Welke bodem is nodig?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Welke bodem is nodig?

Berichtdoor Exo op 09 maart 2016 16:46

Ik wil de komende maanden mijn tuin gaan aanpakken. Het is nu totaal niet exotisch dus daar gaat verandering in komen. Maar nu zit ik met de bodem van mijn tuin.
Ik woon in Dronten-Flevoland. Dus vol in de klei. Drainage is niet altijd even goed, maar regenwater lijkt toch redelijk weg te zakken na een dag regenen.

Nu wil ik sowieso de musa basjoo en de trachycarpus fortunei in de tuin. Ook heb ik een aantal canna's en binnenkort een musa velutina.
Maar wat moet ik nu met die kleigrond?

Groeten Exo
Exo
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 28 jul 2015 18:39
3 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2016 17:04

Ik zit hier ook op klei waar het water nu zelfs met plassen op blijft staan.
Ik heb daar gewoon in aangeplant. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor draco op 09 maart 2016 17:12

Onze tuin ligt ook op Zuiderzeeklei en dat geeft weinig problemen. Om te beginnen met de positieve aspecten, de zeeklei is goed-waterhoudend en rijk aan organische voeding. Als je zorgt voor een afdoende drainage zal Trachycarpus er goed gedijen. Behalve zeeklei komt in de polder ook zand voor al dan niet vermengd met klei (zavelgrond). Met wat geluk bestaat je tuingrond dus niet uitsluitend uit blauwe zeeklei. Toen wij hier introkken lag er een hondengrasveld en stond na aanleg, de siertuin geregeld onder water. Voor de tijdelijke berging daarvan heb ik in de perken greppels uitgegraven en die beplant met vochtminnende soorten. De palmen en Yucca's staan enigszins verhoogd aangeplant waarvoor de uitgegraven grond is gebruikt. De gekozen plek is tegen de ZW gevel, waardoor ze minder neerslag ontvangen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor Exo op 09 maart 2016 21:13

Top! Ik was al bijna bang dat ik de boel moest afgraven enz.
Ik ga verder met plannen.

Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken voor ik alle planten erin zet?
Gewenste standplaats van de planten en eventuele drainage weet ik.
Exo
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 28 jul 2015 18:39
3 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2016 21:59

Met klei grond juist niet te veel graven en draineren.
Zo creëer je anders juist een put waarin al het regenwater loopt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor Exo op 10 maart 2016 23:15

Oke, dat scheelt mij een hoop zwaar werk! Top zeg!
Exo
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 28 jul 2015 18:39
3 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor draco op 11 maart 2016 02:11

Als de tuin voormalige landbouwgrond betreft zoals hier in ZO Flevoland, dan is de bovenlaag van circa 50 cm waarschijnlijk intensief bewerkt geweest, i.e. regelmatig omgeploegd. Daaronder ligt dan vaak een harde kleilaag die vrijwel geen water opneemt. De bovenlaag heeft een grote buffercapaciteit waarvan je vooral in droge periodes profijt van hebt. Voor de aanplant van Trachycarpus heb ik een flink gat gegraven met een diameter van circa 2 x de kluitomvang en de ruimte rondom opgevuld met een mengsel van klei en potgrond.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor Exo op 12 maart 2016 19:58

Oke, mijn huis staat al bijna 20 jaar. Ik zal wel zien wat ik precies tegenkom als ik het gat moet graven. Bedankt voor de info!
Exo
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 28 jul 2015 18:39
3 bedankjes

Re: Welke bodem is nodig?

Berichtdoor Ivan op 12 maart 2016 20:29

Ik heb 10 vierkante meter wel afgegraven met in het midden meer dan 2 meter diep door de klei tot op het zand. Gevuld met eigen mengsel lekker luchtig en de planten spuiten de grond uit.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten