Klimplant die wintergroen is

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor Maartenkr op 31 jul 2015 00:42

Ik had een vraag ik zoek voor om mijn gastank heen een wintergroen klim plant.
Het liefst 1 die in de zomer mooie bloemen geeft heeft iemand een idee kan echt niks vinden.

Moet wel bij een exotische tuin passen.
Maartenkr
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 sep 2014 18:05
0 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor draco op 31 jul 2015 00:59

Trachelospermum jasminioides, wintergroen mits het niet te hard vriest (zone 8 tot -12°C). Kies zo mogelijk voor een enigszins beschutte lokatie of anders is winterbescherming een optie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor Lampenz op 31 jul 2015 08:25

mijn passieflora bleef deze winter ook winter groen, maar volgensmij verliest deze normaliter zijn blad. Er zijn ook een aantal soorten Clematis die wintergroen blijven, en in de zomer mooie tropische bloemen geven.

Je zou op palmaverde.nl kunnen kijken, daar kun je planten filteren op, Klimplant en winterhardheid (ik dacht zelfs ook wintergroen).

Voorbeeld van filters op palma verde
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor draco op 31 jul 2015 10:41

Selectie van 'gevoelige' wintergroene klimplanten die volgens de Kew Gardening Guide enige vorst verdragen in de orde van voornoemde Trachelospermum:
Asteranthera ovata, Berberopsis corallina, Billardiera longiflora, Ercilla volubilis, Jasminum mesnyi, Kadsura japonica, Mitraria coccinea, Mutisia, Passiflora caerulea, Rubus ichangensis, Senecia scandens, Sollya.
Soorten die wat meer vorst verdragen zijn:
Bignonia capreolata, Clematis armandii, Clematis cirrhosa, Decumaria sinensis, Eonymus fortunei var. radicans, Hedera, Holboellia (latifolia), Hydrangea serratifolia, Lonicera diverse soorten, Pilostegia viburnoides, Rubus flagelliflorus, Rubus henryi, R. lambertianus, Stauntonia hexaphylla.
Bedenk dat wintergroene planten doorgaans gevoeliger zijn voor de combinatie van vorst, zon en wind in verband met uitdroging van het blad.

Ter aanvulling kan nog genoemd worden Bignonia capreolata (Doxantha..), snelle groeier en geschikt voor het wegwerken van een lelijk element (-15 °C), Jasminum x stephanense (-15°C hybride van J. officinale en J. beesianum), Mutisia ilicifolia en Solanum crispum 'Glasnevin' ('Autumnale') beiden ongeveer -10°C. (Uit Terra's Gids voor Klimplanten).
Tenslotte uit Tirion Klim-, Lei- en Slingerplanten: Ceanothus x lobbianus (syn. C. dentatus = zeer geschikt om tegen een muur te leiden), C. thyrsiflorus var. repens en Pyracantha sp. of vuurdoorn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor jos944 op 31 jul 2015 11:38

kamperfoelie henryi en passieflora.
Deze zijn in mijn tuin goed wintergroen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor Gerritzen op 31 jul 2015 23:31

Han, wat een prachtige lijst. Daar staan mooie, voor mij onbekende, soorten tussen! Voor op de verlanglijst.
Dank!

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor Maartenkr op 06 aug 2015 22:05

Bedankt voor de antwoorden! het word waarschijnlijk de Bignonia capreolata. Moet alleen even uitzoeken hoe je deze moet zaaien maar dat gaat goed komen. :D
Maartenkr
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 sep 2014 18:05
0 bedankjes

Re: Klimplant die wintergroen is

Berichtdoor Bermuda op 06 aug 2015 23:39

Nou Maarten, goede keuze! Wat een prachtige plant! Ik ga ook zaden bestellen :)
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten