Beplantingsplan maken

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 dec 2014 16:15

Het een en ander is een kwestie van persoonlijkheid en smaak. Zo vond ik die exotentuin in Engeland die te zien was in de Great British Garden Revival een ongelofelijk lelijk zooitje, terwijl een ander het juist een erg spannnende jungle vond, waar hij/zij elke keer weer een nieuwe ontdekking doet.

Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Gelukkig maar. Het is een beetje Romantiek versus Verlichting. De Engelse Romantici vonden die cerebrale tuinarchitectuur van de Fransen ook maar niks.

Voor allebei valt wat te zeggen, ook in de kunst. Zonder passie en vrijheidsdrang wordt al dat strakke veel te steriel, maar zonder temperende rationaliteit wordt 'Gefühl, Gefühl und wieder Gefühl' erg vermoeiend op de lange duur.

Je vriendin vindt het zelf ook prettig als ze af toe tot de rede gebracht wordt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor s.janssen op 16 dec 2014 23:12

Ja ik vond persoonlijk de aflevering helemaal geweldig, ik zal het zo willen ;)
Voor ieder wat wils, en dat is maar goed ook ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor batdah op 16 dec 2014 23:24

s.janssen schreef:(



Een beplantingsplan is leuk als je van begin af aan iets op moet bouwen maar als je al planten hebt staan dan wordt het lastiger. Soms moet je iets gewoon doen en bevalt het niet dan doe je het jaar er op het weer anders.

Eigenlijk zijn we met zn allen gewoon eigenwijs ;)



het is idd het makkelijkste als je met een lege tuin kunt starten..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor Eduard op 16 dec 2014 23:40

Of als je in hoofdzaak met potten werkt kun je schikken naar believen, ieder jaar volgen foto's en kun je nieuwe plannen maken voor volgende lente, een enkele plant maakt dan al een groot verschil, alles wat vaststaat [volle grond] ben je aan overgeleverd, als men goede keuzes maakt qua standplaats ;) is dat niet erg.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor wsnbm op 17 dec 2014 13:24

Mocht je een compleet nieuwe tuin tot je beschikking hebben, of er komt ruimte vrij door casualties, dan is het handig om zo een plan te maken.

Ik maak ieder jaar plannetjes wat ik nog wil doen of veranderen.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor Sub T op 17 dec 2014 17:25

Ik raad iedereen aan die zelf zijn tuin wil ontwerpen, om een tekening te maken schaal 1/100 met daarop het huis en eventueel blijvende zaken zoals oprit, bestrating en andere bouwsels. Eenmaal je dit hebt is dit heel handig voor ideeën op uit te tekenen enz.
Of bijvoorbeeld vorig jaar wilden we een speeltoestel plaatsen, even uittekenen op 1/100, uitknippen en je kan ermee schuiven op je tekening.
De planten zelf blijven moeilijk om de uiteindelijke grootte goed in te schatten, maar het is sowieso een heel praktisch hulpmiddel vind ik.

Waar ik de laatste tijd veel inspiratie uit haal is uit de aquaristiek! De richtlijnen om een mooi hollands of nature aquarium in te richten zijn heel boeiend vind ik, zoals de combinaties van bladvormen, het gebruik van de "gulden snede" om de ideale plaats van de blikvanger(s) te bepalen, gebruik van kleuren, kijkrichting, enz. Al deze technieken zijn perfekt bruikbaar om een perk heel mooi te beplanten.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor batdah op 17 dec 2014 23:55

Ik heb speciaal de afleveringen van BBC 2 TGBGR nog eens terug gekeken waaronder ook de episode(ik meen 8) met James Wong..
Wat me opvalt bij veel Jungle gardens is dat men vanalles door elkaar plant ik persoonlijk vind dit onrustig en rommelig..zeker omdat de toegepaste planten uit verschillende typen van stijlen komen..voor de rust zou ik persoonlijk me consequent bij een stijl houden en wat vaker terugkomen met dezelfde planten..veel tuinen bevatten zoveel variatie(overal eentje van) dat het een zg rariteitenkabinet/plantenverzameling is geworden dit oogt onrustig en rommelig..

Ook mbt de toepassing van kleuren zou je beter grote contrasten gaan vermijden..zeker bij buurplanten die tegelijkertijd bloeien..of met gekleurde bladeren..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor s.janssen op 18 dec 2014 00:18

Houdt er wel rekening mee dat onze hobby enorm breed is. Wat ik vooral een uitdaging vind en echt mooi vind is als je een tuin binnen komt je het gevoel hebt niet in Nederland of België te zijn. Je waant je echt in een ander land zeg maar ;) Of dit nou vol met palmen en bananen staat of een Japanse tuin met bamboe, dat maakt niet uit. Er zijn zoveel mogelijkheden dat er voor ieder wat wils is ;)

Ik vind het juist zonde als mensen niet gaan spelen met de inrichting, combinaties maken van beplanting of objecten toevoegen aan de tuin om de sfeer te krijgen. Of gewoon je tuin vullen met plastic potten, kijk is hoeveel planten ik heb? Dan kan je van mij net zo goed een postzegelverzameling beginnen, ook die heb je in dit soort planten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor jos944 op 18 dec 2014 04:25

Ik had vanmiddag een heel mooie tekst klaar staan met punten waar op te letten.
Een verkeerde klik en ik was alles kwijt :oops:
2 tips die ik wel nog wil meegeven zorg voor verdwijnlijnen en zicht lijnen.
zichtlijnen zijn makkelijk uit te leggen Voorbeeld ik heb een vijgenboom geplaats die zomers het licht wegneem van een lantaarnpaal van de gemeente. Ik heb een appelboom staan om inkijk van de buren te voorkomen.
Dit werkt alleen op de plek van het terras.

Verdwijnlijnen zijn een ander verhaal.
dit is wat moeilijker uit te leggen.
Maar goed ik probeer het. Vanvaf mijn terras is het einde van de vijver niet te zien. Gevolg is dat het lijkt dat de vijver oneindig ver doorgaat. Vanuit mijn achterterras is het begin punt van de vijver niet te zien...Kortom nieuwsgirigheid ...Waar komt al dat water vandaan.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Beplantingsplan maken

Berichtdoor StefanH op 28 dec 2014 22:54

Persoonlijk zou ik altijd rekening houden met het geraamte van de tuin, zowel qua winterhardheid als qua 'winter interest'. Zorg ervoor dat je na een strenge winter niet tegen een kale tuin aan zit te kijken als je minder vorstbestendige exoten het loodje hebben gelegd. Neem daarnaast een selectie aan planten met 'winter interest', denk daarbij aan gekleurde stammen, wintergroene planten en winterbloeiende planten maar ook aan versiering zoals (half)verharding en 'kunst'. Voordeel hiervan is dat zowel de tuinfauna als jijzelf profijt hebben. Zij hebben winterse schuilmogelijkheden tegen de koude en bovendien kijk je zelf niet tegen een leeg modderveld aan.

Een ander aspect is de verhouding tussen verharde en onverharde ondergrond. Ideaal voor een stadstuin is 2/3 onverhard (beplanting/halfverharding) en 1/3 verhard (terras/tuinhuis) om zowel het bodemleven als de waterregulerende functie optimaal te benutten. Het voorkomt 'overstromingen' en indirect de stijging van de lokale rioolbelasting omdat anders al het water via het riool dient te worden afgevoerd.
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten