Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Alex Alex op 16 jul 2015 08:50

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een vraagje.

Heeft iemand een idee voor wat voor tegels ik kan gebruiken voor mijn pad en een klein stukje (totaal met pad nog geen 12m²) terras? Ik wilde jaren lang van die zwarte weerspiegelende glimmende stenen die spekglad lijken (President black verzoet met facet) maar die kosten iets van €65,- per m². Op zich best duur al zeg ik het zelf. Nu zag ik laatst iemand (Jeremaine, bedankt voor de inspiratie :D ) iets posten over de tuinpad mal, dat idee sprak mij ook wel erg aan dus ik ben mij erin gaan verdiepen, maar helaas zitten daar ook nogal wat nadelen aan t.o.v bijvoorbeeld echte flagstones.
Dus na lang nadenken of ik het wel of niet zou doen, heb ik besloten dat ook de tuinpad mal het waarschijnlijk niet gaat worden. (Waarschijnlijk!)

Ik heb eens gekeken naar echte flagstones. Maar die zijn ook aardig prijzig, die prijs ligt namelijk iets lager dan de President black die ik net noemde. Hoewel ik van President black minder nodig heb, want daarmee wilde ik dan een steen leggen, wat ruimte (en grind) er tussen en dan weer een steen (terras waarschijnlijk wel vol)
Maar beiden zijn heel erg prijzig. Nu ben ik eens verder aan het rondneuzen, maar ik zou echt niet weten wat ik anders nog kan doen om die mediterrane, luxe uitstraling te geven. Elke zoekopdracht levert lelijke stenen op die ik niet mooi vind. En het pad die er nu in ligt is gemaakt van gekleurde bakstenen of zo echt oerlelijk en totaal niet passend in mijn (kleine) tuin.
Plus, de flagstones wil ik eigenlijk vervoegen met elkaar zodat het vast ligt. Maar dat is wel heel erg definitief. Ik woon in een huurhuis en ben niet van plan om een pad van ±800,- voor de volgende bewoner te laten liggen, en uitbeitelen geeft volgens mij ook niet echt een mooi resultaat. Niet dat wij van plan zijn te verhuizen (komende 10/15 jaar) of zo, maar ''ooit'' wil ik wel een ander huis. En als je er wel uit gaat en de volgende bewoner vind het pad niet mooi, moet je alsnog alles eruit halen.

Mijn vraag is dus. Welke steensoort kan ik gebruiken om een pad aan te leggen die niet meteen belachelijk duur is maar ook zeer zeker niet standaard is zoals veel mensen al hebben hier in de straat? Het moet een lekkere mediterrane uitstraling hebben zoals bijvoorbeeld flagstones Brasil yellow.
Iemand advies? :thai: Ik ben echt inspiratieloos momenteel namelijk.

*Ik zeg niet dat ik er direct wat mee zal doen, maar als ik eenmaal weet wat ik wil, dan ga ik daar hoe dan ook voor*
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Bermuda op 16 jul 2015 09:35

Heb je al op Marktplaats gekeken? Worden veel flagstones aangeboden! Ik heb er ook wat voor een habbekrats kunnen ophalen ergens, even de hogedrukspuit er op en ze zien er weer prima uit.
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Alex Alex op 16 jul 2015 09:43

Bedankt voor de goede tip. Heb wel wat rond gekeken, maar niet echt gericht gezocht nog. Zal eens rondkijken, wie weet. Alleen word ophalen altijd een probleem omdat ik een kleine auto heb en ook geen trekhaak (zit wel mee he? Drama)
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Lampenz op 16 jul 2015 10:07

Dan heb je met flagstones inderdaad pech. Die zijn vrij zwaar de vierkante meter. Bij elke andere tegel kun je waarschijnlijk 4x rijden O.I.D.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Alex Alex op 16 jul 2015 10:37

Dat meerdere keren rijden is op zich geen probleem. Maar als het 150 KM is dan tikt ook dat nogal aan :P Kan ik net zo goed online bestellen haha.
Misschien nog andere ideeën qua steen welke er leuk uitziet? Smaak is natuurlijk heel persoonlijk en verschillend, maar wie weet kan ik ideeën opdoen van iemand :D

Edit. Op marktplaats zijn geen flagstones (yellow) te vinden helaas. Was te proberen.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Lampenz op 16 jul 2015 11:37

Heb je het al bij theflagstone company geprobeerd? en misschien is het handig als je even verteld hoeveel je maximaal wil uitgeven?

bij de flagstone company kosten flagstoone's (brazilian yellow) je voor die 12 vierkante meter:

12 x 37.95 = 455,-
12 x 4,- = 48,-
1 x 10,- = 10,-

Totaal = 455 + 48 + 10 = 513,- (en dan nog de nodige cement), Als het goed is bezorgen ze ook, maar daar weet ik de kosten niet van.

vierkante meter prijs komt dan op 42.75,-

dat scheelt je dus ten opzichte van die 65,- de vierkante meter 65-42.75 = 22.25 x 12 = 267 euro

;)
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Lampenz op 16 jul 2015 11:38

oja, bronvermelding vergeten:

klik

PS, ik ben zelf nu aan het kijken naar die tuinpad mal. Wat zijn daar volgens jou de nadelen aan, want die som je helaas niet op in je openingspost. Wellicht wil je dat nog even doen?
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Alex Alex op 16 jul 2015 13:29

Die site had ik voorbij zien komen inderdaad, dankjewel voor het rekenvoorbeeld + uitleg overigens :D (much appreciated) maar die vind ik ook nogal prijzig. Uiteraard weet ik dat mijn wensen (zo goed als altijd) prijzig zijn, maar ik moet er een tussenweg in vinden op een of andere manier.
Zijn er geen namaak flagstones misschien? Hoewel dat natuurlijk ook weer ten kosten gaat van de kwaliteit hè... Dus dat schiet ook niet op. En stel dat we ooit gaan verhuizen, een pad van 100 euro laat ik wel liggen (die er nu ligt heeft overigens niets gekost natuurlijk) maar 400+ word mij even te veel om te laten liggen. En jouw berekening is gemaakt op die van 1,5/2,5 cm dikte. Is dat eventueel voldoende? Ik heb eens in een filmpje gehoord dat je de dunnere (wat is dunner?) voor muren en voor sier kunt gebruiken en de wat dikkere (ook weer, wat is dikker?) voor het pad i.v.m breken?

Wat de nadelen zijn van een mal? Ik las ergens dat dit er nogal wat waren.
Beton is poreus, wordt daardoor sneller vuil, maak het niet schoon met een hogedrukreiniger, de bovenlaag zal dan eroderen.
Tijdens de winter, bij vorst zal water dat in de "poriën" zit uitzetten, met alle gevolgen vandien.
Ik wil u ook erop wijzen dat de namaak -flagstone op de grote foto in de rechterbenedenhoek gebarsten is.
Er zitten ook duidelijk vlekken en een wazige film op de tegels.
Is niet echt kleurvast, na verloop van tijd zal het mooie blauw-grijs vervagen naar bruingrijs, wordt dan een onbestemde, groezelige, grauwe kleur.
Ook is het mogelijk dat het steeds terugkerende patroon op den duur gaat vervelen,
een pad met natuurlijke flag-stones is minder gelijkmatig, zo’n pad "leeft".
Ik heb al 38 jaar "echte" flag-stones en heb er geen enkel onderhoud aan, zijn nog even grijs als in het begin en ze barsten niet.
Bedenk ook dat er achter deze trend commerciële bedoelingen zitten, met het oogmerk winst te maken.

Dit stukje heb ik overigens niet zelf getypt, het komt van deze site af. Ik vond het wel een logisch stukje eigenlijk.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Lampenz op 16 jul 2015 14:34

Eigenlijk kun je beide diktes gebruiken als terras tegels, alleen is het dan zeer afhankelijk van de dikte van je onderlaag. Als je flagstones legt gaat mijn voorkeur uit naar een gestorte ondervloer. Flagstones kun je ook leggen op "scherp" zand (wit). en daar over een klein beetje cement te strooien (0,5 cm). Maar dan heb je de dikkere flagstones nodig.

Daarnaast kun je de dunnere flagstones het beste uitvoegen, omdat dit meer stevigheid aan de stone toevoegt.

tenminste, dit is zover ik ben gekomen met mijn eigen research.. Mijn vriendin en ik zijn ook nog op zoek naar tropische tuin bestrating, maar omdat wij een behoorlijke oppervlakte willen bestraten wil ik dit eerst goed uitgezocht hebben.

Ik wil jou vast bedanken voor je bijdrage van de tuinpad mal, ik ga dat toch in overweging nemen voor mijn "achterommetje". Wat als snel een vierkante meter of 20 is, maar dat wil ik toch goed voor elkaar hebben.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Inspiratie opdoen betegelen tuin(pad)

Berichtdoor Alex Alex op 16 jul 2015 16:05

Wat voor ''gestorte'' ondervloer bedoel je precies? Ik heb namelijk meerdere dingen gezien. Een gooide er gewoon puin onder, de ander grof cement o.i.d (flinke laag beiden) dus het loopt volgens mij best uiteen het storten.

Eigenlijk is het nog best lastig hè. Ik dacht ik zoek even een mooie steen uit, bestel die dingen en leg ze even. Maar er komt veel meer bij kijken dan ik dacht. (wist natuurlijk wel dat het hetzelfde is als straten maken, dus zwaar, maar goed)

Jij ook bedankt voor je toelichting, alle ideeën zijn natuurlijk van harte welkom. Het idee van de tuinpad mal komt overigens niet van mij maar van Jeremaine (die had het er op facebook over) Maar graag gedaan natuurlijk.
20m² is inderdaad aardig wat. Succes ermee in ieder geval.
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten