Worteldoek of geen worteldoek...?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 jun 2015 16:10

Hi vrienden,

Ik zit met een dilemma en had graag jullie mening eens geweten om me te helpen met een keuze te maken...
Ik heb dit jaar een grote border bijgemaakt (foto's volgen zodra ik wat meer tijd heb... :oops:) en hierin staan alleen en voornamelijk maar palmbomen en enkele blijvende bloemen/planten. Dus hierin moet ik niet elk jaar weer ingraven of uitsteken enz... :thumb_up: Als bodembedekker ga ik hier nu donkerkleurige 'split' voor gebruiken, de Big Bag is net geleverd :happy_thai: Deze keuze heb ik gemaakt om het voordeel te hebben dat de donkerkleurige steentjes goed warm worden van de zon en zo dus meer bodemwarmte kan creëren en ook langer vasthouden... Ideaal voor de palmen ;)
Nu zit ik erg te twijfelen om wel of niet worteldoek te gebruiken onder het split ? Wel omdat dat het onkruid dus veel beter zal tegen houden en de steentjes ook nooit met de grond gemixt kunnen geraken enz... Maar langs de andere kant gebruik ik het liever weer niet omdat ik vrees dat door het doek er geen contact meer is met de grond en dus zo de warmte veel minder kan overgedragen worden aan de grond... Ook lijkt me zo'n doek verstikkend te werken of heb ik het mis ?? :onzeker: En hoe zit dat met water doorlaten enz... ?? :onzeker:

Dus het dilemma, wel of niet worteldoek gebruiken ?? Ik neig nu meer naar het split rechtstreeks op de grond te storten, ik ga er niet meer in graven of zeer zelden, kans is er wel dat ik soms eens over de steentjes zal lopen e.d. Graag jullie mening een keer aub, Thx ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2015 16:17

Ik zou het doen maar met telkens een beetje vrije ruimte aan de voet van de palm, struik etc.
Voor de warmte overdracht vrees ik totaal niet, vocht zou er ook wel doorheen zakken als er geen te groot verloop is. Enkel de voedingsstoffen kunnen lastiger door. Vandaar rond de voet gewoon vrij laten.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor palmgek op 17 jun 2015 17:44

Zou het ook doen Dimi!
Ik heb hier rondom de Butia ook split liggen op worteldoek. Zoals Niek al aangaf ruim rondom de voet van de stam open knippen. Niet zozeer vanwege de voedingstoffen, deze moeten toch eerst in het water oplossen om opgenomen te worden. Echter wel zodat er voldoende zuurstof bij kan.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor Eduard op 17 jun 2015 19:07

Heb het ook gelegd in bijden borders, doek is ook zwart en ja om de vaste planten een gedeelte vrijhouden zoals eerder aangegeven, zo heb je bijna geen omkijken meer naar wildgroei in de border, succes Demi ;)

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor Rob op 17 jun 2015 22:13

Gewoon doen Dimi.
Hier onder de grote Jub ook het gewone zwarte spul - al 3 jaar nu.
Die troep ademt prima, en laat ook water door dus das alvast geen issue.
Het enige nadeel dat ik ondervind is niet van het worteldoek, maar van het split zelf: het gewicht van het split drukt hard op de bodem waardoor ie wat comprimeert.

In ieder geval is split in je grond erg lastig en tegelijk ook erg lelijk.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 jun 2015 23:10

Bedankt mannen ! :thai:
Jullie hebben gelijk en de keuze is gemaakt, worteldoek komt er dus wel ;)
Ook bedankt voor de tips i.v.m. afstand houden van de planten, dit zou ik anders niet gedaan hebben :thumb_up:
Ik wist dat ik het eerst eens best hier op palmvrienden moest vragen, ik zorg zo snel mogelijk voor foto's (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor jos944 op 19 jun 2015 12:37

Hoi Dimi,

Kijk ook eens naar deze mogelijkheid. Hierdoor wordt het grind beter op zijn plek gehouden en loop je het ook niet weg of druk je het de grond in.

https://www.karwei.nl/assortiment/grind ... /p/B522006
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor goldfinger op 19 jun 2015 19:53

Ik heb gekozen voor een milieuvriendelijke oplossing om "problemen" met worteldoek te vermijden...
Al meer dan eens, in andere tuinen planten uitgedaan die verworteld zaten in de zwarte doek, en zodoende veel, ja zelfs te veel wortelschade opliepen om nog te herplanten.
Iets aanplanten geeft ook de nodige problemen. Biologisch leven verstikt samen met de onkruidkiemen. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
De meest ecologische manier is op de grond, grote stukken karton leggen, goed overlappen, en daar hebben wij dan grind opgedaan.
Voordeel: kiemen zijn gestikt voor het karton verteerd is. Biologisch leven blijft bestaan. Waterdoorlatend en tijdelijk vasthoudend. Gemakkelijk aanplanten nieuwe planten.
En ...gratis te krijgen bij uw supermarkt. Vraag maar naar de grote kartons van hun display's.
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Worteldoek of geen worteldoek...?

Berichtdoor Dennis_S op 19 jun 2015 21:48

Worteldoek is volledig water- en luchtdoorlatend, dus daar hoef je geen problemen mee te verwachten. Gewicht van split zou ik me ook geen zorgen over maken. Split is net zo zwaar als de gemiddelde tuingrond. Karton onder split is binnen enkele maanden volledig verteerd. Maat tot die tijd is het meer luchtondoorlatend dan worteldoek. Worteldoek belemmert vooral de toevoer van organische stof. Je kunt wel pappen met kunstmest, maar in zandgronden zal onder worteldoek de boel steeds verder verschralen. Er kan immers niets meer aan blad of compost in de grond gewerkt worden of verteren. Ideale manier om een natuurlijke kringloop te onderbreken.

Met als gevolg dat de bodem steeds minder vocht vasthoudt, daarmee ook steeds minder voeding afgeeft, maar ook niet meer kan binden. En je uiteindelijk dus steeds meer afhankelijk wordt van kunstmest en watergiften. En dat is een hele kunst om de balans zodanig te vinden dat je planten daar wel bij varen. Oveirgens zal het niet zo'n vaart lopen, maar op termijn is dit wel degelijk een bedreigng. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je grondsoort. Als ik worteldoek op mijn arme zandgrond zou leggen, gaat het al snel mis verwacht ik.

Overigens is worteldoek ook om bovengenoemde redenen funest voor je bodemleven. maar of onze exoten baat hebben bij welke soorten bodemleven is nog maar nauwelijks onderzocht. Bij veel inheemse soorten is dit echter allang duidelijk: een goed ontwikkeld bodemleven zorgt voor gezonde planten!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten