Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 21 jul 2018 21:58

Hallo, heeft er iemand ervaring met het maken van tuinmuren met stro en pleister? Ik zoek een goedkope geluidswal en ben op internet erg mooie voorbeelden tegengekomen.
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 21 jul 2018 22:04

Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor palmgek op 23 jul 2018 01:15

Hier worden hele huizen gebouwd van enkel stokken aangesmeerd met modder. Over duurzame bouw gesproken.... Je moet overigens wel genoegen kunnen nemen met ietsje minder comfort.... ;)
Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor derfske op 02 aug 2018 14:39

geluidsdicht maken lukt natuurlijk niet. wat tegen het huis reflecteert gaat toch naar de buren. stro is wel een prima keuze voor geluid te dempen.. alles onder de 200hz zou een stenen muur mee laten trillen. wat de typische boem boem boem geluid geeft van je kinderen hun kamer, en de auto die voorbij rijd.

ik zelf heb een geluidsdichte kamer gemaakt en deze uitgerekend en akoestische bewerkt.. staan nu 2 studio opname boxen en een studio subwoofer in.. dus ik heb wel wat kennis hierover. misschien als je jou doel hiervan wilt uitleggen en schetsen hoe je situatie is kan ik je wel wat advies geven..

ik heb ook software voor het geluids absorptie coëfficiënt mee uit te rekenen per hz / volume
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 14 aug 2018 20:38

derfske schreef:geluidsdicht maken lukt natuurlijk niet. wat tegen het huis reflecteert gaat toch naar de buren. stro is wel een prima keuze voor geluid te dempen.. alles onder de 200hz zou een stenen muur mee laten trillen. wat de typische boem boem boem geluid geeft van je kinderen hun kamer, en de auto die voorbij rijd.

ik zelf heb een geluidsdichte kamer gemaakt en deze uitgerekend en akoestische bewerkt.. staan nu 2 studio opname boxen en een studio subwoofer in.. dus ik heb wel wat kennis hierover. misschien als je jou doel hiervan wilt uitleggen en schetsen hoe je situatie is kan ik je wel wat advies geven..

ik heb ook software voor het geluids absorptie coëfficiënt mee uit te rekenen per hz / volume


Hallo Derfske, zie je reactie net pas na vakantie. Dank voor het meedenken! Begrijp ik het goed dat voor de lagere bassen een muur van stro beter zou isoleren dan een muur van steen?
De situatie is als volgt: onze voortuin is iets van 30-50 meter breed. Op 10-25 meter van ons huis ligt een 80 km weg waar enkele auto's per uur langskomen en een tiental vrachtwagens over de dag/ nacht verspreid. Achter die weg (ons uitzicht vanuit huis dus) lag een weiland. Echter dat wordt nu na 50 meter volgebouwd met een champignonloods van 5000 m2, waarvan ik overlast ga verwachten.
Ik zoek nu een betaalbare en mooie oplossing om geluidsoverlast te verminderen en mijn uitzicht te verfraaien. Ik dacht aan een muur van stro, afpleisteren, wit schilderen en rode dakpannetjes voor een mediterraans effect. Een alternatief leek me een houten bekisting timmeren en die volstorten met beton als muur. Maar dat moet dan een flinke houten (tijdelijke) constructie met fundering worden om vol te storten. Een derde optie is nog om tegen die betonnen muur aan de buitenzijde zand te storten, zodat het aan de buitenkant een heuvel zou worden met een ogenschijnlijk laag muurtje bovenop. Die heuvel zou ik dan ook nog kunnen beplanten. Bijkomend probleem kan nog wel zijn dat een grensafscheiding aan de voorkant van een huis waarschijnlijk niet zo hoog mag zijn....
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 14 aug 2018 20:47

Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 14 aug 2018 20:48

Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 14 aug 2018 20:48

Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor derfske op 15 aug 2018 19:29

een betonen muur reflecteert alles wat het beton niet mee kan laten trillen terug. (middel en hoge frequenties) alles wat beton wel kan laten trillen trilt dus daar door heen. (het geluid wat je van je buren hoort bij tussen woningen) rockwool stro of glaswol beweegt mee. en verbruikt dus energie waardoor het geluid gedempt word.. alles wat stro niet kan laten meebewegen zoals hoge frequenties reflecteert dus ook..
auto geluiden kun je eigenlijk goed dempen met beton gezien de hogere hz en de gemiddelde volumes.. maar uiteindelijk gaat het beter met stro..

stro heeft een gewicht van rond de 114 kg per m3. ik heb het even uitgerekend om alles tussen 20 en 20000 hz tegen te houden heb je 86cm nodig.. maar vanaf 50hz is 34,4 cm ook al voldoende ik zou zit je daar tussen zit je dus altijd goed.. maar zou je dus een muurtje van 15 cm hebben dan hoor je alle geluiden van 50hz nog maar een beetje. stro balen zijn dik zat.. ik zou me daar dus niet druk om maken

nou heel leuk allemaal. maar deze informatie is puur voor een dichte ruimte.. in open ruimtes kom je weer met andere regels
Afbeelding

Afbeelding

kortom.. zit de snelweg hoger dan je huis.. dan kun je het eigenlijk vergeten.. of de muur moet letterlijk naast de snelweg staan
Afbeelding

kortom een klein tuintje is goed te dempen. maar in een grote tuin is dempen een stuk moeilijker. zit de geluidsbron hoger dan wordt het eigenlijk onmogelijk. en zit het lager. dan kun je wel wat doen
lees dit anders maar eens door.. https://precast.org/2011/02/quiet-please-2/

nog wat om over na te denken.. ik hoor t wel :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Tuinmuur van stro en pleisterwerk

Berichtdoor Helinde op 18 aug 2018 08:30

Wow! Je hebt er verstand van! Bedankt voor het meedenken en de berekeningen. Dat geeft veel om over na te denken!
Wat ik me nog wel afvraag is of het dan eigenlijk het beste is om een laag beton en een laag stro te doen, zodat zowel hoge als lage tonen goed tegen gehouden worden. Helpt beplanting/ bomen nog iets voor het geluid om het achter in de tuin ook stiller te krijgen? De weg ligt qua hoogte overigens gelijk een ons huis.
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten