Bouw van de nieuwe plantenkas

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor draco op 09 jan 2015 11:09

Nadat we in augustus 2006 waren verhuisd naar ons nieuwe onderkomen, moest er voor de kuipplanten een overwinteringsruimte voor de kuipplanten worden gerealiseerd. Tijd genoeg zou je denken om dit voor de winter te doen slagen. Het ontwerp, vergunning en afspraak met bouwer waren inmiddels geregeld en de kas zou eind september gereed kunnen zijn. Toen begon de buurman, die aanvankelijk geen bezwaar aangaf, tegen te sputteren omdat volgens hem de kas zijn namiddagzon zou verstoren en bovendien de waarde van zijn huis negatief zou kunnen worden beïnvloed. Hij tekende bezwaar aan bij de gemeente dat werd afgewezen. Daarna wende hij zich tot de bestuursrechter met het verzoek om de bouw op te schorten. Bij de zitting liet hij het afweten en omdat hij had nagelaten griffierechten te voldoen, werd het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard. Door de onstane onrust en oponthoud begon de Duitse kasbouwer moeilijk te doen over het ontwerp, de dakhelling zou te steil zijn en niet-uitvoerbaar en door de vertraging was de offerte niet meer van toepassing, materialen waren duurder geworden etc... Kortom ik zat in de tang, want de tijd begon te dringen met een horde kuipplanten buiten en de winter in het verschiet. Als noodoplossing had ik inmiddels een tunnelkas geplaatst. Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en werd de kas half december 2006 in 3 dagen op de fundering geplaatst.
Bijlagen
Tuinkas1.jpg
Tuinkas1.jpg (46.55 KiB) 5523 keer bekeken
Tunnelkas1.jpg
Tunnelkas1.jpg (97.97 KiB) 5523 keer bekeken
Tunnelkas2.jpg
Tunnelkas2.jpg (97.27 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas2.jpg
Tuinkas2.jpg (85.02 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas3.jpg
Tuinkas3.jpg (84.43 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas4.jpg
Tuinkas4.jpg (49.08 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas5.jpg
Tuinkas5.jpg (72.47 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas6.jpg
Tuinkas6.jpg (53.52 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas7.jpg
Tuinkas7.jpg (100.58 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas8.jpg
Tuinkas8.jpg (105.47 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas9.jpg
Tuinkas9.jpg (80.24 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas10.jpg
Tuinkas10.jpg (102.02 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas11.jpg
Tuinkas11.jpg (84 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas12.jpg
Tuinkas12.jpg (94.75 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas13.jpg
Tuinkas13.jpg (101.07 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas14.jpg
Tuinkas14.jpg (83.4 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas15.jpg
Tuinkas15.jpg (67.85 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas16.jpg
Tuinkas16.jpg (112.14 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas17.jpg
Tuinkas17.jpg (84.45 KiB) 5523 keer bekeken
Tuinkas18.jpg
Tuinkas18.jpg (95.71 KiB) 5523 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor Hitch op 09 jan 2015 11:38

Wauw! Mooie serre heb je daar zeg. :thumb_up:
Hoe verwarm je deze?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor Eduard op 09 jan 2015 11:39

Indrukwekkend Han, mooie reportage :thumb_up: Lekker hè als je plannen worden gedwarsboomd! Komt mij bekend voor, wat het ergste is is de stres die je ontwikkeld bij dit soort tegenwerking, niet goed voor de gezondheid, heb ook zo mijn ervaringen met buren en afwikkelingen van zaken :fluiten:
Ik heb mijn grote serre zelf gebouwd, niet zozeer omdat die er moest komen [het plantenbestand was toen nog gereduceerd] maar omdat er mensen waren die hun afval wel eens in mijn tuin gooiden :( onder aan mijn tuin ligt een brandgang die voor alle bewoners toegankelijk moet zijn, ik had toen ook nogal wat bomen en struiken en dat zagen sommige lieden schijnbaar niet zitten en gooiden uit ongenoegen hun afval in mijn tuin, ik was al bezig met het plan een serre te plaatsen maar bedacht toen een grote te bouwen bijna over de volle breedte van de tuin [ daar is die het smalst] en zou ik gelijk het zicht ontnemen van de brandgang naar mijn tuin, het bleek een gouden zet te zijn, kreeg geen afval meer had ruim plek voor de plantjes en kon zelfs nog een dansje maken tussen de plantjes ;) alleen duurde dat niet lang, ruimte bied perspectief en zo groeide het plantenbestand gestaagd en moest 3 jaar later een extra serre gebouwd, de rest zal bekend zijn die stond ook snel vol, gelukkig ben ik tot inkeer gekomen :roll: en bouwen we nu langzaam af, het is een heel interessante hobby maar soms moeilijk in toom te houden.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor lapalmeraie op 09 jan 2015 12:24

Jemig wat een gedoe maar het resultaat is ernaar. :thumb_up:
Prachtige inhoud ook :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor draco op 09 jan 2015 12:35

Jawel Eduard die ommekeer in het denken heeft ook bij mij ingezet. 'Less is more' is nu het thema. Ik koop nog zelden planten en de selectie is strenger geworden. Voor het eerst kon ik deze winter mijn kuipplanten kwijt en is er zoals je zegt in de kas zelfs nog ruimte voor een 'rondedans'. In het vorige huis waarover ik onlangs berichtte, moest ik bijna jaarlijks de overwinteringsruimte uitbreiden zodat ik weer 18 m2 extra ter beschikking kreeg, de zolder, de garage met een opgebouwde verdieping met daklichten en vervolgens de aanbouwkas. Aan het eind van het seizoen zat ik alweer krap in mijn jas. Tenslotte was in de zomer elk beschikbaar plekje in de tuin en op straat bezet met kuipplanten en was het een zondagse bezienswaardigheid in de buurt.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jan 2015 14:01

Mooi om de bouw te zien, Han. Toen ik er vorig jaar was, had je hem al aanmerkelijk voller dan op de foto ;) Wat een werk nog om zo'n fundering te leggen. Maar het resultaat is er wel maar! Mooie kleur ook.

Heeft de bouw van een serre ook zo'n fundering van node? Ik ga namelijk volgend jaar tussen de drie muren van mijn achterwoning in Ermelo een glazen wand laten plaaten met een glazen overkapping. Er is daarvoor maar 1 wand nodig. Zo creeer ik een flinke (iets van 10 m lange) muurkas. Daar kun je flink wat plantjes in wegstouwen.

Maar als daar ook zo'n fundering voor nodig is kan dat financieel nog wel eens uit de klauwen lopen.... Awel, we moeten dan eerst maar een offerte aanvragen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor Jozef op 09 jan 2015 14:12

Hoi GHP, mijn tuinhuis staat ook op een fundering, die heb ik zelf aangelegd. Zou dat een optie voor je zijn?

Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor ikpatje op 09 jan 2015 14:40

Wow super tuinkas , wat kan een mens tegen zo een mooi bouwsel hebben.
ikpatje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 17 aug 2014 15:30
Woonplaats: B-Limburg
2 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor draco op 09 jan 2015 15:06

Gouden HandPalm schreef:Mooi om de bouw te zien, Han. Toen ik er vorig jaar was, had je hem al aanmerkelijk voller dan op de foto ;) Wat een werk nog om zo'n fundering te leggen. Maar het resultaat is er wel maar! Mooie kleur ook.

Heeft de bouw van een serre ook zo'n fundering van node? Ik ga namelijk volgend jaar tussen de drie muren van mijn achterwoning in Ermelo een glazen wand laten plaaten met een glazen overkapping. Er is daarvoor maar 1 wand nodig. Zo creeer ik een flinke (iets van 10 m lange) muurkas. Daar kun je flink wat plantjes in wegstouwen.

Maar als daar ook zo'n fundering voor nodig is kan dat financieel nog wel eens uit de klauwen lopen.... Awel, we moeten dan eerst maar een offerte aanvragen.


Je zit waarschijnlijk op zandgrond Jan, dan kun je met een eenvoudige fundering volstaan, rondom een sleuf graven van 60 cm diep, een bekisting plaatsen met wapening, een cementmolen huren en de fundering volstorten met cement. Eventueel kun je in de opzet een vloer meenemen met een laag isolatiemateriaal eronder (platen van 5 cm dik). Bij een aansluitende muurkas is het belangrijk om de stabiliteit van de ondergrond te kennen (sonderingsrapport bij gemeente opvragen), omdat verzakking ten opzichte van de bestaande bouw scheuren kan veroorzaken. Bij mijn eerste aanbouwkas eveneens op kleigrond was dit niet goed onderkent en scheurde het aansluitende tegelwerk. Een plastische verbinding kan dit euvel eventueel ondervangen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Bouw van de nieuwe plantenkas

Berichtdoor p e t e r op 09 jan 2015 15:10

Een leuke overwinteringsruimte :thumb_up:
Welk is de hoogte van je nok en van je zijwanden?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron