Tuininrichting: een "on-going process"

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 maart 2015 12:47

Een tuin inrichten doe je niet in 1 seizoen, maar is vaak meerjaren werk. Elk jaar bedenk je weer iets nieuws om de tuin uit te breiden en te verfraaien. Voor mij is dat een van de leukste facetten van het tuinieren: niet zozeer het spitten en het planten zelf, maar het bedenken van nieuw plannetjes, 's avonds, met een potje bier in de hand.

Dit jaar een tweede uitsparing gegraven in het gazon. Hier ga ik het proberen met exotische struiken en bomen.

Afbeelding

Heb er alvast een Trachycarpus 'New Form' hybride in gezet, die ik van Han (Draco) heb kunnen overnemen. Het is bij elk loopje door de tuin weer genieten van zijn mooie bladeren met de 'princeps' zilveren onderkant.

Ook staat een Nerium oleander en een Weigela er al in. Volgende week meer plaatjes van de uitsparing, met meer exotische struiken.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor Jozef op 21 maart 2015 14:16

Fijne eerste keuze. Benieuwd naar je vervolg. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor Gouden HandPalm op 22 maart 2015 13:51

Jozef, wat bomen betreft gaan er nog een Cercis canadensis en een Lagerstroemia Indica in die het misschien wel trekken in ons klimaat.

Verder flink wat exotische struiken die wel beschermd moeten worden (foto's volgen). Bij milde winters zoals de afgelopen twee, kan het wel met een deken en een dekzeil. Worden de winters strenger dan is zo'n ronde uitsparing wel te beschremen met een warmtekabel.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor Jozef op 22 maart 2015 22:31

Fotos zijn altijd welkom GHP. :thumb_up: Leuk om je tuin in ontwikkeling te volgen. Eens kijken wat jij er met al je kennis en ervaring van gaat maken.
Gr. jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor Gouden HandPalm op 28 maart 2015 13:28

De uitsparing in het gazon is nu opgevuld. Het is altijd een gok hoe het een en ander gaat groeien, maar hopelijk is een goede verdeling gemaakt door de bomen achterin te zetten.

De planten die ik bij de kweker heb besteld kan ik helaas niet allemaal identificeren. Ze waren niet allemaal gelabeled. Op het subforum 'Plantenidentificatie' zal ik daar wat foto's van plaatsen. Misschien dat jullie er al wijs uit kunnen worden.

Hier alleen de foto's van de planten waar de naam bekend van is.

Eerst een foto van het geheel >>>>

Afbeelding


Foto 1 Cercis canadiensis (uit zaad opgekweekt. Yes, gelukt! ) >>>>

Afbeelding

Foto 2 Grewia occidentalis >>>>>>

Afbeelding

Foto 3 Camellia japonica >>>>>>

Afbeelding

Foto 4 Lantana camara >>>>>>

Afbeelding

Foto 5 Pandorea jasminoides >>>>>

Afbeelding

Foto 6 Dipladenia sanderi >>>>>>

Afbeelding

Foto 7 Asclepias tuberosa >>>>>

Afbeelding

Foto 8 Solanum rantoinetti >>>>>>>>

Afbeelding

Foto 9 Plumbago capensis >>>>>>

Afbeelding

Foto 10 Cestrum newellii >>>>>>

Afbeelding

Foto 11 Tibouchina >>>>>>

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor draco op 28 maart 2015 14:03

Een mooi resultaat. Ik neem aan dat ze niet allemaal bestemd zijn voor een permanente plek in de tuin en 's winters de toekomstige kas in gaan? Plumbago auriculata (syn. capensis) heb ik al enkele jaren als kuipplant en die laat zich maar moeilijk bedwingen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Tuininrichting: een "on-going process"

Berichtdoor Gouden HandPalm op 28 maart 2015 16:33

Ik ga proberen of ik ze door de winter kan trekken, Han. Eerst met dekens en dekzeil en als de mussen echt van het dak vallen met warmtekabels.

Voordeel is dat er ook best een paar mogen sneuvelen. De meeste struiken en bomen zijn wel te stekken. Een stekje is makkelijk binnen in leven te houden.

Wat bedoel je met dat de Plumbago zich moeilijk laat bedwingen? Lastig plantje wat vorst betreft?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten