winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 2016/7

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 20

Berichtdoor Hitch op 04 jan 2016 10:49

Voor hetgeen jij het wil gebruiken ben je al gesteld (en veel goedkoper) dat je ergens een serre op de kop tikt en deze binnenin van tuinbouwnoppenfolie voorziet met dan je verwarmingstoestel.
Dat is natuurlijk niet zo mooi als wat je foto laat zien maar praktisch gezien, meer heb je niet nodig.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 20

Berichtdoor joeri op 16 jan 2016 16:13

dat het goedkoper kan geloof ik meteen, maar het oog wil ook wat.
Vanuit mijn woonkamer kijk ik de tuin in een dus ook op de winterstalling :-).
Ik moet het namelijk ook aan mijn vrouw kunnen verkopen :D .

Maar omdat ik nu toch opnieuw begin wil ik het meteen goed doen.

daarom al die vragen.
joeri
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 apr 2010 10:29
Woonplaats: gelderland
0 bedankjes

Re: winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 20

Berichtdoor Hitch op 16 jan 2016 17:29

Nee, dat begrijp ik maar tegenwoordig (kost ook wel wat meer dan de gewone serre) heb je van die zwart gelakte serres met dubbel glas en van die kanteeltjes op de nokrand e.d. Superkwaliteit en afwerking.
Kwam laatst op kapaza trouwens nog een volledig handgemaakte smeedijzeren serre tegen. Prachtig ding wat een eyecatcher op zich was. Echt zo iets wat je bij een kasteeltje als orangerie verwacht. Vroeg me alleen af wat als daar een ruit van kapot gaat? Die moet je op maat laten maken.

Maar goed, ik begrijp je standpunt en het feit dat het geen storend beeld mag zijn, zou alleen jammer zijn dat de balans dan overhelt naar het uiterlijke ipv het praktische.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 20

Berichtdoor draco op 17 jan 2016 17:18

De isolerende werking van een stegdoppel dak blijkt uit het feit dat na de lichte sneeuwbui van afgelopen nacht, de kas nog niet sneeuwvrij is na een zonnige dag met de temperatuur net boven het vriespunt. De temperatuur binnen was vandaag opgelopen naar 5°C. Een voordeel van stegdoppel boven glas (fraaier) is het lage gewicht waardoor de dakconstructie minder zwaar hoeft te zijn. Polyacrylaat is bovendien UV transparant waardoor er weinig risico is op zonnebrand als de planten na de winter naar buiten gaan.
Bijlagen
stegdoppel.jpg
stegdoppel.jpg (149.93 KiB) 3932 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 20

Berichtdoor Hitch op 17 jan 2016 17:41

Welke dikte heb je genomen voor je dak Draco?
Even tussendoor maar vele mensen willen juist geen polycarbonaat dak omdat het bij zware hagel vol gaten komt te zitten. Vorig jaar hebben we het dak bij mijn vader zijn carport om die reden moeten vervangen na die zware hagelbui. Gelukkig dekte de verzekering het voorval.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: winterbescherming kas/ overkapping/ serre voor winter 20

Berichtdoor draco op 17 jan 2016 19:03

De dakplaten (polyacrylaat) zijn niet dik ik denk minder dan 2 cm, de kanalen zijn breder dan hoog. Zware hagel heb ik nog niet meegemaakt en na 9 jaar zit er in 1 paneel een kleine barst. Je zou het dak bij hagel kunnen beschermen met matten van gevlochten riet of wilgentenen. Polycarbonaat is bij mijn weten sterker maar ook duurder en weinig of niet UV transparant. Ik heb indertijd voor het dak thermopane beglazing overwogen, maar dat impliceerde een aanzienlijke verhoging van de bouwkosten, i.e. een zwaardere constructie en veiligheidsglas.
Overigens kan ik me voorstellen dat voor serrebouw de voorkeur uitgaat naar een glazen dak. Het doorzicht van stegdoppel 'kijkt' minder prettig. In de aanbouwserre van de vorige woning was op de het dak opaal stegdoppel gemonteerd. Dat geeft een mooiere lichtverdeling zij het ten koste van een gering lichtverlies.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten