Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor batdah op 29 jul 2019 00:17

Wij hebben een verwerkingsruimte laten bouwen van 7 bij 5 meter..daarvan wil ik 3 muren laten begroeien met klimmers inclusief het dak...het dak bestaat uit terracottakleurige pannen en die wil ik geheel uit het zicht hebben want die kleur....we zullen er nooit aan wennen denk ik en in dit klimaat zullen ze nooit groen worden en het verweren gaat tientallen jaren duren...

Ik dacht in eerste instantie aan betongaas....mijn vrouw vindt dit lelijk maar ik heb zoiets van dit zie je toch niet meer...

Een andere optie is het plaatsen van een trellis...

Of maar dat lijkt een hele klus...draden spannen....

Maar het gebouw is wit afgepleisterd dus zal ooit nog wel een schilderbeurt nodig hebben...

Planten die ertegenaan komen...

4 stuks Clematis Montana ...fragrant spring en Eileen....
2 Podranea ric.
1 Pandorea
3 Jasminum officinale
1 Stephanotis floribunda
1 Bougainvillea cv

En ik heb evt nog 3 Ramblers cv Apple blossom

Mijn eerste gedachte is de planten te mixen, en de Stephanotis en de Bougainvillea bij elkaar te zetten en daar onderbegroeiing te voorzien omdat die het te koud kunnen krijgen....

Ik heb in een naburige plaats een wand vol Stephanotis gezien en aangezien er hier nog een in huis staat
:

Wie heeft een idee...
http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =79&t=1605
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor draco op 29 jul 2019 01:09

Bij ons vorige huis had ik voor de Wisteria waslijndraden horizontaal langs de gevel gespannen. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat het nieuwbouw was en dat grond vers was aangebracht. Het gevolg was dat door verzakking van de grond de Wisteria dreigde zich op te hangen aan de draden.
In de huidige tuin heb ik alleen Clematis tegen de gevel geplant en daarvoor restant delen van de omheining als steun gebruikt, i.e. een zwart gecoat gegalvaniseerd draadhekwerk. Dit is met een paar haken aan de bovenzijde op de muur bevestigd. Daardoor kan het gaas met de ingegroeide klimplant in principe makkelijk worden losgemaakt om bij de muur te kunnen.

p.s. Clematis montana bloeit weliswaar uitbundig maar slechts kort in het voorjaar en heb ik mede om de woekerende groei vervangen door Clematis 'Princess Diana' die zich de hele zomer met bloemen tooit.
Laatst bijgewerkt door draco op 29 jul 2019 11:34, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor palmgek op 29 jul 2019 11:05

Hoi Batdah,

Allemaal roze en witte bloemen zie ik. Welke variant (lees kleur) van de bougainvillea ga je hiermee combineren? Neem aan dat dit niet de paarse wordt gezien jouw voorkeur...

Wij hebben onze Bougainvilleas tegen de muur geplant en mbv stokken naar boven geleidt. Inmiddels is het geheel meer als 5 meter hoog en gemixt met diverse kleuren Allamande en Dipladenia.

De muur is ongeveer 2,8 meter hoog
Afbeelding
Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor batdah op 29 jul 2019 12:10

palmgek schreef:Hoi Batdah,

Allemaal roze en witte bloemen zie ik. Welke variant (lees kleur) van de bougainvillea ga je hiermee combineren? Neem aan dat dit niet de paarse wordt gezien jouw voorkeur...

Wij hebben onze Bougainvilleas tegen de muur geplant en mbv stokken naar boven geleidt. Inmiddels is het geheel meer als 5 meter hoog en gemixt met diverse kleuren Allamande en Dipladenia.

De muur is ongeveer 2,8 meter hoog
Afbeelding
Afbeelding


Dank voor je idee,stokken zie ik niet zitten want die rotten vroeg of laat door..
Paarse bougainvillea gaat het niet worden...en die heeft ook geen bescherming nodig....wij vinden de paarse oer variant mooi bij een ander huis...... :shock:

We hebben hier een gevuldbloemige wit/rose variant die tot nu toe kleurvast is gebleken . Wat de cv naam is weet ik niet, dat wisten ze ook niet bij het tc waar deze gekocht is...een van de planten is er nog . Een mooie roze zijn we nog niet tegengekomen ja degene op de foto maar die werd steeds paarser gedurende het seizoen dus die zijn weg..hier staan niet veel verschillende...vooral de oer variant...de kleurtjes vriezen nogal eens in hier...een mooie witte heb ik nog niet gevonden..

http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =66&t=1241
Onze siertuin is helemaal op kleur, ik heb dat al tientallen jaren zo....bij het woonhuis is deze kleurstelling altijd zo geweest..mijn ouders hadden vroeger al dezelfde kleuren...
Op de volkstuin heb ik allerlei kleurborders gehad, was leuk maar voor rondom het woonhuis toch weer hetzelfde, dit sluit ook aan bij onze binnenhuisinrichting welke geheel wit is, met een enkel accent in kleur.
Van de overige kleuren heb ik een gemengde border ingeplant als scheiding tussen de groentetuin en het bloemenproductieveld.
Laatst bijgewerkt door batdah op 29 jul 2019 12:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor batdah op 29 jul 2019 12:17

draco schreef:Bij ons vorige huis had ik voor de Wisteria waslijndraden horizontaal langs de gevel gespannen. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat het nieuwbouw was en dat grond vers was aangebracht. Het gevolg was dat door verzakking van de grond de Wisteria dreigde zich op te hangen aan de draden.
In de huidige tuin heb ik alleen Clematis tegen de gevel geplant en daarvoor restant delen van de omheining als steun gebruikt, i.e. een zwart gecoat gegalvaniseerd draadhekwerk. Dit is met een paar haken aan de bovenzijde op de muur bevestigd. Daardoor kan het gaas met de ingegroeide klimplant in principe makkelijk worden losgemaakt om bij de muur te kunnen.

p.s. Clematis montana bloeit weliswaar uitbundig maar slechts kort in het voorjaar en heb ik mede om de woekerende groei vervangen door Clematis 'Princess Diana' die zich de hele zomer met bloemen tooit.


Clematis Montana heb ik meegenomen uit vorige tuin,wij vinden deze geweldig. Daar hadden we ze over een pergola op de volkstuin..de korte bloeitijd zie ik niet als een probleem...we hebben vele tientallen voorjaarsbloeiers...het heeft juist de charme...iets waar je naar uit kijkt...het woeste groeien zien we als een pre , ruimte zat en voor vogels goede nestmogelijkheden zodat onze katten er niet bij kunnen..onze toekomstige katten dan...

Ik heb het idee van de panelen ook laten passeren maar het dak dient vooral te begroeien en dan is dit niet zo handig.
We denken er nog over na...
Mijn vrouw had een moderne trellis gezien maar ik was van mening dat de mazen te klein waren en dus het geval uit elkaar gedrukt zal worden...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor palmgek op 29 jul 2019 13:28

batdah schreef:Op de volkstuin heb ik allerlei kleurborders gehad, was leuk maar voor rondom het woonhuis toch weer hetzelfde, dit sluit ook aan bij onze binnenhuisinrichting welke geheel wit is,.


Batdah, was jouw volkstuin misschien grenzend aan de Terheijdense weg bij het dieren asiel? Kan me nog herinneren dat, als ik er aan voorbij reed altijd een kleurig geheel zag liggen?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor draco op 29 jul 2019 16:46

Als je hekel hebt aan terracotta is deze klimmer misschien minder geschikt, alhoewel Campsis radicans 'Madame Galen' goed bestand is tegen zon en warmte. Campsis behoort tot dezelfde familie als Podranea en Pandorea die in Nederland helaas niet winterhard zijn. In principe is Campsis zelfhechtend. Een nadelige eigenschap is wel dat de ranken onder dakpannen kropen waardoor ik jaarlijks het dak op moest voor een uitgebreide snoeibeurt.
Bijlagen
trompetklimmer- 1.jpg
trompetklimmer- 1.jpg (205.29 KiB) 4766 keer bekeken
trompetklimmer- 3.jpg
trompetklimmer- 3.jpg (218.29 KiB) 4766 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor batdah op 29 jul 2019 22:27

draco schreef:Als je hekel hebt aan terracotta is deze klimmer misschien minder geschikt, alhoewel Campsis radicans 'Madame Galen' goed bestand is tegen zon en warmte. Campsis behoort tot dezelfde familie als Podranea en Pandorea die in Nederland helaas niet winterhard zijn. In principe is Campsis zelfhechtend. Een nadelige eigenschap is wel dat de ranken onder dakpannen kropen waardoor ik jaarlijks het dak op moest voor een uitgebreide snoeibeurt.



Ik heb niet zozeer een hekel aan terracotta maar wel aan de nieuwe dakpannen temeer omdat wij er vanuit het huis op kijken..ik heb geprobeerd oude pannen te hergebruiken maar dat ging niet en ik kon niet aan tweedehands komen...kunstmatig oud gemaakte is te kitcherig..dus laten begroeien gaat het worden....

De Campsis had ik op de volkstuin daar de Indian summer..ik hou er wel van maar dan elders....mijn wederhelft vindt ze afschuwelijk...hier zijn we bezig ze uit te roeien aangezien ze op diverse plaatsen stonden...en heel veel wortelopslag vormen...ik zag vandaag dat ze al pallets met betonblokken aan het innemen zijn...in Breda had ik ook al wortelopslag op diverse plaatsen ..ondanks ons stoere terras van steenschotten met betontegels afgevoerd met cement...

Klimmers hebben we dus al meer dan genoeg..we gaan de familieleden van de trompetklimmer uittesten..
Als ik Podranea en Campsis naast elkaar zet zie ik weinig verschil ...ja de bloemkleur en de plaats van de bloemtrossen ...die staan bij Podranea in een y splitsing en bij Campsis aan het einde van de takken...beiden vormen hechtwortels...
Laatst bijgewerkt door batdah op 29 jul 2019 22:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor batdah op 29 jul 2019 22:32

palmgek schreef:
batdah schreef:Op de volkstuin heb ik allerlei kleurborders gehad, was leuk maar voor rondom het woonhuis toch weer hetzelfde, dit sluit ook aan bij onze binnenhuisinrichting welke geheel wit is,.


Batdah, was jouw volkstuin misschien grenzend aan de Terheijdense weg bij het dieren asiel? Kan me nog herinneren dat, als ik er aan voorbij reed altijd een kleurig geheel zag liggen?


Klopt de tuin met de haagbeuken zuilen was de mijne, ik heb daar 13 jaar getuinierd ...ik zat aan de kant van de elektriciteitscentrale in de hoek....de tuin daar was van mij...de andere percelen lagen meer naar binnen...we hadden er nog 3 op dat complex...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vastzetten en begeleiden van klim en leiheesters

Berichtdoor palmgek op 30 jul 2019 00:08

Grappig, wat een toeval.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten