Toekomstige boompjes, maar welke?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Toekomstige boompjes, maar welke?

Berichtdoor M.altispinosus op 25 feb 2016 20:34

Een goede avond,

Het is de bedoeling dat ik over 3-4 jaar mijn tuin groot ga aanpakken, serre, schuur en schutting plaatsen. Tot die tijd wil ik vanuit zaad en zaailingen zoveel mogelijk op gaan laten groeien en me het tuinieren handig maken. Huidige tuin is op een tot paraplu gesnoeide berk, vlinderstuk en hortensia zo goed als leeg.
Daarnaast wilde ik enkele kleine bomen (winterhard evt bladhoudend in de winter) in mijn tuin hebben die voor schaduw gaan zorgen.
Ik ben dus op zoek naar een snel groeiende bomen, die ik nu klein aanschaf en de komende jaren vertroetel zodat ie over 3-4 jaar voor wat schaduw kan zorgen.
Zelf al wat rondgekeken in verschillende tuinen voor ideeen en kwam uit op een Acer (bij de vijver) of Paulownia tomentosa, ik ben niet zo van de naaldbomen en coniferen. Canna en musa is dan meer mijn smaak.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover

mvg Ronald
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Toekomstige boompjes, maar welke?

Berichtdoor draco op 26 feb 2016 01:45

Als coniferen afvallen is de keuze voor bladhoudende bomen niet zo groot e.e.a. afhankelijk van het (winter)klimaat. Kleine bomen die mij geschikt lijken zijn Cercis siliquastrum en Cercidiphyllum japonica (katsoera boom) alhoewel de laatste op den duur vrij groot kan worden. Wij hebben deze als schaduwboom bij het terras aangeplant. De katsoera is ongevoelig voor ongedierte zoals luis, komt vroeg in voorjaar in blad, maar verliest het alweer vroeg in de herfst. Dat heeft een voordeel omdat je dan kunt profiteren van de nazomerzon. Cercis siliquastrum "Avondale" bloeit in het voorjaar met dieprose bloemen op het kale hout. In Zuid Frankrijk komt deze judasboom vrij veel voor. Wat Acers betreft heb ik alleen ervaring met Japanse soorten die als schaduwgevende boom minder geschikt zijn met uitzondering hier van Acer griseum met de opvallende kaneelkleurige gladde bast die jaarlijks vervelt. Tenslotte is ook een aanrader Gleditsia triacanthos 'Sunburst' de valse Christusdoorn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Toekomstige boompjes, maar welke?

Berichtdoor M.altispinosus op 29 feb 2016 02:09

bedankt voor dit uitvoering antwoord,

beide spreken me op het eerste gezicht wel aan. zelf had ik ook albizia nog gevonden

dat bladhoudende hoeft niet perse, wil in de winter ook wat groens in de tuin, kan ook met bladhoudende struiken.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Toekomstige boompjes, maar welke?

Berichtdoor draco op 29 feb 2016 11:35

Albizia julibrissin is zeker het overwegen waard, de 'Boubri' bijvoorbeeld. De keuze hiervoor is afhankelijk van de winters in Bourgondië gelet op de matige vorsttolerantie van Albizia (zone 7) 'Boubri' overleefde hier in 2012 ternauwernood de winter (-20°C) en jongere exemplaren van andere selecties vroren kapot (Summer Chocolate, Evi's Purple, Ernest Wilson).
Overigens zou ik wat betreft coniferen een uitzondering willen bepleiten voor loofverliezende soorten zoals Ginkgo biloba en de moerascypres Taxodium distichum. De treurvorm 'Cascade Falls' oogt erg fraai langs een vijver. Als schaduwbomen zijn ze minder functioneel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Toekomstige boompjes, maar welke?

Berichtdoor Jozef op 01 maart 2016 21:34

ALs het snelgroeiend moet zijn is Albizia een prima keuze. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Toekomstige boompjes, maar welke?

Berichtdoor M.altispinosus op 13 jun 2016 01:08

Om het topic netjes af te sluiten, de keuze is gevallen op;
- Paulownia tomentosa
- Albizia julibrissin Evy's pride
- Phyllostachys aureosulcata Aureocaulis
Albizia staat reeds in de volle grond en de andere twee staan nu nog tijdelijk in potten te wachten totdat de nieuwe schutting is geplaatst.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten