Wit zandstrand en zwemvijver

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Judith op 21 feb 2018 21:09

Wauwww,wel heel mooi!
Judith
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 31 jul 2016 10:48
Woonplaats: Dussen
14 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Helinde op 01 apr 2018 17:01

De moestuin en de bloemenweide met fruitbomen is af....nu is het tijd voor het exotische deel!
Ik ben me aan het verdiepen in wit zand voor een strand (200-300 m2 ofzo). Maar..er blijken heel veel soorten zand... Weet iemand welke zandsoort geschikt is voor een strand in de tuin? Dus “tropisch wit”, niet scherp aan voeten, geen modderpoel in de regen/ waterdoorlatend. En waar koop je het?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor bjornobo op 20 apr 2018 20:11

Niet goedkoop en niet voor de hand liggend voor strandeffect maar wel supermooi: zilverzand of ook wel kwartszand of ook wel siliciumzand genaamd.

http://www.zandbestellen.nl/zand-assortiment/zilverzand
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Judith op 28 apr 2018 15:53

Ik ben héél benieuwd hoe het gaat worden :thumb_up:
Judith
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 31 jul 2016 10:48
Woonplaats: Dussen
14 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Folium op 08 jun 2019 14:44

Dag Helinde, zijn er al vorderingen wat de zwemvijver in de tropische tuin betreft ?
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Helinde op 09 jun 2019 21:01

Wel vorderingen, maar nog niet met de zwemvijver. ;) Ik heb besloten het witte zand en de toekomstige zwemvijver apart te houden. Het plan is 130 m2 wit zand, met daarom heen een dubbele muur van rotsblokken. In die dubbele muur komt een plantenbak met tropische beplanting. De helft van het toekomstige witte zand is nu ommuurt en ook al meteen voorzien van beplanting :lol: . Ik ben nu bezig een graafmachine te regelen om het donkere zand uit te graven. Speciaal vliesdoek ligt al klaar om het donkere en witte zand gescheiden te houden. Naast deze ‘oase’ komt in de toekomst een vijver, wellicht een zwemvijver, maar ik twijfel nog. :? In de tussentijd ben ik ook nog met andere projecten bezig: oprit vernieuwen, voortuin, bewateringssysteem...druk druk maar het kost helaas veel tijd.
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Christophe op 10 jun 2019 08:53

Interessant bericht. Ik denk er zelf ook aan een zwemvijver te laten aanleggen. Misschien inderdaad leuk een strandje erbij aan te leggen, hoewel idd niet eenvoudig. Let er wel op dat vele mensen, incl mezelf in een vorig projectje, initieel de vijver achterin de tuin aanleggen en nadien snel spijt hebben. Een vijver kost best wat geld en onderhoud en dan wil je er uiteraard zo vaak mogelijk van genieten. Wanneer deze achterin de tuin ligt kan je er enkel van genieten als je .. achterin de tuin bent. Leg je zwemvijver aan dichtbij het huis (als je geen jonge kinderen hebt) Er is niks zo leuk als zelf in de winter te kunnen uitkijken op je mooie vijver ;)

Succes! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Helinde op 10 jun 2019 09:16

Dank voor de tip! De planning was nu inderdaad achteraan in de tuin :shock:
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor Helinde op 01 jun 2020 19:52

Deze weer even omhoog...nu het strand af is en de volgende stap in deze hoek de zwemvijver wordt (over 1-2 jaar waarschijnlijk). Heeft er iemand verstand van/ ervaring met zwemvijvers? Het strand is door een muur van rotsblokken gescheiden van de plek waar de zwemvijver moet komen. Maar met wat voor materiaal leg ik zo’n zwemvijver aan? We zouden graag van dat materiaal gebruiken waar bijv de wildwaterbaan van centerparcs van is gemaakt. Maar kan dat en hoe kom je eraan?
Het plan is om na het muurtje langs het strand een geleidelijk aflopende harde zandkleurige ondergrond te hebben. Deze loopt dan af naar het diepe zwemdeel. Aan de andere kant komt dan een waterval. (De berg zand die er nu ligt, is 1,5 meter hoog en gaat dienen als basis daarvoor). Vanuit onze vlonder naast het strand kunnen we dan in de toekomst uitkijken over de zwemvijver met waterval.
Maar...hoe dus aan te leggen.
Ik dacht aan:
-graven
-aquabeton(bestaat zoiets en waar te vinden? Houdt dat als water bevriest?), verstevigt met metalen gazen op vorm gebogen. Danwel beton met plastic vezels (ooit iets gelezen...maar hoe het werkt?)
- moet er dan nog een waterdichte coating overheen? En zo ja wat?
- moet de verf erover of in de laatste stap?

Voor de zwemvijver zal een filtersysteem met beplanting nodig zijn. Achteraan wil ik een plantendeel met iets van stapstenen om over te steken. Maar hoe leg je zoiets aan?
Het water moet denk ik door de planten (en grind eronder of kleine lavasteentjes?) gezogen worden en dan onder de grond door de berg gepompt worden en dan boven gefilterd uit de berg komen. Of werkt dat anders?

Een ander deel van het water wil ik van bovenop de berg achterlangs laten lopen als een beekloop met verschillende aflopende niveaus welke als extra filters kunnen dienen. Met een ondergrond van stevige zwarte folie? De beekloop stroomt langs bamboe...dus onderaan komt een fijn gaas onder water verstopt in rotsblokken om bladval van de bamboe zoveel mogelijk uit het zwemdeel te weren. De beekloop komt dan ook uit in de zwemvijver..
Iemand tips/ervaring hiermee?

Weet iemand of water op deze manier mooi helder wordt, of wordt het zonder chloor een groene soep en kan ik ook beter in het zwemdeel zwart folie plaatsen i.p.v. aquabeton?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Wit zandstrand en zwemvijver

Berichtdoor rinoceros54 op 05 jun 2020 15:15

He Helinde,
Ik heb met belangstelling je project zitten lezen en wat ik op de foto's zie ziet er al heel mooi uit. Op je vragen kan ik een klein beetje ingaan ( 12 jaar ervaring op betonfabriek) en zelf ook regelmatig wat geconstrueerd van beton met aanleg van bogen, paaltjes etc. op m'n terras. In fotoalbum staat een artikeltje over de ontwikkeling van mijn tuin.(Zoek op rinoceros). Maar goed. Aquabeton,zoals je dat noemt zegt me even niets. Maar als je zoiets als een zwembad aanleggen wat echt waterdicht moet zijn, zelf gaat doen moet je echt heel goed weten waar je aan begint. Er komt n.l nogal wat kijken bij zoiets. Beton is van zichzelf nooit helemaal waterdicht. Je kunt ,zoals je zei, beton bestellen waarin vezels worden verwerkt. Die vezels nemen eigenlijk de wapening , die normaliter in een constructie gaat, over waardoor de sterkte van je beton wordt bepaald. Wil niet zeggen dat het dan waterdicht is. Tijdens het verharden van de cement ontstaat warmte waardoor je zgn krimpscheurtjes kunt krijgen. In de bouw voorkomen ze dat door leidingen in de constructie te storten waardoor tijdens het verhardingsproces koud water wordt getransporteerd waardoor de krimp onder controle wordt gehouden. Maar dat is iets wat je als DHZ'er niet even doet. Je constructie moet ook sterk genoeg zijn omdat beton op zichzelf niet waterdicht is. Daarom zit er, behalve voor de belasting, ook wapening in.(gaat dus niet met gaas). Je kunt, wat kleur betreft, ook blauw beton bestellen. Dan voegen ze er op de centrale blauwe kleurstof aan toe. Niet goedkoop. Zal tussen de 15 en 20 euro per kg liggen waarbij je moet rekenen op zo'n 5% toevoeging kleurstof gebaseerd op het aantal kg's cement wat in een kuub gaat. ( ca. 300-250kg/m3), dus reken maar uit. Je kunt ook , en ik denk dat wordt gebruikt in een wildwaterbaan, een coating van kunsthars overheen smeren/spuiten. Ok dat kan in de kleur die je hebben wilt. Maar ook daar zul je iemand bij moeten hebben met verstand van zaken; bovendien: ook geen goedkoop klusje. Maar mijn advies is toch om zoiets door vakmensen te laten uitvoeren. Als je er een hoop geld aan uitgeeft en het blijkt straks te lekken ben je verder van huis. Met folie zou ik sowieso nooit aan beginnen voor zoiets Dan kun je mss nog beter kiezen voor een zwembad van polyester.Dat is ms ook een overweging waard. Ook die verkopen ze bij onderstaand bedrijf.
Kortom; geen kattenpis allemaal. Geef je even 2 linkjes waar je mss iets aan hebt:

https://www.bouwtotaal.nl/2019/10/beton ... et-vezels/
( uitleg over de vezels die worden toegevoegd)
en mss kun je bij onderstaand bedrijf es informeren wat de mogelijkheden en de prijs is van je project.
https://www.vangemertzwembaden.nl/beton ... innovatief

Bedrijf zit in Mill, dus niet zo gek ver van jullie vandaan dacht ik.Vragen kost voorlopig niks toch? Word je zeker wijzer van. Ben jaloers op je m2 tuin. Lijkt me een enorme uitdaging.
Succes ermee. groet Rinoceros.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten