drainage tuin.

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

drainage tuin.

Berichtdoor boesboes op 19 dec 2015 19:29

Ik ben van plan om in mijn tuin enkele tegels weg te pakken om daar plantbedden te maken voor mijn tropische planten.
Het probleem is dat het zeer compacte klei is en was eigenlijk van plan om het een stuk af te vragen en het te vullen met een zand/potgrond mengsel voor goed drainage en luchtige bodem.
Maar achteraf gezien ben ik juist bang dat het grote opvangbakken worden voor de regen die er omheen valt.
Is die angst terecht.????
Is ophogen dan de enige optie voor goede drainage ? ( wil geen complex drainage systeem met dompelpomp etc )

Begrijp dat niet elke tropische plant van de zelfde bodemsamenstelling geniet maar is 50/50 aarde/zand verstandig voor de meeste ???

En hoe diep moet deze laag over het algemeen zijn ???
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: drainage tuin.

Berichtdoor Hanselman op 20 dec 2015 00:28

Drainage kun je op 2 manieren aanleggen: boor gaten verticaal in de grond. Deze kun je naderhand met zand/kiezel/grind opvullen. De andere methode is om horizontale gleuven tussen 60 - 90 cm diep uit te graven. deze vul je met 3- -5 cm zand/kiezel/grind en leg je buizen met een diameter tussen 60 - 80 mm waterpas/klein afschot hierin. deze naderhand opvullen met grind/worteldoek. Hiervoor kun je buizen gebruiken met een omhulsel van cocosvezel, pp450 mantel of zonder mantel.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Re: drainage tuin.

Berichtdoor draco op 20 dec 2015 14:31

Plantgaten in kleigrond omgeven door tegels zullen zeker het regenwater verzamelen. Dat hebben mijn buren onlangs ervaren nadat de tuin geheel werd betegeld. Gestapelde beton- of tufstenen plantenbakken bieden wellicht een betere oplossing eventueel voorzien met polystyreen isolatie. Dit toegepast met bovenstaand drainage advies verkleint het risico op wortelrot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: drainage tuin.

Berichtdoor boesboes op 20 dec 2015 17:46

Bedankt alvast voor de nodige adviezen.
Zal dan opgehoogde planten bakken worden.
Het isoleren er van had ik nog niet bij stil gestaan maar lijkt me wel verstandig .
Helemaal onder in drainagebuizen met kiezel.

Allemaal wat extra werk en kosten maar beter gelijk in 1 keer goed.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: drainage tuin.

Berichtdoor Rogier op 20 dec 2015 18:30

In mijn tuin heb ik ook te maken met vrij vochtige grond. Ik heb het idee dat de grondwaterstand hier vrij hoog is of dat de bodem sterk is verdicht. Pas met het aanplanten van mijn tuin heb ik gezien dat de diepere lagen vrij hard waren. En dat er ook kleurverschil te zien is in de verschillende lagen grond. In de overgangen tussen de grondlagen zie ik rode afzettingen. Dit lijkt me oxidatievorming onder invloed van vocht, water, regen...? De grondlagen zien ook vrij blauw (staalblauw). De grond lijkt hier een combinatie te zijn zand met klei. Meer zand als klei. Maar door de kleiige componenten vrij vochtig.

Wat ik ga proberen is om er grof zand door heen te werken aangevuld met organisch materiaal. Iemand anders nog tips/ideeën?
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: drainage tuin.

Berichtdoor boesboes op 20 maart 2016 00:28

Zo....de fundering voor de bloembak ligt er al.
Een paar weken geleden was even een tijdje geen nachtvorst en droog dus gelijk mijn kans gegrepen.
Binnenkort beginnen met metselen zodra het weer even mee zit.
O ja...maandag compostdag dus even inslaan alvast...
Mijn tuin ziet er nu echt uit als een bouwput :fluiten:
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: drainage tuin.

Berichtdoor Rudi64 op 18 jul 2016 13:24

Boesboes, zoals je al aangeeft. Liever in één goed met aanvullende kosten en tijd, dan eindeloos er naar om moeten kijken (wat uiteindelijk véél meer kost). Bij ons in de achtertuin speelde er ook zoiets. Dat hebben we uiteindelijk opgelost door een drainage met pp450 neer te zetten. In kleigrond kun je het best met dat materiaal werken. Wij bestelden het via: http://www.irritech.nl/drainage/drainag ... omhulling/ - ben benieuwd of en hoe het gelukt is.
Rudi64
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 jul 2016 13:06
0 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten