Advies voor mijn tuin

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Themen op 08 jul 2019 23:04

Hi Allemaal,

Onderstaand een foto van mijn border in de tuin. Ik houd van exoten en de hortensia...hij geeft wel kleur maar deze “boeren”plant past mijn inziens niet bij de rest zoals de bambo, basjoo, trachy.

Ik wil op die plek wat anders plaatsen. Afmeting is 1.50m x 1.20m

Maar wat?

Vooraan iets laags
Midden/achter iets wat hoger en vullender is en winterhard.

Hebben jullie wat leuk advies?

13817848-7A51-44A5-AB0C-6B84CC4A051F.jpeg
13817848-7A51-44A5-AB0C-6B84CC4A051F.jpeg (164.94 KiB) 4634 keer bekeken
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Themen op 09 jul 2019 10:36

De Fatsia Japonica is ook een mooi tropisch ogende plant.

Echter lees ik wisselende verhalen wel/niet winterhard. Op de site van La Palmeraie staat dat ie tegen de winter kan, met eventueel bescherming. Op Sommige sites staat weer dat vorst dodelijk is.
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor hanscazan op 09 jul 2019 12:29

Hoi Themen, onder op de site hier staat album video en tuininrichting, daar staan vele ideetjes verzameld. Weet zeker dat je daar inspiratie kunt vinden
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Themen op 09 jul 2019 13:05

hanscazan schreef:Hoi Themen, onder op de site hier staat album video en tuininrichting, daar staan vele ideetjes verzameld. Weet zeker dat je daar inspiratie kunt vinden


Ik zie nu zelfs een kopje tuininrichting. Mijn fout, niet gekeken. Excuus.
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Hansvdb op 09 jul 2019 18:49

Vind je het niet jammer om die mooie hortensia's op te ruimen? Je wilt toch ook wel wat kleur in de tuin!
Wat ik zie is een een nogal willekeurig aangeplante strook grond zonder veel compositie terwijl er toch mooie planten staan.
Wanneer mensen een exotische uitstraling willen in hun tuin wordt geadviseerd grootbladige planten te gebruiken. De hosta past daar mooi in en ook het grasachtige gewas kan heel hoed in een exotische setting. Beide combineren mooi met de Hortensia's.
Ik zie één banaan en een palm. Een groep bananenplanten zou beter zijn. Wellicht dat dat zich op termijn vanzelf vormt. De bamboe zou wellicht beter staan op de plaats van de meest rechtse Hortensia, maar ook een groep bananenplanten past daar mooi vanwege de hoogte.
Een palm is eigenlijk niet goed in te passen in een border. Die is beter als solitair op zijn plaats. Een Fatsia is winterhard, maar wordt uiteindelijk behoorlijk groot en gaat dan te veel domineren. Combineert weer wel mooi met de Bamboe.

Er is zonder meer met het materiaal dat je hebt wat aardigs te maken. Misschien kun je er een foto van maken en afdrukken en dan de planten uitknippen en er op tafel wat mee schuiven. Je kunt ook wat foto's downloaden van internet om te zien wat je mooi vindt.
Kijken of er zo wat leuks van te maken is dat je ook esthetisch bevalt. Als er een mevrouw Themen is, misschien dat zij dan wat kan meehelpen. Vrouwen hebben daar vaak een heel goede kijk op.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Jozef op 09 jul 2019 20:04

Je kan de Hortensia ook prima in een pot zetten, dan is er niets opgeruimd. Die bamboe gaat nog groeien en dat is deze border al weer voor de helft gevuld. Wat je ook gaat kiezen, kleine plantjes worden groot en dan moet je in de toekomst wederom keuzes maken. ;)
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Themen op 09 jul 2019 23:20

Dank voor jullie advies.

Mijn trachycarpus staat in een eigen, grote stenen bak. Daar staat hij feitelijk in de volle grond. Dus die staat solitair. Enkel de Vinca (maagdenpalm) als kruipplant onder de palm.

Basjoo: deze staat net en groeit stevig. Als deze Pups vormt is het doel om inderdaad een groepje van 2/3 bananen te creëren

Bamboe: is een Fargesia Rufa. Is al enorm gegroeid. Vorig jaar september aangeschaft als vrij treurige plant in een pot. Ik vind die persoonlijk mooi combineren met de banaan. het contrast van fijn blad en grote bladeren.

Achter de Hosta staan ook nog nieuwe steks van lampenpoetsers gras. Als de pollen groter worden komt ie op dezelfde hoogte als de Hosta.

Op zich jammer van de Hortensia, die kan ik elders wel onderbrengen. Maar ik vind inderdaad hoe het nu staat niet leuk.

Ik zit er sterk aan te denken om 1 hortensia (de gene bij de bamboe) weg te doen. en op die plaats de lampenpoetsers gras te plaatsen, wat verder naar voren zo dat de bamboe meer ruimte krijgt en ik daar een nieuwe basjoo kan zetten. De hortensia in de hoek bekleed wel mooi de container ombouw.

Ik vind de Yucca Rostrata erg mooi, die zou ik daar ook kunnen zetten. Wat ik wil voorkomen is dat het overvol raakt met allerlei dingen omdat het mooi is, waardoor het niet rustig oogt.
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor boesboes op 09 jul 2019 23:34

Zelf heb ik de tetrapanax papyrifer rex staan...groeit echt razend snel .
Niet wintergroen maar wel winterhard. Zelf nog nooit beschermd tegen de vorst Ook al staat hij hier wel wat beschut door het tuinhuis.

Ik denk dat hij echt prachtig zal staan met die enorme bladeren.
Mooi contrast met het fijne blad van de bamboe.
Heb zelf net foto's geplaatst van mijn eigen tuin waar hij is te zien
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor Themen op 10 jul 2019 10:49

Dat is inderdaad ook een enorm ding! prachtig. Maar ik vrees wel echt te groot.

Weet iemand hoe de plant heet die rechts van de groene grasplanten staat in mijn border en voor de bamboe?

Heb ik gekregen van iemand..
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Advies voor mijn tuin

Berichtdoor jaak op 11 jul 2019 19:59

Themen schreef:
hanscazan schreef:Hoi Themen, onder op de site hier staat album video en tuininrichting, daar staan vele ideetjes verzameld. Weet zeker dat je daar inspiratie kunt vinden


Ik zie nu zelfs een kopje tuininrichting. Mijn fout, niet gekeken. Excuus.


het topic staat ondertussen in de juiste rubriek ;)
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron