Een klein nieuw tropisch paradijsje

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bubblewrap op 22 jun 2017 17:04

Ondertussen ben ik de nodige maanden bezig geweest met plannen, meelezen en jullie prachtige tuinen te bekijken. En met de temperaturen van deze week droom ik bijna palmbomen en bananen. Tijd dus om zelf eens wat te delen.

Zoals ik in het voorsteltopic al vertelde heb ik redelijk wat ervaring met het ontwerpen van tuinen, maar van tropische planten (of in ieder geval planten die zorgen voor een tropisch sfeertje) heb ik (nog) geen kaas gegeten. Toch intrigeren palmen, bananen en andere tropische planten mij al jaren (mede door het reizen gok ik). Dus de nieuwe tuin moet een tropische worden. Een beetje strak, maar het mag ook best een beetje aftandtropisch zijn. Als je me begrijpt, want ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. :mrgreen:

Ondertussen ligt de bestrating (al maaaaaaanden) en ben ik lekker onze overkapte zitjes aan het verbouwen geweest. Maar die planten, ik bleef het maar uitstellen. Ondanks dat dat natuurlijk het leukste is. Ik koop zo nu en dan wel planten waar ik tegen aan loop en ik leuk vind, alleen wist ik tot nu toe eigenlijk niet waar ik ze moest laten. Maar..... het plantenplan begint langzaam een beetje vorm te krijgen, dus tijd om wat te delen.

Vanavond wat meer plaatjes, maar zo stond het er even geleden bij.
Afbeelding

En zoiets moet het gaan worden.
Afbeelding

Er is echter nog genoeg om over te denken. Zo blijf ik een beetje mijn twijfels hebben over de ingetekende grootte van de verschillende palmen. Sommigen staan redelijk dicht bij het pad, beetje jammer als ze verplaatst moeten worden wanneer ze te groot worden. Voor de schaal trouwens, de grootste tegels zijn 1 bij 1 meter, de middenmaat 80 bij 80cm en de kleinste 60 bij 60cm.

Ik heb tussen en langs de tegels Soleirolea gedacht. Ik heb als proef een paar plantjes gezet, maar die willen niet helemaal. Dat kan te maken hebben met de droogte kort na de aanplant. Binnenkort dus nog een keer opnieuw proberen, anders wordt het kruipthijm. Vind ik iets minder passen, maar dat doet het hier wel goed en is in ieder geval winterhard en wintergroen.

Maar de grootste vraag blijft nog de onderbeplanting. Ik dacht voor het stuk tussen het huis en het terras aan iets bodembedekkends van zo'n 50cm hoog met geveerd palmachtig blad. Bij voorkeur groenblijvend. Ik had iets dergelijks ooit eens als kamerplant (naam weet ik niet meer, maar je ziet hem op foto's van tropische tuinen nog wel eens als onderbeplanting). Die gaat het hier waarschijnlijk niet redden. De onderbeplanting op onderstaand plaatje sprak mij ook wel aan. Maar ook deze Phymatosorus scolopendria gaat het hier niet trekken in de winter denk ik. Of Philodendron xanadu die ik ook wel eens als onderbeplanting zie. Ook mooi, maar ook die zal het hier niet trekken lijkt me.

Afbeelding

Afbeelding

Dus vooralsog denk ik dat het Pleioblastus pygmaeus gaat worden. Niet helemaal het beeld dat ik in gedachten had, maar het past wel. Tenzij iemand natuurlijk een ander briljant idee heeft. Ik sta open voor suggesties :thai:

Het zelfde verhaal speelt zich achterin af. Onder de Eucalyptus heb ik nu Hakonechloa staan. Te weinig om het hele vak te vullen, maar ik weet ook nog niet of dat ik die daar lekker vind staan. Verder achterin als onderbeplanting van de vivax had ik Cyrtomium fortunei gedacht, maar dat is eigenlijk ook meer gedacht bij gebrek aan beter. Het is wel een leuke plant, maar het laat mijn hartje nog niet echt sneller kloppen.

Nog genoeg om over te denken en het plan zoals het er nu ligt is ook meer een uitgangspunt dan een definitief plan. Mij kennende komen er hier en daar toch weer wat dingetjes tussen. :mrgreen: Maar ik vind het wel leuk om eens te horen wat jullie er van denken. En als er nog iemand is die een leuke ca 50cm hoge onderbeplanting weet: ik hoor het graag. :thumb_up:

En binnenkort meer foto's van wat er al staat, want dat waren er nu wel erg weinig. (a)
Bubblewrap
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 mei 2017 12:16
Woonplaats: Rhenen, Nederland
0 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor draco op 22 jun 2017 19:15

Phymatosorus scolopendria lijkt hier sterk op Blechnum chilense. Deze varen is weliswaar niet volledig winterhard (zone 8) maar er zijn genoeg groenblijvende winterharde varensoorten*.
Een ijzersterke laagblijvende bamboe is Sasaella masamuneana 'Albostriata' (syn. S. glabra 'Albostriata'). Wat minder sterk maar erg fraai is Pleioblastus viridistriatus 'Auricoma'. Deze soort groeit het mooist als de overblijvende halmen na de winter worden afgeknipt.
*) In de tuin staat een Polystichum sp. die zich vermeerdert dmv broed aan het bladeinde. Na verloop van tijd wordt zo een heel plantvak gevuld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Niels op 22 jun 2017 19:33

Je hebt in je tuin twee overdekte zitplekjes langs de kant, en geen terras in het midden waar je een tuinstel in kwijt kan.

Ik zou goed opletten bij de beplantingskeuze dat die het zicht vanuit je zitplekken niet blokkeert, daardoor veranderen je zitplekken in wachtkamer hokjes en zie je niet meer de diepte in je tuin.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bubblewrap op 23 jun 2017 11:48

@draco: Die blechnum zou wel een goede optie zijn voor achterin onder de vivax (wanneer die een maatje groter geworden is). Voorin zou deze ook mooi zijn, maar ik denk dat hij daar teveel in de volle zon staat. Wat schaduw lijkt me voor deze wel gewenst.

@Niels: In het midden van de tuin ligt een terras aan het achterste zitje. Het is niet groot, maar groot genoeg voor ons. Niet dat we het terras echt gebruiken, want het zit op de grote bank bij het achterste zitje veel te lekker. :mrgreen: Het is meer een uitloop voor als we eens wat meer mensen in de tuin hebben.
Bubblewrap
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 mei 2017 12:16
Woonplaats: Rhenen, Nederland
0 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bubblewrap op 23 jun 2017 14:37

En als beloofd nog een paar plaatjes, nog heel kaal, dus vooral even voor het idee.

Langs het huis de tuin in
Afbeelding

Het zicht vanuit de woonkamer
Afbeelding

Het voorste zitje. Nog wel wat werk nodig, want het dak is wel aan vervanging toe.
Afbeelding

Zicht vanaf het voorste zitje
Afbeelding[/url]

Het terras en het achterste overdekte zitje
Afbeelding

Afbeelding

Het zicht vanuit het achterste overdekte zitje
Afbeelding

Vanuit achterin de tuin naar voren
Afbeelding

De zielige Soleirolea. Die heeft een paar weken geleden (kort na aanplant) tijdens mijn vakantie iets teveel droogte gehad waarschijnlijk. We gaan zien hoe die het gaat redden.
Afbeelding

Deze Cycas revoluta heb ik al jaren, maar elke jaar groeit hij nauwelijks of niet, of er gebeurt weer iets waardoor het blad kapot gaat. Dit jaar eindelijk eens groei zoals ik deze nog niet eerder heb gezien.
Afbeelding

Gisteren liep ik toevallig tegen deze twee ensetes aan. Voor weinig, dus gelijk maar twee meegenomen. Heb ik er een voor reserve. :mrgreen:
Afbeelding

Deze vivax Huanwenze inversa is nog niet zo heel erg lang geleden geplant, en tot mijn verbazing schieten de scheuten de grond uit. En dat terwijl mij verteld was dat ik er de eerst twee jaren zeker wat geduld voor zou moeten hebben. Het zijn nog maar dunnetjes, maar het is in ieder geval een begin. Wel supergaaf om te zien hoe hard zo'n stengel de lucht in schiet. 8-)
Afbeelding

En nog zoeen waar ik toevallig tegenaan liep en voor viel. Hopen dat ook die maar snel groot en sterk mag worden.
Afbeelding
Bubblewrap
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 mei 2017 12:16
Woonplaats: Rhenen, Nederland
0 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Rob op 23 jun 2017 23:35

I like!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bermuda op 25 jun 2017 01:19

Ik vind zelf de Iris confusa prachtig als onderbeplanting. Deze wordt ca 50 cm hoog maximaal en heeft heel mooi gewaaierd, palmachtig blad. In het voorjaar komen er kleine blauwe of witte bloemetjes aan. Hij is bij mij niet 100% wintergroen, maar groeit telkens in het voorjaar snel terug. Gemakkelijk te vermeerderen door te delen en volgens internet is het zaaien van de zaden ook goed mogelijk.

Mooi tuin heb je, veel mogelijkheden en je hebt duidelijk de kennis in huis (tuin, in dit geval). Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bubblewrap op 25 jun 2017 11:36

Iris confusa is ook wel een hele mooie. Daar ga ik eens naar op zoek. Alleen even benieuwd hoe dat gaat lopen met slakken hier. Lees dat die ze wel graag eten. :roll: Eerst maar eens een paar proefexemplaren zetten om te proberen. Enig idee waar ze (bij voorkeur in midden nederland) te krijgen zijn? Moet nog beter zoeken, maar kan op internet zo snel geen plek vinden die ze aanbied. Mijn "vaste" leveranciers hebben ze in ieder geval niet.

Oh ja, en op dat puntje. Slaapkamergeluk blijkt ook niet te vinden. Ik dacht dat elk tuincentrum die wel had staan, maar die blijken dus spoorloos verdwenen. :roll: Mocht iemand ergens (voor weinig) een leuke partij weten te staan........ (a) :fluiten: Anders gaat er gewoon maar thymus praecox in. Wat ik daar nu van heb staan begint al wel redelijk lekker te groeien.

De pleioblastus pygmaeus heb ik trouwens toch maar uit de plannen geschrapt. Net als de meeste lage bamboesoorten die ik heb overwogen trouwens. Van wat ik lees gaan die namelijk toch redelijk snel woekeren. Op zich is dat met een wortelbegrenzer natuurlijk wel op te lossen en wordt het vak lekker snel gevuld. Maar aangezien ik toch denk dat ik er (ooit) ook wat andere planten nog tussen wil zetten is het handiger iets te pakken dat wat minder fanatiek andere planten overgroeit.

Bleef dus de vraag wat dan, want de meeste alternatieven die ik op mijn lijstje heb staan hebben liever wat meer schaduw. Het antwoord zit ik denk ik al weken lang tegen aan te kijken. Een aangezien mijn ideeën toch zo veranderlijk zijn als het weer :mrgreen: denk ik nu aan het volgende. Ik heb tussen het terras en de F. r. 'Campbell' al Asplenium scolopendrium staan. Die wilde ik eigenlijk door de hele tuin langs het pad terug laten komen, maar die is misschien ook prima te gebruiken als onderbeplanting. En wat beter in toom te houden. Dat in een mix met de eerder genoemde Iris confusa, eventueel langs de rand een paar stevige pollen van de Hakonechloa macra 'Nicolai' die ik al heb staan.... best leuk denk ik zo. Misschien met de tijd nog wat halfhoge grofbladige planten (iets in de trant van Colocasia ofzo), of wat pollen van een hoger gras...... Langzaam begint zich een beter beeld te vormen. 8-)

En ondertussen liep ik bij puur toeval weer tegen de volgende plant op mijn lijstje aan: Albizia julibrissin 'Rosea'. Nog wel heel klein en het zal wel even duren voor dat een leuk boompje is, maar die is ook vast binnen. :thumb_up: Nou staan er 3 takjes in het potje, het lijkt me dat die rustig bij elkaar kunnen blijven en zo een meerstammig boompje gaan vormen (als er niet afsterven). Of kunnen die beter uit elkaar gehaald worden. Iemand daar ervaring mee?

Afbeelding
Afbeelding
Bubblewrap
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 mei 2017 12:16
Woonplaats: Rhenen, Nederland
0 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bermuda op 27 jun 2017 23:23

Ik heb nog wel wat Iris confusa voor je. Als de plant eenmaal goed is aangeslagen, gaat het rap, hij maakt dan snel nieuwe scheuten aan! Die van mij bloeit met witte bloemen. Schade van slakken valt hier wel mee, terwijl ik er veel zie rondkruipen.
Waar woon je?

Slaapkamergeluk kan ik soms vinden bij een Intratuin, als ik geluk heb. Of anders online met hoge bezorgkosten, maar goed.. het plantje groeit snel, komt in het voorjaar weer op en is gemakkelijk te delen. Dus vandaar dat ik de bezorgkosten maar voor lief had genomen.

Ik weet dat er hier enkele leden zijn die zelf albizia zaaien en kweken, zij kunnen je vast tips geven over de scheiding van de plantjes. Ik zou zelf de gok niet aandurven omdat albizia (als ze groter zijn) erg slecht tegen verplaatsing kunnen als ze eenmaal in de volle grond staan.
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Een klein nieuw tropisch paradijsje

Berichtdoor Bubblewrap op 28 jun 2017 10:33

Ik heb contact gelegd bij een voor mij nieuwe groothandel. Die zouden rondvragen voor de Iris, maar ik geloof dat het maar een heel klein kansje is dat die een leverancier gaat vinden. Zou super zijn als ik wat is over kan nemen. Ik woon in Rhenen, dus dat is niet heel ver bij jou vandaan zo te zien. Ik stuur je zo wel even een pb.

Die nieuwe groothandel kan ook kamerplanten leveren en daar vond ik dus ook slaapkamergeluk. Dezelfde mooie volle potjes als bij de intratuin, maar dan redelijk wat goedkoper. Toch een voordeel om in het groen werkzaam te zijn. :mrgreen: Er stond niet genoeg om de hele tuin van slaapkamergeluk te voorzien, maar ik kan nu in ieder geval een deel van de tuin doen.

De albizia ga ik maar gewoon zo in de grond zetten. Beter niet riskeren dat ik hem sloop. Over slopen gesproken. De hoge Trachycarpus moest toch naar een andere plek. Nog geen meter opzij, maar hij stond gewoon niet goed. Die heb ik gisterenavond dus verplaatst. Nou was het een (voor de afmeting) goedkoop exemplaar en hij had in de al pot wat weinig wortels. Hij is de winter zonder problemen doorgekomen, dus ik dacht dat dat wel goed zou komen. Nu zag ik dus gisteren de kluit weer, maar daar zit amper een wortel aan. In ieder geval niks nieuws. Echt groeien doet hij ook niet. Ik hoop dat dat nog goed gaat komen. :(

En nu de regen in, slaapkamergeluk de grond in duwen. :happy_thai:
Bubblewrap
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 mei 2017 12:16
Woonplaats: Rhenen, Nederland
0 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast