je te rade gaat bij voorbeelden van andere tuinaanleg. Vaak vind ik het jammer dat veel tuinen zo'n rommeltje zijn. Het een en ander valt eenvoudigweg te voorkomen door even van te voren een plan op te stellen en/of een tekening te maken over hoe je het wilt hebben en welke kleurschakeringen je voor ogen staan.

Voor het oog werkt het het beste als je het grote spul meer naar achteren zet. Misschien is dat wat cliche en saai, maar ik heb nog geen goede voorbeelden gezien waar klein en groot door elkaar spannend werkt. Maar misschien kunnen anderen daar voorbeelden van laten zien.

Probleem is wel dat groot in het begin klein is en dat je dus moet gaan nadenken over groeisnelheid en uiteindelijke hoogte van je planten.

Zo staan in mijn tuin de palmen achteraan, ook al zijn ze kleiner dan de rest van de planten. Wel had ik in gedachten dat de kleine planten achterin uiteindelijk de anderen zouden inhalen qua grootte. Hier ging dus zeker een planning aan vooraf. Wel ben je voor het uiteindelijke resultaat een flInk aantal jaren verder.

Ook daar moet je rekening mee houden.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor lapalmeraie op 15 dec 2014 20:17

Ik vind juist dat je het zicht wat moet breken.
Een tuin waarin je alles in één oogopslag ziet, dat trekt zelden aan.
Dat hoeft niet persé heel drastisch, op bovenstaande border schept de border dit effect.
Daar wil je gewoon even omheen, om zeker te zijn dat je niets mist ;)

Ik maak vooral een tekening voor nieuwe borders. Dan schets ik grofweg om te zien wat ik waar zou kunnen zetten. Ook gebruik ik wel eens fotoshop om een foto van Google vd volwassen plant over een bestaande tuinfoto heen te plakken om direct het resultaat tov de standplaats te bekijken. :)

In het verleden maakte ik ook wel overzicht foto's van de borders omdat je in de winter een deel soms weer vergeet. Zo ontdekte ik eens na het aanplanten van een Japanse mispel dat ik daar eerder al Hosta had gezet :fluiten: Vergeten!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor JmC4c op 15 dec 2014 22:33

Ik maak zo mijn plannen in mijn hoofd.
Door eerst heel lang in de tuin rond te dwalen, vind ik de geschikte plaats.
Evenals het bekijken van vele info en albums.
Sommige planten kunnen je versteld doen staan, hoe ze naar licht groeien en dus veel hoger worden dan je zou kunnen denken.

Ik heb zo mijn echte favorieten die in elke border moeten voorkomen, dus kan ik hier speels mee omgaan , om de ene border te bekleden met andere dingen.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor s.janssen op 15 dec 2014 22:54

Ja zo doe ik het zelf ook hoor, ik was zelf gewoon is benieuwd hoe een beplantingsplan hierbij kan helpen. Ik ben zelf ook echt een beginner en elke keer leer je weer wat bij. Zo heb ik dit jaar bepaalde planten dicht op elkaar gezet, volgend jaar doe je dit weer anders ;)

Je wilt zoveel, maar in praktijk werkt dat vaak anders :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor Rob op 16 dec 2014 00:45

Mijn laatste plan dateert van 10 jaar terug, en dta was behoorlijk saai.
Tegenwoordig doe ik hetzelfde als JM; ik dwaal graag rond (alleen gewapend met een snoeischaar en/of een zaailing of losse potplant en bedenk ter plaatse wat kan werken en wat niet.
Experimenteren is hierbij een must: ik heb bijv al drie jaar Dracaena in de buitenborders

'Vol' is voor mij geen issue. Sterker nog: Het is realiteit en de doelstelling om juist een jungly feel te bereiken. daarin staan zelfs vaak planten onder anderen, grote voor kleintjes etc. ... het juist niet 100% door de border heen kijken is ook een doelstelling...
Niek heeft ook een sterk punt: het onderbreken van zichtlijnen is voor mij een noodzaak: het creëert nieuwsgierigheid: mijn schoonpaps loopt bij ons thuis altijd direct naar buiten vermits het weer dit toelaat omdat ie ergens iets denk te zien, maar niet alles kan zien vanuit de living.

Voor mij is het beter om een plan te maken naar bestaande tuin, zodat ik weet wat ik vorig seizoen had ;)
Daarvan kun je dan aantekenen wat wel en niet werkte.
De grootste uitdaging is voor mij juist kleurgebruik. Ik ben er heel matig in.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor batdah op 16 dec 2014 01:26

Globaal.... :oops:

Ik (of we) bepa(len)al eerst de stijl....al dan niet zelf...of met een opdrachtgever/ster..

Vervolgens brainstormen wat past en wat moet passen..(de wensen/eisen/mogelijkheden) uiteraard is de stijl bindend..en de eventuele kleur(meestal wel) voorkeur mits dat van toepassing is..

Ik of we kijken en schatten de mogelijkheden in..maken een voorlopige indeling...

De voorlopige indeling wat laten inwerken..geef het tijd..later uitwerken..

Laat ik zeggen dat ik bijna altijd vanuit een plan werk..(behalve bij mijn eigen tuin)..

Rust en vooral eenheid is belangrijk...diversiteit,spanning maar beslist geen ratjetoe..het dient steeds harmonieus te zijn ongeacht de voorkeur..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[url=http://s1224.photobucket.com/user/batdah/media/pelargoiniumpeltatumWico-1.jpg.html]Afbeelding
[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 dec 2014 01:50

Mooi, dat roze-wit-groen kleurenspel ...! Mooi concept waarover is nagedacht. I like it. Geeft een prachtige Mediterrane look.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor batdah op 16 dec 2014 01:56

Dit zijn wat oudere plaatjes van m'n achtertuintje..je ziet meteen wat ik voor ogen had....de stijl..thanks..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor s.janssen op 16 dec 2014 14:53

Erg leuk gedaan, ik ging enorm twijfelen of je geen foto's had gemaakt van een vakantie huis in Spanje o.i.d. ;)


@Rob, Ik ben het volledig met je eens! Leuke aan deze hobby is dat er geen regels zijn, alles mag en kan ;) Zo wil mijn ouders graag overzicht in de tuin en alles in 1 opslag kunnen zien. Soms moet je dat doorbreken en gewoon een grote banaan o.i.d. neerzetten ;)

Een beplantingsplan is leuk als je van begin af aan iets op moet bouwen maar als je al planten hebt staan dan wordt het lastiger. Soms moet je iets gewoon doen en bevalt het niet dan doe je het jaar er op het weer anders.

Eigenlijk zijn we met zn allen gewoon eigenwijs ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten