Polycarbonaat platen

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Polycarbonaat platen

Berichtdoor Jane op 27 maart 2015 13:12

Hallo allen,

Zijn er hier mensen, die ervaring hebben met een transparant dak boven een dergelijk systeem?

Is het lekvrij te krijgen met polycarbonaat en hoe gaat dat precies in zijn werk? Met T- of H- profielen?

En alhoewel minder fraai; is dat ook te realiseren met lichtdoorlatend golfplaat?

Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips en het meedenken.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor draco op 27 maart 2015 14:57

Het lijkt mij dit het mogelijk is bij niet te brede panelen (50-60 cm) en een glooiende dakhelling voor de afwatering. Je kunt T-profielen nemen met een afdeklijst en de platen met siliconenkit of rubbers afdichten. Voordeel van golfplaat is dat deze makkelijker waterdicht kunt aansluiten. Je kunt ook uitgaande van de huidige situatie een aantal lichtkoepels monteren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor Jane op 27 maart 2015 15:09

Dank je Han.

Is de kans op lekkage bij meer verbindingen niet groter?

Op dit moment zit er een inferieure kwaliteit antracietkleurig golfplaten dak op. Het lijkt wel karton. De montage was niet te doen, omdat het geheel het gewicht van mijn echtgenoot niet kan dragen en hij ook niet kan zien waar hij precies iets monteert.
Het is te gammel voor een lichtkoepelidee.

Wellicht, dat een stevig transparant golfplaatje de beste uitkomst biedt...
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor Grad85 op 27 maart 2015 15:33

Weet niet of er de hele dag zon op staat,maar zou daar zeker rekening mee houden,word namelijk bloedheet [ spreek uit ervaring ]
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor draco op 27 maart 2015 17:19

Golfplaten hebben een goed draagvermogen en kunnen overlappend worden gelegd zoals bij dakpannen. Ze moeten met bouten en beugels op de draagbalken worden bevestigd. Het is niet de mooiste oplossing maar de constructie is betrekkelijk eenvoudig. Polycarbonaat toont wat beter en een glazen dak oogt het mooist maar vergt een zwaardere constructie met veiligheidsglas. Als het afdak aan de zijkant open blijft zal het met de warmte wel meevallen. In de kas hier wordt het met de deur open hooguit 35 °C en je wilt tenslotte tropische exoten kweken ;)

(een willekeurig voorbeeld van een dakprofiel) http://www.dakwerken-mariman.be/panelen ... -1000.html

of de bekende golfplaat http://www.dakplaten-discount.nl/Lichtp ... Golfplaten
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor Grad85 op 27 maart 2015 21:35

In de kas hier wordt het met de deur open hooguit 35 °C en je wilt tenslotte tropische exoten kweken ;)

Dat word niet geschreven,of heb ik daar overheen gekeken??
Ik zie daar 2 stoeltjes met een tafeltje staan 8-)
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor Jane op 30 maart 2015 09:30

Ah... kijk, het materiaal van die link is nog wel om aan te zien. Dat had ik nog niet gezien.
Alleen de ronde vormen kende ik.

Het bouwsel staat niet de hele dag in de volle zon. Het staat weliswaar op de Zuidwesten, maar door de bebouwing er omheen, valt de zon daar reuze mee. Het is de donkerste plek van mijn tuin. Daarbij komt, dat ik hier eigenlijk ook niet thuis hoor en ben geschapen voor de tropen :mrgreen: Dus laat die 35 graden maar komen......

Het is de bedoeling dat we er 's zomers kunnen zitten en de zijkanten wat constructie betreft open blijven. Bovendien zal er een toonbaar setje komen te staan. 8-)

In de winter zet ik daar mijn -6/-13 groep neer, zodat ze lekker droog staan en het is vlakbij de achterdeur, zodat ik ze bij echte horrorwinters snel en makkelijk naar de garage kan verplaatsen. Alhoewel alles mooi groen is gebleven op dat relatief donkere plekje, zou meer licht; ook in de winter daar meer dan welkom zijn.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor draco op 30 maart 2015 12:09

Je kunt het 's winters zo nodig ook met plasticfolie afdichten voor extra beschutting.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor erna op 30 maart 2015 12:34

Golfplaten moet je inderdaad overlappen, maar in die overlapte stukjes wordt het snel groen en bruin, en het ziet er na een winter niet meer mooi uit. Bij ons worden die golfplaten dus binnenkort vervangen door polycarbonaat platen.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Polycarbonaat platen

Berichtdoor Jane op 31 maart 2015 13:18

draco schreef:Je kunt het 's winters zo nodig ook met plasticfolie afdichten voor extra beschutting.


Dat was ook het plan voor de extra bescherming. Moet er geen storm komen zoals vandaag.
Het dak ligt er inmiddels half af. Enerzijds jammer, omdat de planning voor vervanging wat later in het seizoen was bedoeld, anderzijds heb ik nu wel meer licht :mrgreen:
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten